به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه توسعه هنرهای معاصر؛ به دنبال سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به ایران تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی هنری بین دو کشور امضا شد و در ادامه این تفاهم نامه، به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر استاد فرهاد فخرالدینی برای بازدید و مذاکره با ارکسترهای این کشور عازم قزاقستان شد.

فرهاد فخرالدینی، درباره مذاکرات صورت گرفته در این کشور گفت: طی صحبتی که چندی پیش در شهر "آستانه" قزاقستان با ساکن عبدالرحمانف، رئیس فلامورنیای ارکستر قزاقستان داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای در راستای همکاری متقابل این دو کشور در زمینه ارکسترهای سمفونیک و ملی توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر امضاء شد.

او ادامه داد: در اجرای ویژه‌ای که ارکستر این کشور برای ما ترتیب داد متوجه شدیم که گروهی ۹۵ نفر ارکستر ملی این کشور را تشکیل می‌دهد، ضمن اینکه در بخش ارکستر سمفونیک قزاقستان نیز بالغ بر ۷۰ نفر فعال هستند. اهمیت ویژه‌ای که قزاقستان برای موسیقی سنتی کشور خود قائل است، از جمله وجوهاتی است که برای ما جذاب بود زیرا گرایش آن‌ها بیشتر بر روی مساله موسیقی ملی متمرکز است.

فخرالدینی درباره برگزاری کنسرت موسیقی ملی قزاقستان در ایران گفت: متعاقب این تفاهم‌نامه هیاتی ۹ نفر از هنرمندان متشکل از رهبر ارکستر سمفونیک این کشور، رهبر ارکستر ملی و همچنین رئیس فیلارمونیای آستانه به ایران سفر می‌کنند و در ۳۰ آذرماه مصادف با شب یلدا، کنسرتی در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهند کرد. در حاشیه این سفر، بازدید از تمرین و اجرای ارکستر سمفونیک و ملی ایران برای این گروه ترتیب داده شده و جلساتی با رهبران ارکسترها پیش بینی شده تا مذاکرات برای همکاری‌های بعدی انجام شود.

او درباره سفر گروه ایرانی به قزاقستان که اردیبهشت‌ماه سال آینده خواهد بود نیز بیان کرد: متعاقب این تعامل، کشور قزاقستان از یک گروه موسیقی ملی و محلی ایران به همراه رهبران ارکستر کشورمان دعوت خواهد کرد و بعد از مذاکره در فاز بعدی ارکسترها در این کشور اجرا خواهند داشت.

 عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران، امضای تفاهم‌نامه‌های این‌چنینی را گام مهمی در راستای افزایش تعاملات دوستانه کشورها خواند و تصریح کرد: هنر همواره در تمام زمینه‌ها می‌تواند حضور فعالی داشته و ایجاد صمیمیت کند لذا این بسیار شایسته است که به جای روابط خصمانه از هنر در راستای ایجاد نزدیکی و دوستی با سایر کشورها بهره‌مند شویم کما اینکه اغلب کشورهای پیشرفته جهان نیز چنین رویکردی را دنبال می‌کنند و عموماً به اجرای برنامه‌های فرامرزی در راستای معرفی فرهنگ خود و عمق بخشیدن به روابط می‌پردازند.

فخرالدینی موسیقی قزاقستان را دارای ریشه‌های مشترکی با بخشی از موسیقی سنتی ایران دانست و گفت: بسیاری از بخش‌های موسیقی ملی قزاقستان را می‌توان در موسیقی خراسان و ترکمنستان دید.

بر اساس این گزارش، کنسرت گروه موسیقی ملی این کشور "ساری آرقا" پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید بلیط به سایت https://www.iranconcert.com مراجعه کنند.