سرویس موسیقی هنرآنلاین: چندی پیش برای اولین بار در ایران کنسرت مشترک موسیقی پاپ آذری با حضور آیهان و سه خواننده از کشور آذربایجان بانام‌های بال اوغلان اشرف او، الچین حسین او و نامیک قاراچوخورلو در تالار وزارت کشور برگزار که با استقبال فراوانی از طرف مردم رو به رو شد. هر یک از این سه خواننده جزو مطرح‌ترین‌ها در دنیا و کشور خودشان هستند. به بهانه تمدید این اجرا با آن‌ها وارد گفتگو شده‌ایم:

 

آقای آذرتاش به‌عنوان تهیه‌کننده این کنسرت چه شد که علاوه بر آیهان، از سه خواننده مطرح آذربایجانی برای اجرای موسیقی در ایران دعوت به عمل آوردید؟

یاشار آذرتاش: هر کدام از این خوانندگان به دلایل مشخصی به تهران دعوت شدند. آقای الچین حسین‌او یکی از خوانندگان به‌روز و مطرح کشورآذربایجان و از دوستان نزدیک من است. موسیقی ایشان را مردم بیشتر در جشن‌ها و عروسی‌ها گوش می‌کنند. ضمن آن‌که ما باید ذائقه‌ مردم در سنین مختلف را در نظر می‌گرفتیم و به همین خاطر از آقایاوغلان اشرف او که از خوانندگان قدیمی آذربایجان است و مردم در دهه‌های قبل با ایشان خاطره داشتند نیز دعوت به عمل آوردیم. خواننده دیگر این کنسرت آقای نامیک قاراچوخورلو است که ریتم موسیقی خاصی به نام" میخوانا" را اجرا می‌کند و توانسته مهر این سبک را به نام خودش بزند. ما در این سبک خواننده دیگری را جز نامیک نمی‌توانیم معرفی کنیم و مردم ایران هم این سبک را با نام خود ایشان می‌شناسند. در کنار این سه خواننده آذربایجانی، آیهان به عنوان یک خواننده ایرانی حضور داشت که او هم جزو خواننده‌های محبوب در ایران است. آیهان راه جدیدی را شروع کرده و توانسته در قلب مردم جا بگیرد. او موسیقی کوچه‌بازاری و جلف نمی‌خواند و قصد مقابله باکسی را هم ندارد. آیهان با موسیقی ریتمیک آذری توانسته در دل مردم رخنه کند و ان‌شاءالله مسیر او در کنار الچین حسین‌او، اوغلان اشرف‌او و نامیک قاراچوخورلو روزنه‌های جدیدی را باز کند. من از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد و به‌ویژه از آقایان علی مرادخانی و فرزاد طالبی تشکر می‌کنم که امکان برگزاری این کنسرت را فراهم کردند. خوشبختانه در روند صدور مجوز این کنسرت هیچ مشکلی پیش نیامد و بعد از آن‌هم مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد و امکان تهران در مهمان‌نوازی‌ و حمایت از خوانندگان آذربایجانی نهایت تلاش خود را انجام دادند. ما به فکر تمدید این کنسرت هستیم و قصد داریم این کنسرت را در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان و کرج نیز برگزار کنیم. همچنین از ما برای اجرای برنامه در ترکیه هم دعوت کرده‌اند که امیدواریم برگزاری آن کنسرت هم ممکن شود.

آقای اشرف‌او، آقای قاراچوخورلو و آقای حسین‌او لطفاً در مورد فعالیت موسیقایی خودتان توضیح دهید و بگویید که از حضور در تهران و اجرای موسیقی در برابر مردم مشتاق ایرانی چه حسی دارید؟

