سرویس موسیقی هنرآنلاین: حجت‌الاسلام محمد علی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کارگروه موسیقی حماسی بیان کرد: نظر به ماهیت حماسی فرهنگ و تمدن ایرانیان و ظرفیت عظیمی که بالقوه وجود دارد، نگاه عمیق، معنادار، هدف‌مند، برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ به این مهم، حائز اهمیت فراوان است و توجه به "فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش" خواهد بود. در این رابطه، طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه، با همکاری سازمان‌ها و نهادها با تشکیل پانزده کارگروه پیش بینی‌شده که کارگروه موسیقی حماسی یکی از آن‌هاست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان موسیقی حماسی، اثر آن بر روح و روان آحاد جامعه را خاطرنشان کرد و گفت: برای درک موسیقی و اثربخشی آن، کافی است در محرم و ادبیات و هنر عاشورایی مداقه کنیم و ملاحظه کنیم که نوعی از موسیقی خاص  در انتقال مفاهیم و معانی عاشورایی بسیار مؤثر بوده است. در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز به خوبی حوزه‌ی اثربخشی موسیقی را می‌توان درک کرد.

دبیر گفتمان ملی فرهنگ حماسه، نخستین نشست کارگروه موسیقی حماسی را مثبت ارزیابی کرد و به دلیل حضور استادان برجسته‌ای در این نشست، آن را کم‌نظیر خواند و افزود: این کارگروه موظف است موسیقی حماسی را به طور دقیق تعریف و راه‌کارهای بهره‌برداری ملی از آن را تعیین کند.

وی با قدردانی از استادانی که دعوت دبیرخانه گفتمان ملی را پذیرفتند، دعوت از دیگر استادان بنام را مورد تأکید قرار داد و گفت: تا حصول نتیجه‌ی نهایی، تلاش می‌کنیم همفکری و همکاری همه‌ی استادان بنام در سراسر کشور را به دست آورده و از وجود محترمشان استفاده کنیم؛ زیرا پرداختن به موسیقی حماسی، لاجرم اقدامی هماهنگ در سطح ملی نیاز دارد.

دبیر اجرایی طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه: موسیقی حماسی متحول خواهد شد

ایرج گلشنی، دبیر اجرایی گفتمان ملی فرهنگ حماسه با بیان این مطلب، هدف جلسه‌ی اول را تشخیص اهمیت و بررسی کلان موضوع عنوان کرد و افزود: پاسخ کارگروه مثبت بود و همه استادان اهمیت موضوع را تأیید کردند؛ لذا در جلسات آتی وارد بحث‌های اختصاصی خواهد شد و تعیین می‌کند که موسیقی حماسی چیست و  چه تعریف، مشخصات و ویژگی دارد، وضعیت در ایران و جهان به چه شکل است و راه‌کارهای بهره‌برداری از موسیقی حماسی به صورت هماهنگ در گستره‌ی ملی کدامند؟

گلشنی دعوت از دیگر استادان بنام و صاحبنظر را سیاست اجرایی کارگروه دانست و گفت: طبق منطق گفتمان، کارگروه باید فرصت بیان نظر به همه‌ی صاحبنظران را بدهد؛ حتی اگر مخالف با طرح یا در بارة موضوعی قصد انتقاد و ایراد داشته باشند.

وی با تحلیل دیدگاه و برداشت جهانی از واژه حماسه خاطر نشان کرد: واژه حماسه در این طرح، به معنی انجام کار بزرگ است. حماسه در این طرح، انجام کار بزرگ در همه‌ی لایه‌های جامعه اعم از نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، علمی و.... را مد نظر دارد. حماسه به زبان بین‌المللی، ساگا(SAGA) خوانده می‌شود و کشورهایی مانند اسپانیا، کره‌جنوبی، چین، سوئد، ژاپن و.... با همین تلفظ آن را بیان می‌کنند. نگاه ما به مفهوم حماسه، همان مفهوم ساگا به معنی انجام کار بزرگ، پویا، روحیه‌بخش و امیدبخش است.

