به گزارش هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، در سئانس اول، حمید سکوتی در بخش تکنوازی قطعاتی را در آواز ابوعطا به صورت بداهه اجرا کرد. در بخش سه نوازی، علی اصغر عربشاهی (تار)، پویان عطایی (سنتور)، و حسین زمانی (تنبک) اجرایی را در مایه شور و دشتی اجرا کردند که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت. قطعات این بخش عبارت بودند از: مقدمه پنج ضربی، دو ضربی دشتی، هفت ضربی دشتی، و شور دشت. قطعات این برنامه از ساخته های علی اصغر عربشاهی بود.

در بخش گروه نوازی، گروه موسیقی تیروژ به سرپرستی فرزان پورعارف و خوانندگی مجید حسین خانی در مایه همایون به اجرا پرداختند. به غیر از قطعه اول که از ساخته های استاد محمد علی کیانی نژاد بود بقیه از ساخته های فرزان پورعارف بود. اعضای گروه عبارت بودند از: فرزان پورعارف (تار)، مجید حسین خانی (آواز)، وصال صالحیان (سنتور)، هومن قنبری (تار)، پدرام دانشفر (تار)، سیاوش محمدی (نی)، نیلوفر شهبازی (کمانچه آلتو)، تینا لاجوردیان (عود)، فرهاد احمدی (دف و دایره)، نیلوفر محسنی (تنبک).

در سئانس دوم، هادی منتظری، نوازنده کمانچه پیش از شروع برنامه به حاضرین گفت: من اهل کرمانشاه هستم. امشب کمتر به ردیف و ردیف نوازی رجوع می کنم و بیشتر به اجرای قطعات فولک کردی می پردازم.

در بخش ساز و آواز، استاد سیدرضا طباطبایی به بداهه خوانی در مایه سه گاه پرداخت. وی آوازی به پختگی هرچه تمام برای حاضرین اجرا کرد که مورد تشویق اهالی موسیقی و حاضرین قرار گرفت. در این اجرا روح الله الله دادی (نی)، فرامرز کلانتری (تار)، و محمدرضا طیار (تنبک) او را همراهی کردند.

در آخرین اجرای دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گروه موسیقی کهن به سرپرستی کامیار فانیان، نوازند سه تار به اجرای ساخته های این نوازنده پرداختند. در این اجرا جاوید ابراهیم پور (نی)، سجاد منصوری (تنبک) و پارسا حسن دخت (آواز) در کنار کامیار فانیان حضور داشتند.

سیامک جهانگیری، آهنگساز، مدرس و نوازنده نی و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در ابتدای صحبتهای خود گفت: سال گذشته طرح و پیشنهادی از طرف شرکت سازآواز برای برگزاری جشنواره داده شد. طبیعتاً چون تجربه ای نبود شورایی تشکیل شد از هنرمندان مختلفی که در رشته های مختلف سازی متخصص بودند و می توانستند برای انتخاب هنرمندان برای اجرا در جشنواره همفکری کنند.

زمانی که جشنواره شروع شد، خوشبختانه بازتاب های خوبی به لحاظ اجتماعی داشت و تصمیم بر این شد که این جشنواره به طور سالانه برگزار شود با یک برنامه ریزی مرتب تر و مدون تر. امسال با این نگاه شورای سیاست گذاری تشکیل شد تا اهداف مشخصی را تدوین کند تا جشنواره هر سال بهتر و پربارتر برگزار شود.

در شورای سیاست‌گذاری صحبت کلی این بود که جامعه کنونی ارتباطش با شاخه ای از موسیقی هنری که همان موسیقی ردیف دستگاهی است ضعیف شده است و احتیاج است که از این جریان حمایت شود و به شکل خاص تر  از نسل میانی موسیقی که تجربیات آموزشیشان تمام کرده و به شکل مشخصی در جامعه فعالیت اجتماعی اش را چه در اجرای آثار و کنسرت در پیش می گیرد. بنابراین هدف این بود که این نسل که جریانات اجرایی موسیقی را پیش می برد جشنواره به آن اختصاص داده شود تا بتواند دیدگاه های هنری و آکادمیکش را اجرا کند.

بخش پژوهشی و رقابتی که پارسال هم در دستور کار بود متاسفانه به دلیل زمان کم اجرایی نشد اما امسال خوشبختانه بخش پژوهشی شکل گرفت  و امیدواریم که سال آینده بخش رقابتی هم به جشنواره اضافه شود.

جشنواره هر شب دو سئانس برنامه دارد و هر سئانس در سه بخش. طبیعتاً نمی توانیم تمام هنرمندانی که فعالیت موسیقی میکنند را برای اجرا دعوت کنیم اما اتفاقی که این دوره افتاد این بود که چه شورای هنری و چه نوازندگان در این دوره عوض شدند و کسانی که در این دوره اجرا دارند پارسال اجرا نداشتند. بنابراین قرار نیست تیم مشخصی هر سال در این جشنواره کنسرت بدهد. بلکه نگاه عمومی این است که هدف حمایت از نسل میانی است که فعالیت اجرایی موسیقی در جامعه می کند یعنی در خانه برای خودش ساز نمی زند برای جامعه آثار تولید می کند و این آثار توسط شورای هنری رؤیت می شود و تحت این شرایط مجریان انتخاب و دعوت می شوند.

امروز جمعه 24 آذر، ساعت 8 شب مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور علاقمندان و اهالی موسیقی و استادان در تالار رودکی برگزار می شود. لازم به ذکر است ورود برای علاقمندان به این مراسم آزاد است.