سرویس موسیقی هنرآنلاین: رضا شفیعیان نوازنده و مدرس سنتور متولد سال 1320 در تهران است. از اساتید او می‌توان به چهره‌‌هایی چون صبا, پایور، برومند، صفوت، استوار، فروتن و ایرانی اشاره کرد. شفیعیان همچنین فارغ‌التحصیل دانشکده موسیقی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او قبل و بعد از انقلاب به اجرای حرفه‌ای و برگزاری کنسرت‌های متعدد در داخل و خارج از ایران به‌عنوان نوازنده، و یا رهبر گروه مشغول بوده و درزمینه تدریس ساز سنتور با تأسیس آموزشگاه، به‌صورت جدی مشغول فعالیت است.

آقای شفیعیان از حال و روز این روزهایتان برایمان بگویید:

حال و روز خوبی دارم و این روزها بیشتر مشغول تدریس به هنرجویان هستیم. تلاش می‌کنیم افرادی آموزش‌دیده را تحویل جامعه موسیقی دهیم. در کلاس تدریس بنده، افراد علاقه‌مند و مستعد یادگیری فرای از سن و سال و یا اینکه مبتدی یا پیشرفته باشند، حضور دارند و از این نظر محدودیتی نداریم. به قول مرحوم پایور ما از آدم 6 ساله تا آدم 60 ساله را آموزش می‌دهیم.

چه فعالیت‌هایی را برای ماه‌های آینده در نظر دارید انجام دهید؟

واقعیت این است به خاطر جوی که برای موسیقی به وجود آمده است، زمینه و بستر لازم برای برگزاری کارهای اجرایی به‌مانند گذشته وجود ندارد. اگر بخواهیم با حفظ اصالت‌ها به برگزاری کارهای اجرایی و کنسرت بپردازیم نه‌تنها حمایتی نمی‌شود، بلکه گاهی شرایطی پیش می‌آید که جلوی کارهایی هم که می‌خواهیم بکنیم، گرفته می‌شود، و تا به امروز هم فقط عشق و علاقه اساتید و بزرگان و علاقه‌مندان بوده است که کارها را پیش برده است، به همین دلیل در این چند سال سعی کرده‌ام، بیشتر در زمینه آموزش و تدریس و پرورش هنرجویان فعالیت داشته باشم.

08 - رضا شفیعیان

چه توصیه و نکته‌ای برای هنرجویان دارید؟

به کسانی که علاقه‌مند به موسیقی اصیل هستند، توصیه می‌کنم، به موسیقی نه به‌عنوان هنری ساده و تفریحی، بلکه هنری والا و جدی نگاه کنند. خیلی از افرادی که به خاطر علاقه به سمت فراگیری موسیقی و یا ساز سنتور می‌آیند، در ابتدا فکر می‌کنند، کار ساده‌ای را برای فراگیری در پیش دارند، در صورتی که فراگیری سنتور و موسیقی ایرانی، امری زمان‌بر و پر از رمز و راز است که هنرجویان باید تلاش کنند با پشتکار و تمرین به نقطه مطلوب و صحیح برسند. به اعتقاد بنده، فراگیری موسیقی، یکی از سخت‌ترین کارهاست که البته عشق و پشتکار و ممارست می‌توان، آن را به‌خوبی فراگرفت.