وی افزود: موسیقی حماسی در اقوام ایران جایگاه رفیعی دارد. بیت‌بیز در کردستان، سورت در مازندران، شیر در سیستان و بلوچستان و... نمونه‌های از ریشه‌دار بودن موسیقی حماسی در فرهنگ و تمدن ایرانیان است. علاوه براین، موسیقی حماسی در بعد بین‌الملل نیز، می‌تواند نقطه مشترکی برای "دیپلماسی فرهنگی-هنری" باشد؛ لذا کارگروه محترم، لازم است موضوع را در گستره‌ی ملی و بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایده‌پرداز و طراح گفتمان ملی فرهنگ حماسه با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری در ساخت سرود برای لایه‌های مختلف جامعه گفت: کارگروه شعر حماسی نیز راه‌اندازی شده و با حضور استادان بنام شعر، در حال پیگیری است. در آینده با تلفیق کارگروه موسیقی حماسی و کارگروه شعر حماسی، کمیته‌ای ویژه برای تحقق امر مقام معظم رهبری-مدظله‌العالی- به وجود می‌آید و در اجرای امر معظم‌له، برای لایه‌های مختلف جامعه، سرودهای مناسب تولید خواهد کرد. این اقدام، یکی از اهداف اجرایی و انتظاری است که از این دو کارگروه می‌رود.

وی از احتمال تدوین مکتب موسیقی حماسی خبر داد و گفت: تعریف مشخص و تبیین ویژگی‌های موسیقی حماسی حائز اهمیت است. دقیقاً به چه نوع از موسیقی می‌توان موسیقی حماسی اطلاق کرد؟ تدوین مکتوبی که در آن به تعریف، بیان ویژگی‌ها، معیارها و شاخص‌های موسیقی حماسی پرداخته و مسیر استعدادشناسی، آموزش و پرورش آن را معلوم کند،‌ ضروری به نظر می‌رسد تا این نوع از موسیقی، هویت و شناسنامه‌ی خودش را داشته باشد و فارغ از سلایق و نظرات، بازشناسی شود.

گلشنی از تدوین کتابی بر اساس اندیشه‌های استادان بنام کشور در باره‌ی موسیقی حماسی خبر داد و افزود: طرح گفتمان ملی، دارای برنامه‌ای ده‌ساله است؛ لذا انتظار دست‌یابی به اهداف به صورت میان‌بر، غیراصولی و بی‌کیفیت نداریم. انتظار می‌رود طبق برنامه، با دقت و تأمل و با نگاهی کلان و راهبردی حرکت کنیم.

وی اقتصاد مقاومتی را محور اصلی موسیقی حماسی برای سال جاری دانست و تأکید کرد: نظر به راهبرد مقام معظم رهبری در قالب سال اقتصاد مقاومتی، توجه و تأکید بر ساخت موسیقی‌حماسی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت و اولویت است.

فرزاد طالبی: پرداختن به موسیقی حماسی اهمیت دارد

فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب، افزود: برای پرداختن به موسیقی حماسی به طور ویژه، باید به ابعاد مختلف و متعدد موسیقی و مسائل مبتلابه آن، توجه کرد که در این باره، موضوع ساختاری، یکی از اهم موضوعات است.

طالبی با نقد و بررسی وضعیت سازمانی مرتبط با موسیقی گفت: ساختار موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی موسیقی در کشور، از حدود هشت سال پیش با تغییر مرکز موسیقی به دفتر موسیقی، دچار دگرگونی خاصی شد؛ زیرا، طبق تعریف سازمانی، "مرکز با دفتر" از نظر نوع اقدامات‌ و اختیارات، بسیار متقاوت هستند. "مرکز" به ساختار می‌گویند که هم قادر به کار فکری، برنامه‌ای و سیاست‌گذاری است و هم قادر به اجرا؛ اما در چارچوب قوانین دولتی، "دفتر" به مجموعه‌ای می‌گویند که اختیار کار اجرایی ندارد.

