سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی امسال دومین دوره خود را تجربه می‌کند. نظر علی‌اکبر شکارچی آهنگساز، نوازنده کمانچه و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره را درمورد کم و کیف آثار و جشنواره جویا شدیم.

اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را چه می‌دانید؟

بسیار خوشحال هستم که با تلاش مجموعه‌ای از انسان‌ها از خواننده و نوازنده گرفته تا عوامل اجرایی برنامه، روبه‌رو بودم. فعالیت سنگینی رقم خورده و به ثمر رسیده است.

دغدغه این روزهای شورای سیاست‌گذاری چیست؟

در شورای سیاست‌گذاری همگی نگران آینده افرادی هستند که درزمینهٔ موسیقی دستگاهی آموزش می‌بینند و تخصصشان موسیقی دستگاهی، سنتی و کلاسیک است. کار این هنرمندان باید در بستر مناسبی عرضه شود. اگر هنرمند و موسیقی‌دان زمینه‌ای برای ابراز صحیح هنرش نداشته باشد، دلسرد و پژمرده می‌شود.

 شورا در این زمینه چه تدبیری اندیشیده است؟

در شورا همه باهم متفق بودند بهترین کسانی که توانایی شرکت در این جشنواره دارند، شرکت داده شوند تا در ضمن ارائه یک اجرای خوب شوق و امید به این واسطه در دل دانشجویان موسیقی دستگاهی ایجاد شود. آنان نیز انگیزه و شوری برای ادامه مسیر و عرضه هنرشان در چنین جشنواره‌هایی داشته باشند.

اجراهای این دوره را چطور ارزیابی کردید؟

انتخاب‌ها، انتخاب‌های درستی است و اجراها بسیار درخور و مناسب است. ارتباط با موسیقی دستگاهی به‌خوبی حفظ‌شده و این موسیقی با تکنیک و بااحساس به اجرا می‌رسد. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که نبوغ و ذوق در اندیشه موسیقی‌دانان سرزمینمان جاری است.

استقبال از این جشنواره نوپا چگونه بوده است؟

علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که در سطح کشوری انجام‌شده است، استقبال برای این جشنواره کم است. جای سؤال است که چرا شاگردان استادان برجسته‌ای که خودشان با اشتیاق در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، استقبالشان از جشنواره پایین است؟ توصیه دارم که هنرآموزان موسیقی، هنر موسیقی‌شان را در چنین بستری به عمل بیاورند. اینجا محل تبادل ذهن، ذوق و خلاقیت است. برای شرکت‌کنندگانی که در روزهای آتی اجرا دارند آرزوی موفقیت می‌کنم.