سرویس موسیقی هنرآنلاین: اگر بررسی مختصری در زمینه مصاحبه‌ها و مطالبی که در حوزه موسیقی منتشر می‌شود داشته باشیم شاهد خلأ بزرگی در این زمینه خواهیم بود. اینکه همیشه این مطالب بر اساس موج‌های شکل‌گرفته در اجتماع، جهت‌دهی و حرکت می‌کند واقعیتی قابل تأمل است. در این بین جای سلسله نوشتارهای منظم و پایداری که بتواند با رعایت اختصار، از روزگار کنونی بزرگان موسیقی کشور، به مخاطبین اطلاع‌رسانی کند خالی است. حداقل کاری که بتوان برای قدردانی از زحمات این بزرگان کرد، این است که هرچند وقت یک‌بار سراغی از آن‌ها بگیریم و سعی کنیم از گلستان تجربیات گران‌بهای این بزرگان خوشه‌چینی کنیم، تا تجربیات آنان، برای جوانانی که در این راه حرکت می‌کنند، چراغ هدایتی باشد. به همین هدف ما سلسله مصاحبه‌هایی را با عنوان "ستارگان پرفروغ موسیقی اصیل ایرانی" آغاز می‌کنیم و قصد داریم به‌صورت هفتگی گفتگویی کوتاه و صمیمانه با بزرگان موسیقی آوازی و سازی ایران داشته باشیم. این مجموعه گفت‌وگوها را با محمد ملک مسعودی خواننده و استاد آواز شروع می‌کنیم.

محمد ملک مسعودی متولد سال 1331 در بروجن است. از اساتید ایشان می‌توان به نام‌هایی چون تاج اصفهانی، ساغری، کسایی، ستوده و مهرتاش اشاره کرد. ایشان همچنین فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشسرای عالی تربیت معلم و همچنین رشته مهندسی بهداشت می‌باشند. جناب مسعودی سال‌هاست در زمینه برگزاری کنسرت، تولید آلبوم و تدریس با گویش فارسی و بختیاری فعالیت دارند.

جناب مسعودی از حال و روز این روزهایتان برایمان بگویید:

ابتدا باید تشکر ویژه‌ای داشته باشم از کسانی که در این مدت احوال من را پرسیدند و به من محبت داشتند. زمانی که ایست قلبی برایم رخ داد، برحسب اتفاق در بیمارستان بودم و واقعاً بعد از این اتفاق احساس می‌کنم خداوند فرصت و عمر دوباره به من داده است و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و دست‌به‌قلم شوم و خاطرات و زندگی‌نامه خودم را به زبانی ساده و صادقانه روی کاغذ بیاورم. بعد از عمل جراحی باز که روی قلبم انجام شد، به‌مرور حالم رو به بهبود بوده است و آواز را به صورت زمزمه و البته بدون فشار می‌توانم بخوانم.

ما مدتی بود به خاطر حساسیتی که روی نام خلیج فارس داشتیم، پروژه ضبط آلبومی با موضوعیت "خلیج فارس" را شروع کرده بودیم و حتی کارهای آهنگسازی این پروژه نیز انجام شده بود ولی متأسفانه مشکل قلبی که برای من پیش آمد این کار را متوقف کرد که به امید خدا در اولین فرصت مجدد ادامه این پروژه را به کمک پسرم، انجام خواهیم داد. البته باید بگویم حتی نام "خلیج" نیز عبارتی عربی است و شاید بگوییم "آبراه فارس" به عبارت و نامی غنی‌تر و ایرانی‌تر در این موضوع برسیم.

من بعد از بازنشستگی از دانشگاه هنر موسیقی بیشتر وقت خودم را روی بحث مهم آموزش به هنرجویان گذاشتم و همان‌طور که می‌دانید دو آموزشگاه در اصفهان و تهران داریم که مدیریت آموزشگاه موسیقی تهران به عهده پسرم و اصفهان به عهده من است و در آموزشگاه اصفهان نیز تدریس دارم. یکی از اتفاقات خوب هم برای من در آبان ماه سال 1394 رقم خورد و در جشنواره موسیقی در تالار وحدت تهران از بنده به‌عنوان داور دعوت کرده بودند و در همان جشنواره، نشان درجه یک هنری را به من اهدا کردند.

نکته‌ای که دوست دارم در اینجا اشاره کنم اینکه بعد از اینکه مدتی نزد جناب مهرتاش بودم، دانشگاه قبول شدم و مشغول تحصیل در دانشگاه شدم. در آن زمان‌ها وقتی بنده نزد مردم و عشایر بختیاری می‌رفتم و شاهنامه‌خوانی آن‌ها، مراسم مرثیه‌خوانی، مراسم گیسو کندن، چشمه‌ها و طبیعت این قوم را می‌دیدم بسیار علاقه‌مند شدم دین خود را در زمینه موسیقی این مردم و منطقه ادا کنم. ضمن اینکه آواز ایرانی را همه می‌خواندند ولی در زمینه آوازهای فولکلور جای کار بسیار زیادی بود و همین مطالب و نکات مهم بود که مسیر زندگی من را به سمت آوازخوانی فولکلور برد. البته من همیشه به هنرجویانم می‌گویم، قبل از اینکه بخواهیم آواز فولکلور بخوانیم می‌بایست در زمینه آواز ایرانی تجربیات لازم را کسب کرده باشیم.

01.mohammad malek masodi9607

چه فعالیت‌هایی را برای ماه‌های آینده در نظر دارید انجام دهید؟

می‌خواهم در اولین فرصت خاطرات زندگی خودم را بنویسم و آن را در اختیار هنرجویان و علاقه‌مندان قرار دهم. من بارها در جاهای مختلف دیده‌ام آوازها و آهنگ‌های فولکلور من بین مردم محبوبیت و استقبال فراوانی داشته است و اگر بتوانم تلاش خواهم کرد حتی این کارها را نت‌نویسی، تقسیم‌بندی و پژوهشی تخصصی و روی آن‌ها داشته باشم که البته کاری بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

چه توصیه و نکته‌ای برای هنرجویان آواز دارید؟

هنرجویان در ابتدا ببینند آیا بضاعت مادی و معنوی آن را دارند که در راه هنر قدم بگذارند یا خیر. متأسفانه امروزه اکثر کارها مناسبتی شده است و هنرمندان در خلق اثر آزاد نیستند و این ضرر بزرگی به موسیقی ما زده است. ضمن اینکه توصیه جدی دارم بر اینکه هنرجویان در کنار اینکه ردیف‌های آوازی را فرا می‌گیرند سعی کنند، یک ساز را هم انتخاب کنند و آن را آموزش ببینند. آموزش ساز باعث تقویت گوش موسیقیایی می‌شود و بعداً برای اجراهای حرفه‌ای و ضبط‌های استودیویی نیاز زیادی به این مهارت خواهند داشت. همچنین هنرجویان باید بدانند در هنر هیچ چیزی بالاتر از عشق، گذشت و انسانیت نیست و این موضوع مهم‌ترین مطلب است و باید اخلاق در سرلوحه کار باشد تا هنرمند بتواند آنچه باید را خلق کند. و هیچ قومی به انحطاط کشیده نشد، مگر مطالب اخلاقی را کنار گذاشت.