اوغلان اشرف‌او: من سال‌هاست که در حوزه موسیقی فعالیت دارم و برای مردم کشورم و همینطور آذری‌زبانان همه دنیا می‌خوانم. در آذربایجان از طرف رئیس‌جمهور کشورمان درجه و مدرک موسیقی گرفته‌ام و قطعاتی که اجرا کرده‌ام مورد استقبال مردم کشورم قرار گرفته است. از حضور در کشور ایران بسیار خوشحالم. تهران یکی از شهرهای زیبای جهان است و من این شهر را خیلی دوست دارم. با اینکه 10 سال پیش هم در تهران کنسرت برگزار کرده بودم ولی خیلی دوست داشتم دوباره به تهران سفر کنم. مردم شهر تهران هنردوست هستند و به موسیقی موسیقی بهای زیادی می‌دهند. این بار توفیقی به دست آمد که به دعوت آقای یاشار آذرتاشبه تهران بیایم و در کنار سه تن از خوانندگان خوب ایرانی و آذربایجانی روی صحنه بروم. آقای نامیک قاراچوخورلو خواننده معروف آذربایجانهستند که در دنیای ترک همه ایشان را می‌شناسند و مردم ایران نیز با ایشان آشنایی دارند. آقای حسین‌او و آقای آیهانهم از خوانندگان محبوب کشورهایآذربایجان و ایران هستند. ما در تهران یک کنسرت بسیار خوب در شاًن مردم ایران و آذربایجان برگزار کردیم و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم در شهرهای دیگر ایران هم چنین کنسرتی را به روی صحنه ببریم.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

نامیک قاراچوخورلو: من هم خیلی خوشحال شدم و آرزویم این بود که درایران برنامه اجرا کنم. 10 سال پیش در زنجان برنامه داشتم ولی از آن به بعد بعضی مشکلات پیش آمد و تا به امروز دیگر نتواستم در ایران روی صحنه بروم. اجرا کردن موسیقی در کشور ایران یک افتخار است. علیرغم این‌که تاریخ برگزاری کنسرت مشخص شده بود، مردم ایران نگران و پیگیر برگزار شدن این کنسرت بودند و این موضوع به ما دلگرمی می‌داد. در این کنسرت اکثر ترانه‌های به‌روز خودم را اجرا کردم. همیشه‌ گفته‌ام که اجرای قطعه "روایت" یک هدیه‌ای از طرف خداوند به من بوده است. متأسفانه طی 15 سال اخیر در آذربایجان قطعه "روایت" را نخوانده بودم ولی در این‌جا خواسته مردم باعث شد که این اثر را هم اجرا کنم. حضور در این کنسرت اولین برخورد من با آیهان بود. آیهان در این کنسرت آهنگ‌های ناب و اصیل آذربایجان را اجرا کرد و من انتظار نداشتم این ترانه‌ها به این خوبی توسط آیهان اجرا شود. آیهان در این کنسرت قطعاتی را اجرا کرد که توسط تنظیم‌کننده‌های مطرح آذربایجانی تنظیم شده بود و این به مذاق مردم خوش آمد. به نظر من آیهان آینده روشنی دارد.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

الچین حسین‌او: من 25 سال است که در موسیقی آذربایجان فعالیت دارم و تحصیلات خودم را در موسیقی مقامی آذربایجان گذرانده‌ام. استاد تمام عیار موسیقی آذربایجان آقای صابیر میرزایف از اساتید من بودند. در سال‌های گذشته کارهای مختلفی در موسیقی آذری کرده‌ام و کنسرت‌های متفاوتی را روی صحنه برده‌ام. خیلی دوست دارم در ایران هم یک آلبوم منتشر کنم و در کنسرت آینده‌ام یکی از موسیقی‌های فارسی را به شکل موسیقی آذری دربیاورم و به مردم آذربایجان تقدیم کنم. در سال‌های اخیر چند بار در کنسرت‌های آیهان حضور پیداکرده بودم و اشتیاق مخاطبان ایرانی برای شنیدن موسیقی آذری را دیده بودم. آقای آذرتاش بعد از یکی از کنسرت‌های آیهان از من دعوت کرد که برای اجرای موسیقی به ایران بیایم و خود آیهان هم در این زمینه پیش‌قدم شد. خوشبختانه این کنسرت برگزار شد و مردم و دولتمردان ایران نشان دادند که مهمان‌نوازهای خوبی هستند. دو کشور ایران و آذربایجان همیشه در کنار هم بوده‌اند مناسبات خوبی باهم داشته‌اند. ایران کشور باعظمت و ابرقدرتی است و برای هنرمندان، موسیقی و تمدن خودش ارزش والایی قائل است. غیرازاین هم نمی‌شود از این کشور انتظار داشت. من از تمام دولت‌مردان، مسئولین موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد ایران که ما را همراهی کردند کمال تشکر رادارم و همچنین از آقای آذرتاش و آیهان عزیز هم متشکرم.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

