سرویس موسیقی هنرآنلاین: موسیقی ردیف دستگاهی ما در سال‌های اخیر جوان‌های بااستعدادی به خود دیده است که نوید دهقان یکی از آن‌هاست. باوجوداینکه بسیار جوان است، آثارش گویای شناخت وی از موسیقی ایرانی است و کاملاً پخته به نظر می‌رسد. او به تازگی آلبوم "در آتش آوازها" را با صدای حمیدرضا نوربخش منتشر و روانه بازار موسیقی کرد:

 بازخورد جدیدترین آلبومتان که با آقاى نوربخش منتشر کردید، چطور بود؟

ما از سال نودویک این آلبوم را اجرا کردیم. در تهران و شهرهای مختلف اجرا شد و بیشترین بازخورد را از کنسرت‌ها گرفتیم. به علت این‌که هیچ‌وقت شرکت‌های انتشاراتی آمار دقیق فروش را به هنرمند ارائه نمی‌کنند، هنرمندان دقیق نمی‌دانند که به چه میزان آلبومشان به فروش رسیده است. دانلود غیرقانونی نیز مزید بر علت است که آمار دقیق را متوجه نشویم. طرفداران و حامیان همیشه از اثر تعریف می‌کنند، عده‌ای هم یا مطلبی را عنوان نمی‌کنند و یا بدون دلیل علمی کل کار را رد می‌کنند. بنابراین هیچ‌گاه یک هنرمند در جامعه‌ای مانند ایران بازخورد واقعی اثرش را نمی‌بیند. درمجموع فکر می‌کنم بازخورد خوبی تاکنون داشتیم. این اثر، اثری است که به خاطر نگرشی که نسبت به موسیقی دستگاهی و ملی ایران دارد، نیازمند زمان بیشتری است تا جایگاه خود را پیدا کند. این کار ازنظر فنی نسبت به آثار گذشته سنگین‌تر است.

 چه راه‌کاری برای دریافت بازخورد بهتر وجود دارد؟

وقتی اثر از جان و از دل منتشر شد، من رویه تازه‌ای را در پیش گرفتم. اثر را برای هنرمندان صاحب‌نظر و صاحب ایده فرستادم و خواستیم تا آن‌ها اثر را در حضور مخاطبان و علاقه‌مندان نقد کنند. در این بستر هنرمند متوجه نقاط ضعف و قدرت خود می‌شود و از دیدگاه این منتقدان آگاه می‌شود. افرادی هم که در این جمع حاضر می‌شوند بادید دیگری به آن گوش خواهند کرد. پیش‌زمینه‌های عاطفی و احساسی به‌اعتدال می‌رسد و موجب می‌شود تا به اثر منصفانه نگاه شود.

امروزه بسیاری از فعالان حوزه موسیقی اعتقاددارند انتشار آلبوم نسبت به گذشته بازتاب خوبی ندارد و دیگر قصد انتشار آلبوم ندارند، فکر می‌کنید بازار موسیقی چه آینده‌ای خواهد داشت؟

بازار موسیقی وضعیت ایده آل و خوبی ندارد و هنرمندانی که قصد انتشار آلبوم ندارد به‌نوعی حق‌دارند. هنر نه‌تنها در جامعه ما بلکه در تمام دنیا، موضوعی نیست که بتواند به‌تنهایی حیات خودش را تأمین کند. هنر در هر کشوری نیازمند حمایت مسئولان است. باید زمینه شناخت هنر فراهم شود. به علت عدم آموزش و حمایت از هنر، شناخت مردم هم نسبت به آن کاهش پیدا می‌کند. امکاناتی در اختیار نیست، به‌علاوه هزینه‌های تولید یک اثر هنری بالا است. هنرمند برای تولید اثر وقت زیادی صرف می‌کند و این تلاش، ذوق و زمان با هیچ مبلغی بازنمی‌گردد. دولت‌ها باید هنر ملی و اصیلشان را حمایت کنند و نباید به شکل آگاهانه حمایت را از این حوزه دریغ کنند.

