سرویس موسیقی هنرآنلاین، حمیدرضا نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین به برگزاری جشن خانه موسیقی اشاره کرد و گفت: در تدارک این هستیم که جشن خانه موسیقی را در آذرماه برگزار کنیم. ان‌شاءالله در این جشن ضمن اجرای موسیقی، بهترین آلبوم‌های دو سال اخیر را معرفی می‌کنیم و از برخی برجستگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی هم تقدیر خواهیم کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر درباره رویکردهای این جشنواره گفت: امسال هم مانند دو سال گذشته سعی‌مان بر این است که گروه‌هایی در بخش‌های داخلی و بین‌المللی به جشنواره دعوت شوند که بهترین سطح ممکن باشند. برای بخش بین‌المللی سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر از موزیسین‌های شاخصی دعوت کرده‌ایم که حضورشان برای دوستداران موسیقی سورپرایز خواهد بود.

نوربخش افزود: در بخش داخلی هم سعی کرده‌ایم گروه‌هایی را دعوت کنیم که آثار و حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند و سعی‌مان این است که تازگی جشنواره را حفظ کنیم. ساز و کار جشنواره را داریم به سمتی می‌بریم که جشنواره برای محل اجرای اول هر گروه حرفه‌ای و خوبی باشد. البته این اتفاق پیچیدگی‌های زیادی دارد چون اتفاقات موسیقی در تقویم به دلخواه پیش نمی‌رود ولی ما سعی می‌کنیم این کار را انجام بدهیم تا جشنواره موسیقی فجر تازگی داشته باشد.

مدیرعامل خانه موسیقی به موضوع قانون حق مالکیت معنوی اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که در موسیقی باید به آن بپردازیم، مسئله فرهنگ‌سازی است. اگر موضوع رعایت حقوق مؤلف تبدیل به یک فرهنگ شود، اقتصاد موسیقی و به تبع آن، کیفیت آثار موسیقی متحول می‌شود. متأسفانه الآن اقتصاد موسیقی‌های جدی‌تر در کشور ایران مضمحل است و این موضوع خیلی دردناکی است.

حمیدرضا نوربخش ادامه داد: جامعه و مخاطب به موسیقی‌هایی که تفکر و اندیشه دارند، کمتر توجه می‌کند و در بخش‌هایی هم حقوق این موسیقی‌ها رعایت نمی‌شود. امروز نرم‌افزارهایی مثل تلگرام وجود دارد که مشخص می‌کنند یک اثر آپلود شده موسیقی چقدر بازدید خورده‌ است. بابت این بازدیدها و دانلودها هیچ بهایی به صاحب اثر پرداخت نمی‌شود.

نوربخش جامعه ایران را جامعه هنجارمندی دانست و گفت: کدهای زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد جامعه ایران جامعه با اخلاقی است و اگر در برخی مسائل بی اخلاقی دیده شود هم از جهل است. یعنی اگر مردم بدانند که دانلود غیر قانونی یک موسیقی، معادل دزدی است، محال است این کار را انجام بدهند ولی متأسفانه دانلود غیر قانونی بدون کوچکترین عذاب وجدانی صورت می‌گیرند چون خیلی از مردم از قبح این کار با خبر نیستند.

مدیرعامل خانه موسیقی نقش رسانه‌ها در جا انداختن فرهنگ رعایت کپی رایت را اساسی دانست و گفت: متأسفانه صدا و سیما تلاشی برای تبلیغ کپی رایت نمی‌کند و گاهی خودش هم ناقض این قاعده است. وقتی صدا و سیما این کار را نمی‌کند، وظیفه آن روی دوش رسانه‌های دیگر می‌افتد. ما در خیلی بخش‌ها مثل رانندگی، فرهنگسازی کردیم و موفق شدیم و به نظرم در این زمینه هم می‌توانیم موفق شویم. این اتفاق نیاز به خواست همگانی دارد و رسانه‌ها باید گام نخست را بردارند.