طالبی بیان کرد: ساختار کنونی، یعنی دفتر موسیقی، وظیفه‌ای جز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به عهده ندارد؛ به همین خاطر، قادر به تأثیرگذاری لازم در حوزه‌ی موسیقی کشور در حد  کافی نیست؛ این در حالی است که هم مردم و هم مسئولان عالی دولت، از وزارت ارشاد توقع کار اجرایی و حرکت‌های متعدد و گسترده در حوزه موسیقی دارند!

وی ساختار کنونی را جوابگوی نیازهای موسیقی کشور ندانست و افزود: پرداختن به موسیقی حماسی از زاویه‌ی دفتر موسیقی، با همین مشکل بنیادین روبروست و ما گرچه این طرح موسیقی حماسی را تأیید کرده و از آن پشتیبانی می‌کنیم؛ اما قادر به ورود به آن در سطحی که لازم می‌دانیم، نیستیم؛ زیرا، ساختار کنونی، به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

مدیر کل دفتر موسیقی، حمایت از آثار فاخر و هنرمندان شاخص را شرط لازم برای بهبود وضعیت موسیقی حماسی عنوان کرد و گفت: ماهیت موسیقی حماسی، به نحوی است که تحقق کارآمد آن منوط به "حمایت" است؛ زیرا این نوع از موسیقی به طور کلی، فاقد گیشه است و تولید‌کننده‌ی آن، قادر به عرضه‌ی چنین موسیقی در بازار نیست؛ چون خریداران عام ندارد. معمولاً مردم از این نوع موسیقی که استفاده‌ی مناسبتی دارد، به صورت عام و روزمره استفاده نمی‌کنند؛ به همین دلیل، خرید چنین آثار، مناسبت و موقعیت خاص می‌طلبد.

وی اجرای پروژه‌های سفارشی برای موسیقی حماسی را مطلوب ندانست و افزود: تجربه نشان‌داده که آثار سفارشی، اثرگذار و جریان‌ساز نیستند؛ لذا اینجا به تضادی می‌رسیم که از یک سو، تولید آثاری مانند موسیقی حماسی را وابسته به حمایت می‌کند و از دیگر سو، مردم آثار سفارشی را نمی‌پسندند و این آثار، تأثیر معناداری ندارند.

طالبی با تحلیل معنا و مفهوم موسیقی حماسی، تعریف این نوع موسیقی را اولویت اول دانست و گفت: برای درک مشترک و اقدام هماهنگ، معتقدم اولویت اول با تعریف موسیقی حماسی است. کارگروه باید تعریف متقن، جامع و مانعی از موسیقی حماسی به دست بدهد که بدانیم دقیقاً در باره‌ی چه چیزی و در چه گستره‌ای باید فکر کنیم و سخن بگوییم؛ بنابراین، تأکید می‌کنم که "رسیدن به تعریف دقیق از موسیقی حماسی" حائز اهمیت و اولویت است.

محمد گلریز: ادامه کار کارگروه موسیقی حماسی ضروری است

محمد گلریز نیز در این نشست با اشاره به اهمیت کارگروه موسیقی حماسی، گفت: این جلسه و این کارگروه قطعاً برآمده از تفکرات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ چون گمان نمی‌کنم کسی غیر از ایشان قادر به انجام چنین برنامه‌ای باشد؛ به هر حال، کار هر کس باشد، کاری ارزش‌مند، پرفایده، ضروری و قابل توجه است و من هم به سهم خود قدردانی می‌کنم.

