سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت با حضور رامیز قلی اف نوازنده سرشناس آذربایجانی، رشید وطن‌دوست خواننده، علی‌اکبر قربانی رهبر ارکستر، شهرام توکلی رهبر ارکستر و سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ هنر واحد 46 برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری سوسن تقی پور ضمن بیان رزومه‌ای از ارکستر فرهنگ و هنر گفت: روز 30 آذرماه مصادف با شب یلدا و همچنین اول دی‌ماه طی دو سئانس این کنسرت را برگزار خواهیم کرد، دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر رشته موسیقی دارد. به نظرم هر دانشگاهی که رشته موسیقی دارد باید ارکستر هم داشته باشد. وقتی رشته آهنگسازی داریم وقتی رشته‌های نوازندگی داریم، باید جایی باشد که دانشجویان بتوانند روی صحنه بروند و هنرشان را ارائه دهند.

برای درآمدزایی تلاش فراوانی کرده‌ایم

وی افزود: این ارکستر اجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر به مرحله کارآفرینی دست پیداکرده است. برای درآمدزایی تلاش فراوانی کرده‌ایم و اساتید زیادی نیز در کنار بوده و هستند که باعث ادامه حیات این گروه تا به امروز شده است. هدف اصلی ما معرفی ارکستر و معرفی جوانان بااستعداد در حوزه موسیقی است. همت استادان و همت خودِ نوازندگان باعث پایداری ارکستر شده است.

او ادامه داد: رامیز قلی اف از نوازندگان سرشناسی است که در تمام دنیا شناخته شده است و خوشبختانه استقبال از کنسرت هم بالا بوده اما به نظرم آذری زبان‌ها باید استقبالی بیش از این داشته باشند. این را هم باید بگویم که تمام این برنامه بدون هیچ حمایت مالی جلو رفته و تمام هزینه‌ها را خود بر عهده گرفته‌ایم.

رامیز قلی اف نیز گفت: 30 دی روز تولدم هست و به هفتادسالگی می‌رسم. این سن برای من هم زیاد و هم کم است. ازاین‌جهت که علاقه‌مندان بسیاری برای تار پیدا کردم زیاد است و ازاین‌جهت که بازهم دوست دارم کارکنم اجرا داشته باشم؛ اندک است.

وی افزود: تاکنون با ارکسترهای زیادی برنامه اجرا کرده‌ام و در این مدت کره‌ی زمین را دو بار دور زده‌ام. تاکنون با بیش از هفتاد ارکستر کار کرده‌ام و این نخستین بار است که با ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر کار می‌کنم. اعضای این ارکستر بسیار جوان هستند اما در عین جوانی رهبرانی دقیق دارند. رپرتوازی که این برنامه دارد، رپرتواری دقیق و عالی است.

او ادامه داد: آرزوها و حرف‌های زیادی برای گفتن دارم، این حرف‌ها را موقع اجرای کنسرت بهتر به شما انتقال می‌دهم. مردم ایران به موسیقی علاقه دارند. ایران وطن دوم من است و قلبا این کشور را دوست دارم. این عشق به ایران را با تارنوازی برایتان عرضه می‌کنم.

قلی اف همچنین گفت: پیش‌تر با ارکستر ملی ایران و با رهبری فرهاد فخرالدینی اجرایی داشته‌ام. در آن اجرا رپرتوار مفصلی را روی صحنه بردیم. در آن اجرا استاد فخرالدینی قطعه‌ای برای ارکستر و تار نوشته بودند که ما آن را اجرا کردیم و بعدها همین قطعه را با ارکستر باکو هم اجرا کردیم.

وی تأکید کرد: در شهرهای تاریخی ایران اجراهای بسیاری داشته‌ام. همیشه منتظر بودم که ارکستری مانند ارکستر فرهنگ و هنر من را دعوت کند و خوشبختانه این اتفاق افتاد. ممنونم که با دعوت خانم تقی پور به ایران آمدم و در کنار کنسرتمان مستر کلاسی برای تارنوازان داشتیم. آرزو داشتم که امکان برگزاری کنسرتی مشترک با فخرالدینی داشته باشم. در بیست سال گذشته موسیقی در ایران گسترش زیادی داشته است. امروز در ایران نوازندگان با اصول صحیح در حال پیشرفت هستند. رپرتوار اجرای پیش رو را به‌صورت تلفنی با من هماهنگ می‌کردند. قطعه‌ی "اولین عشق" و "زیر نور ماه" را به شنوندگانمان معرفی می‌کنم.