چه اتفاقی افتاد که به فکر تهیه و انتشار این آلبوم افتادید؟

خود قطعات و آثار هستند که به فکر منتشر شدن می‌افتند. این کار از چندین سال پیش در ذهن من وجود داشته است، به آن فکر کرده‌ام و آن را ساخته‌ام. زمانی که آن‌ها را می‌ساختم به انتشارشان فکر نمی‌کردم. آثار پس از ساخته‌شدن شنیده می‌شوند، با گروه نواخته می‌شوند و پس از اجرا در کنسرت‌ها تصمیم گرفته می‌شود که این اثر قابلیت انتشار دارد.

تجربه همکاری با آقای نوربخش چطور بود؟

تجربه همکاری با آقاى نوربخش بسیار لذت‌بخش بود. قبل از این‌که تجربه و توانایی‌ها در یک همکاری مهم باشد، این مهم است که تا چه اندازه از نظر روابط انسانی و عاطفی به یکدیگر نزدیک هستند. وقتی در یک مسیر هنری قرار می‌گیرند، دارای یک هدف مشترک باشند. دیدگاه‌ها، نظرات، تفکرات و روحیاتشان باید با یکدیگر، هم‌خوانی داشته باشد. این اثر برای من تجربه بسیار خوبی بود. از زمان شکل‌گیری به فکر این بودم که اثر خوبی ارائه شود و تأثیر خوبی روی اطراف من داشته باشد آقاى نوربخش نیز دقیقاً همین فکر را داشتند. هنر همیشه برای من اولویت داشته و آنچه در مرحله آخر قرار می‌گیرد مسائل مالی است.

 این اثر چه ویژگی‌های متمایزی با دیگر آثار شما دارد؟

هر اثر مربوط به یک دوره از سن و زندگی هنرمند است. این بزرگ‌ترین وجه تمایز است. اشعار تصنیف‌های این اثر از شیدای گیلانی است. این شاعر به شمس تبریزی علاقه داشته است و غزل‌ها در سبک هندی سروده شده‌اند. فکر می‌کنم این کار، بدیع است که روی سبک هندی موسیقی گذاشته شود. ترکیبات و واژه‌ها متفاوت است و حروف و کلمات در سبک هندی بسیار ارزشمند هستند. این در موسیقی نیز تأثیرگذار بوده است، من هم سعی کرده‌ام موسیقی واژه‌ها را همان‌طور که وجود دارد درک کنم و موسیقی متناسب با فضا انتخاب کنم. سازوآواز در این اثر نقش پررنگی دارد درحالی‌که ما سازوآواز مفصل را کمتر در آثار امروز می‌بینیم. حضور بهداد بابایی به‌عنوان نوازنده چیره‌دست سه‌تار نیز رنگ و بوی تازه‌ای به این اثر داد.

 قصد انتشار آلبوم دیگری را دارید؟

در ده سالی که از فعالیت گروه قمر گذشته است ما بسیار فشرده کار کردیم. هشت- نه آلبوم منتشر کرده‌ایم و کنسرت‌های زیای را روی صحنه برده‌ایم. حدود ده- دوازده قطعه جدید تولیدشده است، برخی ضبط‌شده است و برخی نوشته‌شده‌اند. این‌ها آثار آماده انتشار هستند. اما زمان بیشتری برای انتشار آن‌ها لازم است.

برنامه کنسرت‌های آینده چگونه خواهد بود؟

شرایط برگزارى کنسرت‌ها بسیار سخت شده است. این تصور غلط وجود دارد که به خاطر این‌که آقاى نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره هستند، ما راحت‌تر فعالیت می‌کنیم، اما در واقعیت ما هم با مشکلات مواجه هستیم. کنسرت گذاشتن و هماهنگی با سالن‌های برگزاری سخت شده است. با توجه به شرایطی که وجود دارد در حال حاضر به کنسرت فکر نمی‌کنم.