وی به تحلیل اهمیت موسیقی حماسی با توجه به هجمه‌ی فرهنگی دشمنان پرداخت و این نوع موسیقی را سپر دفاعی سترگی خواند و افزود: دشمن وقتی نتوانست در جبهه‌ها حریف ما بشود، جبهه را عوض کرد و از جنگ نظامی به جنگ فرهنگی روی آورد و به نظر من، تا کنون هم بسیار موفق بوده است. موسیقی انقلاب را خاموش کرد. موسیقی دفاع مقدس را خاموش کرد و به طور کلی، موسیقی حماسی را از دست ما گرفت و کنار گذاشت و ما یکی از مهم‌ترین و برنده‌ترین سلاح‌ فرهنگی را از دست داده‌ایم و لذا، بازگرداندن این سلاح به عرصه‌ی جنگ نرم، فوق‌العاده اهمیت دارد.

گلریز موسیقی حماسی را ارزش‌مند خواند و گفت: موسیقی حماسی، ارزش‌مند است و اگر به درستی از آن استفاده شود، خواهان بسیار زیادی خواهد داشت. این موسیقی اگر ارزش‌مند نبود، رهبر انقلاب آن‌ها را زمزمه نمی‌کرد. اگر ارزش‌مند نبود، به انقلابیون جهت و روحیه نمی‌داد. اگر ارزش‌مند نبود به رزمندگان انرژی و قدرت نمی‌داد. این موسیقی ارزشمند است، اما در حد ارزشی که دارد به آن توجه نشده است.

این هنرمند نام‌آشنای موسیقی انقلاب مبارزه‌ی جدی و همه‌جانبه با جنگ نرم را خواستار شد و موسیقی حماسی را یکی از بهترین ابزارهای دفاع نامید و گفت:  موسیقی حماسی می‌تواند به طور جدی، نجات‌بخش باشد و با تحول در روحیه و استحکام‌آفرینی در روان فرد و جامعه، اثری دفاعی و تقویتی داشته باشد. ما در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در عمل تجربه کردیم که موسیقی حماسی می‌تواند در جایگاه و سهم خود، بسیار مؤثر باشد تا جایی که نبود آن، لطمه می‌زند؛ این است که جلسه حاضر را بسیار با اهمیت می‌دانم و از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر بانیان آن، به نوبه‌ی خودم قدردانی می‌کنم.

وی حمایت هدف‌مند از موسیقی حماسی را امری ضروری دانست و از همه‌ی اهالی هنر موسیقی برای همکاری در احیای موسیقی حماسی دعوت کرد و گفت: گستره‌ی این کار، ملی و  حتی بین‌المللی است و ظرفیت موسیقی حماسی چنان است که رسیدگی به تمامی ابعاد آن نیازمند حضور همگانی است؛ بنابراین، باید تمام بزرگان پای کار بیایند و دین خود به میهن و هنر فاخر موسیقی را ادا کنند. متولیان امر، همان‌گونه که وعده کردند، باید فرصت حضور به همه بزرگان عرصه‌ی هنر فاخر موسیقی و موسیقی حماسی را بدهند، سخنانشان را به درستی درک و به آن‌ها عمل کنند.

وی وضعیت موسیقی حماسی، موسیقی انقلاب و موسیقی دفاع مقدس را نامطلوب دانست و با تأکید بر اهمیت فعالیت کارگروه موسیقی حماسی گفت: تحول در موسیقی حماسی نیازمند حماسه‌ی هنری و فرهنگی است و اگر ما بتوانیم با این کارگروه، همه را کنار هم بنشانیم تا فکر و اجرا کنند، به نوبه‌ی خود یک حماسه‌ی بزرگ خلق کرده‌ایم. به نوبه‌ی خودم از همه‌ی بزرگان موسیقی و هنر دعوت می‌کنم و تأکید می‌کنم که هر کس می‌تواند و باید بیاید و سهم خودش را ادا کند. این فرصت شاید دیگر برای ما پیش نیاید.