تخصصم خوانندگی اپراست

در ادامه، رشید وطن‌دوست هم گفت: من در تبریز متولد شده‌ام و تخصصم خوانندگی اپراست و تا به این لحظه با ارکسترهای زیادی اجرا رفته‌ام و در ادامه نیز در این برنامه آثار ماندگار آذربایجانی را اجرا خواهم کرد. خیلی خوشحالم که این آثار را در کنار رامیز قلی اف اجرا می‌کنم. استاد قلی اف بسیار مهربان و افتاده و در عین حال بسیار چیره‌دست هستند.

علی‌اکبر قربانی در ادامه صحبت‌های خواننده گروه بیان کرد: من نیز اصالتم آذری است و علاقه فراوان به این ژانر از موسیقی دارم و همیشه صدای تار استاد قلی اف برایم مانند رؤیایی شیرین و دست‌نیافتنی بوده است به همین خاطر بسیار برای این کنسرت خوشحالم. الان ارکسترهایی داریم که بودجه‌های کلانی در اختیار دارند اما درعین‌حال مشکلات بسیاری دارند. ما در ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر مانند یک خانواده هستیم و عشق و علاقه به یاری بین اعضای ارکستر وجود دارد.

تار برای ایران و آذربایجان نیست این ساز متعلق به سرزمین‌های شرقی است

در ادامه نشست خبری قلی اف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اختلافات موجود برای ثبت ساز تار گفت: دوستی و برادری میان ایران و آذربایجان به ۵۰ یا ۱۰۰ سال ختم نمی‌شود. ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم که همیشه تلاش شده در این فضای مشترک با رفت‌وآمدهای موسیقایی مختلف گام‌های مؤثری برداشته شود. به‌هرحال این همکاری و احترام بین موسیقی ۲ کشور وجود داشته و دارد و هیچ‌گاه هم خللی در آن وارد نمی‌شود. از سوی دیگر سازی مانند تار برای ایران و آذربایجان نیست. این ساز متعلق به سرزمین‌های شرقی است که من نمی‌دانم از چه تاریخی وارد موسیقی کشور ما شد. البته که برای من هم این سؤال وجود دارد که چرا تار آذری در فهرست یونسکو ثبت‌ شده اما برای تار ایرانی این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲ میلادی جلسه بین‌المللی از طرف یونسکو برگزار شد که در آن انواع سازهای تار مورد ارزیابی قرار گرفت، اتفاقاً در این جلسه بود که ایران اعتراض داشت که چرا ساز تار به نام کشور ایران در فهرست جهانی ثبت‌ نشده است، کما اینکه برخی از کشورهای دیگر نیز اعتراضی مشابه داشتند. همین موضوع نشان‌دهنده تنوعی است که ما می‌توانیم در ساز تار داشته باشیم. من حتی در این مورد و اینکه می‌دانستم در ایران دوباره این سؤال از من خواهد شد فیلمی را با خودم آوردم که می‌تواند مقداری این موضوع را باز کند. البته باید به این نکته هم اشاره‌کنم که در این بخش "ساز تار آذربایجانی" و "نوازندگی تار آذربایجانی" هم مطرح است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.

او ادامه داد: من با بیش از هفتاد ارکستر در دنیا برنامه‌هایی را با تار اجرا کردم اما آیا شما توانستید آن کارهایی را که من و سایر هنرمندان دیگر کشور جمهوری آذربایجان در سطوح بین‌الملل برای ثبت ساز تار انجام دادیم، انجام بدهید؟ به‌هرحال این اتفاقات در آذربایجان افتاده و نوازندگان این کشور توانسته‌اند در حوزه نوازندگی کارهای بین‌المللی را در این سطح انجام دهند. امیدوارم روزی تار ایرانی نیز بتواند در این زمینه به جایگاه واقعی خود در سطوح بین‌المللی دست پیدا کند.

قلی اف در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزار نشدن کنسرت در شهرهای دیگر ایران گفت: من با اینکه تهران را به‌عنوان پایتخت ایران می‌شناسم اما تبریز را هم به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور ایران می‌شناسم. من در این زمینه مدتی پیش هم همراه با پسرم و کمک کیوان ساکت کنسرتی را در این شهر برگزار کردم اما گویا بعد از این برنامه تمایلی برای برگزاری کنسرت شکل نگرفت اما امیدوارم به هر حال روزی فرا برسد که ما بتوانیم برنامه‌ای را هم در تبریز اجرا کنیم.