سرویس موسیقی هنرآنلاین: شامگاه دوشنبه 20 آذرماه نخستین شب از اجرای کنسرت گروه شیلر در تالار وزرات کشور برگزار شد. این گروه سه نفره با سرپرستی و آهنگسازی موسیقیدان آلمانی، کریستوفر ون دیلن، به ایران آمد تا موسیقی بی‌کلام الکترونیک را برای مخاطبان مشتاق ایرانی اجرا کند. ون دیلن از سال ۱۹۹۸ با انتشار نخستین آلبوم وارد دنیای حرفه‌ای موسیقی شد و تاکنون چند میلیون نسخه از آثار او در سراسر جهان به فروش رسیده است.

کنسرت این گروه قرار بود در دو شب برگزار شود اما استقبال غیرمنتظره علاقه‌مندان باعث شد که سه اجرای دیگر به این برنامه اضافه شود. در ابتدای وروی اعضای گروه به صحنه تشویق‌های تماشاگران به قدری شدید بود که ون دیلن را وادار کرد موبایل خود را بردارد و از این همه هیجان فیلم بگیرد. پس از آن سینتی سایزرها به همراه درامز شروع به نواختن کردند تا ترکیبی از موسیقی الکترونیک و امبینت را به گوش مخاطبان برسانند.

تیم فنی گروه شیلر نورپردازی خاصی را برای این اجرا درنظر گرفته بود و هر قطعه همراه با یک رنگ اجرا می‌شد که گاه با تصاویر انتزاعی یا کلیپ‌هایی در پس زمینه همراه بود. علاوه بر آن نام هر قطعه در زمان اجرای آن به مدت چند ثانیه بر پس زمینه نقش می‌بست.

ون دیلن در میانه برنامه به زبان آلمانی و انگلیسی با تماشاگران صحبت کرد و گفت: خیلی خوشحالیم که میان شما هستیم و بسیار عالی است که به ما گوش می‌دهید. من چندان اهل صحبت کردن نیستم و بیشتر روی صداها تمرکز دارم، ولی امیدوارم دوباره شما را ببینم. بهترین‌ها را برایتان آرزو دارم.

با وجود اینکه گروه شیلر قطعاتی با کلام آلمانی و انگلیسی هم منتشر کرده است، در این کنسرت تنها منتخبی از آثار برتر بی‌کلام خود را اجرا کرد و توانست به مدت دو ساعت پاسخگوی اشتیاق و هیجان تماشاگران باشد که قطعات آنها را به خوبی می‌شناختند و با تشویق‌های شدید، نوازندگان را همراهی می‌کردند.

کنسرت گروه آلمانی شیلر 21، 22، 23 و 24 آذر هم در سالن اصلی تالار وزارت کشور به تهیه‌کنندگی پایگاه خبری "ریتم نو" برگزار می‌شود.