گلریز تأکید کرد: کسی با موسیقی حماسی مخالف نیست و این نوع از موسیقی دارای جذابیت همگانی است و حتی موسیقی عامه‌پسند را هم‌ می‌تواند جهت دهد و به عنوان راه‌کار گفت: هدف دشمن، حذف نوای حماسی از هنر موسیقایی ماست و ما این را به خوبی درک کرده‌ایم؛ الان وقت آن است که با توسعه‌ی آموزش‌های هدفمند، احیاگر موسیقی حماسی در همه‌ی شکل‌هایش در جامعه باشیم. آموزش می‌تواند موسیقی حماسی را مانند دوران انقلاب در تمام کشور بسط دهد و با شکل‌گیری گروه‌های سرود حماسی، هم برای همه‌ی لایه‌های جامعه خلق موسیقی کرد و هم فضای سواد موسیقی جامعه را دگرگون کرد.

این عضو کارگروه موسیقی حماسی با انتقاد از دلالان موسیقی که آثار منفی در جریان عمومی موسیقی کشور دارند، خواستار مقابله با آن‌ها شد و با قدردانی از استاد آرزم به عنوان بانی هم‌خوانی و تواشیح گفت: سرودهای جمعی، هم‌خوانی‌ها و تواشیح را شاخه‌هایی از موسیقی حماسی می‌دانم که توجه به آن‌ها، به معنی گسترش موسیقی ارزشی، توسعه‌ی سواد موسیقایی و جهت‌دهی به نسل‌ها در ارتقای موسیقی حماسی است.

تقی ضرابی: فقر شناخت فرهنگ موسیقی مهم‌ترین آسیب است

تقی ضرابی در این جلسه گفت: مشکلات موسیقی سابقه‌ی چندین ساله دارد و من الان عرض می‌کنم که مشکلات ما همان مشکلات چند‌دهه قبل قبل است و حتی از آن هم عقب‌تر افتاده‌ایم، یعنی مشکلات موسیقی ما کم نشده، بلکه افزایش یافته است. این است که برای نجات موسیقی و به طور اخص برای احیا و نجات موسیقی حماسی، خیلی باید تلاش و جبران مافات کنیم. کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل‌ کارگروه و توجه به این نکته‌ی مهم قابل تقدیر است و ما هنرمندان و دل‌سوزان موسیقی این حرکت را باید به فال نیک بگیریم و ضمن حمایت از آن، همه‌ی توان خود را در طبق اخلاص بگذاریم.

وی با تحلیل از آسیب‌های موسیقی در شرایط فعلی بر لزوم توسعه‌ی آموزش موسیقی تأکید کرد و گفت: وجود موسیقی نازل در برابر موسیقی فاخر و استقبال عامه از آن، به دلیل وجود فقر شناخت فرهنگ موسیقی است؛ اگر فرهنگ موسیقی را بالا ببریم، بسیاری از مشکلات و مناقشات به خودی خود رفع می‌شوند. جامعه‌ای که بتواند موسیقی فاخر را از موسیقی مبتذل تشخیص دهد، از هنر موسیقی لذت می‌برد و رشد پیدا می‌کند؛ این است که آموزش شرط اساسی اجرای این طرح است.

ضرابی پرداختن به موسیقی حماسی را به طور ویژه، اقدامی درست و اساسی دانست و گفت: موسیقی حماسی با نگاه کلان، مخصوصاً با راه‌اندازی گروه‌های سرود و برگزاری جشنواره‌های انگیزشی برای‌ آنها، این قابلیت را دارد که هم موضوع و محور آموزش باشد، هم باعث رشد شناخت و فرهنگ موسیقی در سطح کشور شود و مهم‌تر این که برخی مناقشات را برای همیشه تمام کند.

