سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه "ساری آقا" (موسیقی ملی قزاقستان) به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر پنجشنبه 30 آذرماه طی یک‌شب و یک سئانس ساعت 18 در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

گروه موسیقی ملی "ساری آرقا" در سال 1998 میلادی تشکیل شده و مدیر هنری آن از سال 2017، یرژان تاکسابانوف است. رپرتوار این گروه را موسیقی ملی، کلاسیک و معاصر قزاقستان شامل می‌شود.

گروه موسیقی ملی "ساری آرقا" را نوازندگان سازهای سنتی و مدرن این کشور مانند: کابیز (کمانچه قزاقی)، سیبیزگی (نی)، شان-کابیز (سازدهنی)، ژتی گن (قانون)، دومبرا (دوتار قزاقی)، آدیرنا، شرتر، دابیل (طبل)، داویل پاز، کانیراو، آسا تایاک، تویاک تاس، کابیز-پریما (کمانچه جدید) و دامبرا-کانتراباس (دو تار بزرگ) تشکیل می‌دهند.

این گروه صبح امروز چهارشنبه 29 آذرماه به بازدید از تمرین ارکستر ملی پرداختند.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ضمن ارائه توضیحاتی درباره رپرتوار تمرینی تک‌تک سازهای حاضر در ارکستر را معرفی کرده و کاربرد آن‌ها را در یک ارکستر بیان کرد.

این گروه سپس در جریان بازدید از تالار وحدت لحظاتی مهمان دفتر علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی شدند.

صفی پور در این نشست گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی فعالیت خود را از آبان سال 82 با مصوبه مجلس شورای اسلامی با ادغام واحدهای مجموعه تالار وحدت و مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی (برج آزادی)، در قالب مؤسسه‌ای عمومی غیردولتی، آغاز کرد. فعالیت بنیاد رودکی، از ادغام دو مجموعه‌ای آغاز شد که مردم تهران و ایران سال‌ها با این مجموعه‌ها آشنایی داشتند.

وی افزود: تالار وحدت یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای اپرا موسیقی و تئاتر ایران است که توسط یوگینا آفتاندلیانس بر اساس نمونه اپراهال وین طی مدت 10 سال ساخته و به نام شاعر و نوازنده ایرانی، ابوعبدالله رودکی، در سال 46 افتتاح شد. ساخت تالار وحدت در خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) در سال 36 آغاز و پس از 10 سال با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی‌نظیر، در آبان ماه 46 افتتاح شد.

او ادامه داد: ساختمان بنیاد رودکی متشکل از دو سالن اجرا به نام‌های تالار رودکی و سالن کوچک بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تالار بزرگ‌تر را هم‌زمان با هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر را به تالار رودکی تغییر نام دادند.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین گفت: از سوی دیگر برج آزادی یکی از بناهای یادبود در جهان به شمار می‌رود که تاریخچه آن به سال 45 هجری شمسی برمی‌گردد. این برج در 26 دی‌ماه سال 50 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و پس از انقلاب اسلامی نیز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

او تأکید کرد: بنیاد رودکی در سال 82 مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی در برج آزادی را باهدف شناسایی و شناساندن هنرمندان و فرهیختگان و متخصصانی که با تلاش و کوشش در مسیر معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی همت گماشته‌اند و همچنین ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و رهبری انقلاب به نسل جدید، به راه انداخت.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان هدایایی به‌رسم یادبود تقدیم اعضای حاضر در این نشست کرد.

اعضای "ساری آقا" سپس برای برگزاری نشست با سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی هتل انقلاب شدند.

حسینی در ابتدای این نشست گفت: کشورهای ایران و قزاقستان سال‌هاست که دوستی طولانی باهم دارند. با این که مرزها جدا است، اما مرزهای فرهنگی همیشه ما را در کنار هم قرار می‌دهد. یکی از ارتباطات ما زبان آسمان موسیقی است که بزرگ‌ترین اساتید موسیقی کشور افتخارات ما چکناواریان، روحانی، فخرالدینی جزو آن هستند و هر کدام یکی از سرمایه‌های بزرگ کشور ما هستند.

معاون امور هنری اضافه کرد: آسمان ایران روشن به نور چنین ستاره‌هایی است. خوشحال هستیم که این ارتباطات میان ایران و قزاقستان برقرار شود و به امید خدا پیوند فرهنگی برای نزدیک کردن ما با زبان هنر مرتفع شود. موضوع بسیار مهمی است که در 100 سال اخیر خیلی از توجهات در هنر متوجه کشورهای اروپا و آمریکا بوده است، اما ضمن احترام به تمام هنرمندان درجه اول دنیا فکر می‌کنم باید به هنر آسیا نیز توجه شود. قطعاً نغمه‌های زیست‌بوم فرهنگی که کشورهای ما در آن قرار دارند می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان تمام دنیا باشد.

او در پایان گفت: فردا شب، شبی بسیار خاص در فرهنگ ماست چرا که شب یلداست. یلدا در فرهنگ ما نماد امید و باهم بودن است و این تطابق همکاری و همیاری با شما در این شب را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم همکاری فرهنگی هنری میان قزاقستان و ایران مانند یلدا بلند باشد.

یرژان تاکسابانوف مدیر هنری گروه موسیقی ملی قزاقستان (ساری آقا) در این نشست گفت: بسیار خوشحال از دعوت شما هستیم. برای اولین بار است که به ایران پا می‌گذاریم، اما کاملاً با موسیقی و فرهنگ ایران آشنا هستیم، وقتی‌که فرهاد فخرالدینی به قزاقستان آمد، خوشحال از حضور ایشان بودیم و این حضور را جشن گرفتیم و به آن افتخار کردیم و می‌بالیم. خیلی خوشحالیم که امروز اینجا هستیم و آن‌ها در خاطره خود ثبت خواهیم کرد و ما نیز به‌مانند شما خواهان ادامه همکاری‌های به این شکل هستیم.

ژایموف آیتکالی مدیرهنری و رهبر ارکستر ملی قزاقی فیلارمونیک آکادمیک آستانه هم گفت: ما نیز از حضور در ایران و همکاری با این کشور که فرهنگ آن قدمت طولانی دارد بسیار خرسندیم و همیشه آن‌ تکریم می‌کنیم.

ساکن عبدالرحمان اف رئیس فیلارمونیک دولتی آستانه هم ضمن ابراز خوشحالی از این اجرا و حضور در ایران برای استمرار همکاری میان دو کشور در مبحث هنر تأکید کرد.