وی با اعلام حمایت از کارگروه موسیقی حماسی افزود: با وجود تمامی مشکلات و مسائل، ناامید نیستم و از این طرح با کمال افتخار حمایت می‌کنم؛ زیرا این طرح را نقطه‌ی امیدی دیگر می‌دانم که می‌تواند هم‌زمان با ارتقای روحیه و روان و افزایش نشاط سالم در جامعه، دست موسیقی کشور را بگیرد و آن را به سکوهای اوج و افتخار برساند.

بابک رضایی: موسیقی ایران دچار نابسامانی سازمانی است

بابک رضایی در کارگروه موسیقی حماسی گفت: در حال حاضر، وضعیت سازمانی که متولی امر موسیقی باشد، از چند بعد دارای اشکال است. از این بُعد که موسیقی در کشور ما متولیان متعددی دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آن‌ها و البته اصلی‌ترین آن‌هاست؛ اما به تمام موسیقی و برآمدهای آن، اشراف ندارد و بسیار برنامه‌ها و فعالیت‌های موسیقایی در کشور است که خارج از حیطه‌ی نظارت و کنترل و مدیریت این وزارت‌خانه قرار دارد؛. برای مثال، صدا و سیما که خود یکی از قطب‌های موسیقی کشور است، از دایره‌ی مدیریت وزارت ارشاد خارج است و به طور مستقل عمل می‌کند؛ بنابراین، نظامی‌ هماهنگ با راهبرد مشخص برای موسیقی در کشور به طور عملی و مؤثر وجود ندارد.

وی موسیقی را یکی از بهترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: گفته می‌شود که موسیقی یکی از بهترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی است؛ اگر چنین است لازم است که مسائل و مشکلات پایه‌ای و بنیادین موسیقی را حل کنیم که در غیر این صورت، قادر به پرداختن به دیگر مباحث نخواهیم بود. تا سازمان‌ها و نهادهای مؤثر در موسیقی کنار هم قرار نگیرند و روند موسیقی از راهبردی مشترک بهره‌مند نشود، نمی‌توان اقدامی مهم در این حوزه انجام داد.

رضایی شرایط کنونی را ترغیب‌کننده‌ی جوانان به سمت و سوی موسیقی نازل و ماهواره‌ای خواند و گفت: شرایط کنونی به نحوی است که مردم برای دیدن یک موسیقی کامل، یا باید به کنسرت بروند یا به سوی ماهواره. وقتی سیمای جمهوری اسلامی نمی‌تواند این بخش از نیاز جوانان را جواب‌ بدهد، جوانان به ناچار به سمت و سوی ماهواره گرایش پیدا می‌کنند و ماهواره‌ها هم آن‌ها را آماج بمب‌های مخرب نوعی از موسیقی ضد موسیقی قرار می‌دهند. جوانان به ناچار موسیقی را گوش می‌دهند که کمترین نشان از فرهنگ ایرانی و غنای موسیقی اصیل ایرانی را ندارد؛ کما این‌که ماهواره‌ها در لوای موسیقی و به بهانه‌ی موسیقی، بسیار عادات و رفتار ناهنجار و ضدارزشی را به جوان ما القاء می‌کنند.

وی شرایط فعلی را مانع از پرداختن به موسیقی حماسی خواند و فعالیت کارگروه موسیقی را نفی کرد و با تأکید بر ناموفق بودن فعالیت کارگروه موسیقی حماسی گفت: موسیقی حماسی در پله‌های بالایی قرار دارد. آن‌چه در این کارگروه تلاش می‌کنید به آن برسید، از دسترس شما خارج است؛ زیرا پله‌ی اول –سازمان و اختیارات مناسب- زیر پای شما نیست که بتوانید به پله‌های دوم و سوم برسید؛ لذا قدم اول این است که ابتدا وضعیت پله اول، یعنی مسائل سازمانی و ساختاری در کل کشور به طور عام و در وزارت ارشاد به طور خاص، مشخص کنید. با توجه به این که ساختار کنونی جوابگوی حل مسائل موسیقی کشور نیست به نظر من، جایگاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد لازم است از هر نظر ترقی یابد.

صابر نائبی: آموزش موسیقی حماسی فرصت خروج از بحران موسیقی است

صابر نائبی از فعالان موسیقی آذربایجان غربی که به عنوان مهمان در کارگروه موسیقی حماسی سخن می‌گفت، بااشاره به تجارب چندساله‌ی خود در امر آموزش موسیقی گفت: قشر بزرگی از نوجوانان و جوانان شهرستانی، بی‌آن‌که بدانند دنباله‌رو موسیقی‌های مبتذل و سطح پایین می‌شوند؛ زیرا به دلیل عدم آگاهی از جنس و نوع موسیقی، دچار انتخاب اشتباه می‌شوند. بسیاری از نوجوانانی که در مدرسه با آن‌ها ارتباط درسی دارم، بعد از شنیدن توضیحات و آگاهی یافتن از چندوچون موسیقی، انتخاب‌شان را تصحیح می‌کنند و این چیزی است که باید در تمام کشور اتفاق بیفتد؛ یعنی آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان.

وی‌آگاهی‌بخشی به نوجوانان و جوانان را حائز اهمیت دانست و گفت: ما به نوجوانان و جوانان آگاهی نمی‌دهیم و به جای آگاهی‌بخشی، فقط نهی می‌کنیم که به سراغ موسیقی نروند! و یا ایراد می‌گیریم که چرا دنباله‌رو فلان خواننده‌ی سطح پایین یا فلان موسیقی مبتذل و پیش‌پاافتاده هستند!

وی حذف موسیقی از فرهنگ و هنر را غیرممکن خواند و تلاش برای آگاهی‌دادن را بهتر از تلاش برای حذف موسیقی دانست و گفت: قدام عملی ما در درس‌دادن، در آموزش عمومی، در آگاهی بخشی مناسب به جامعه، یکی از راه‌کارهای بزرگ و مهم خروج موسیقی از تنگنای امروز است. تا به جامعه آگاهی لازم را ندهیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که انتخابی درست و بر اساس فن و ارزش‌های هنری داشته باشد. آموزش بر پایه‌ی موسیقی حماسی می‌تواند فرصت خروج از بحران موسیقی باشد.

بابک ربوخه: موسیقی حماسی حساس و پر اهمیت است

بابک ربوخه نیز در پاسخ به نقدهایی که به حوزه مدیریت موسیقی کشور وارد بود، افزود: موسیقی حماسی حساس و پر اهمیت است؛ پس باید به طور دقیق، پژوهشگرانه و کاربردی به‌طور اختصاصی به موسیقی حماسی تمرکز کنیم و با نگاه کلان و دوربرد به آن بنگریم، قضایا را بشناسیم، به تعریف دقیق و راه‌کار مشخص برسیم و سپس سال‌ها طبق برنامه تلاش کنیم تا به حد مطلوب برسیم.

مدیر کل دفتر موسیقی شهرداری تهران، آینده‌نگری و برنامه‌بلند مدت برای احیا و استفاده از موهبت موسیقی حماسی را ضروری دانست و افزود: باید در نظر داشت که فقط موضوع مربوط به من و ما و دوره‌ی ما نیست؛ بلکه موضوع مربوط به نسل‌هاست و ما مؤظفیم به آن‌ها فکر کنیم.

وی با تأکید بر غلفت چندین ساله از موسیقی حماسی گفت: حال که همه یقین داریم که موضوع موسیقی حماسی، حائز اهمیت است و اعتراف کردیم که در باره‌ی آن غفلت کرده‌ایم، بهتر است با تلاش مضاعف، جبران مافات کنیم. من به نوبه‌ی خودم از طرف مجموعه‌ی تحت مدیریت در شهرداری تهران، قول همفکری و همکاری کامل می‌دهم و برای پیشبرد اهداف این کارگروه تلاش خواهم کرد.