استقبال و واکنش مخاطبان ایرانی به اجرای شما در تالار وحدت چگونه بود؟

اشرف‌او: شور و شوقی که مردم ایران داشتند را خیلی پسندیدم. یکی از خصلت‌های مردم ایران و آذربایجان این است که هر نوع موسیقی را نمی‌پسندند و وقتی یک اجرا را بپسندند، یعنی آن اجرا در آن‌ها نفوذ کرده است. این باعث خوشحالی من است. خوشبختانه اخیراً یک مسیر فرهنگی جدیدی میان ایران و آذربایجان بازشده که این کنسرت یکی از نمودهای آن است. امیدوارم در ادامه سایر موزیسین‌های اهل آذربایجان هم بتوانند به ایران بیایند و در تهران به اجرای موسیقی بپردازند. همچنین امیدوارم خود ما هم بتوانیم بعد از ایام محرم و صفر در شهرهای دیگر ایران ازجمله تهران، تبریز، زنجان، ارومیه، اردبیل و کرج روی صحنه برویم چون این باعث افتخار من است که در شهرهای مهم ایران به اجرای موسیقی بپردازم.

قارا وخورلو: من همیشه وقتی در تلویزیون برنامه اجرا می‌کنم احساساتی می‌شوم و نمی‌توانم بر احساس خودم غلبه کنم. در این کنسرت هم وقتی شور و شوق مردم را دیدم به‌سختی توانستم احساسات خودم را کنترل کنم. از این بابت خیلی خوشحال هستم که مردم موسیقی ما را شنیدند و پسندیدند و حسشان را به ما منتقل کردند. آرزو می‌کنم که برنامه‌های ما در تهران و شهرهای دیگر ایران ادامه پیدا کند. عظمت تالار وزارت کشور ما را مجذوب خود کرد. 3 هزار نفر از مردم در سالن بودند و حداقل هزار نفر هم به دلیل اینکه نتوانستند بلیت تهیه کنند از حضور در این کنسرت بازماندند. خیلی از آذربایجانی‌ها که دوستدار ما بودند از شهرهای جلفا، تبریز، ارومیه و زنجان به تهران آمده بودند. حتی ما از کشور ترکیه و شهر باکو نیز مهمان داشتیم. این حسی که ما گرفتیم یک حس تکرار نشدنی و باورنکردنی بود. ما باید به خاطر احساس خوب مردم، خودمان را به‌روز نگه‌داریم تا حمایت آن‌ها را از دست ندهیم چون همه می‌دانند که سرمایه اصلی هنرمندان مردم هستند. من برای مدنیت و شخصیت آدم‌ها احترام زیادی قائل هستم و خدا را شکر می‌کنم که در این کنسرت افراد باشخصیتی حضور داشتند بودند. ان‌شاءالله در کنسرت بعدی با همین گروه بتوانیم راه‌های جدیدی را برای مردم بازکنیم.

حسین‌او: تاکنون در 7-8 سالن بزرگ آذربایجان روی صحنه رفته‌ام و حتی در کشور روسیه هم کنسرت برگزار کرده‌ام اما حالا می‌خواهم اعتراف کنم که استقبال مردم ایران از کنسرت ما بی‌نظیر بود و تاکنون هم‌چین استقبالی ندیده بودم. از آقای آذرتاش تشکر می‌کنم که آن شب باشکوه را برای ما رقم زد. واقعیت این است که من از قبل احساس می‌کردم یک سری ضعف‌ها در برگزاری این کنسرت وجود داشته باشد ولی وقتی به تهران آمدم و مهمان‌نوازی مسئولین برگزاری کنسرت را دیدم، نظرم به‌کل راجع به این موضوع تغییر کرد. آن‌قدر با صحنه ارتباط برقرار کردم که حس می‌کردم برای چندمین بار در ایران روی صحنه رفته‌ام. آن شب احساس عجیبی داشتم و از تشویق‌های مردم لذت می‌بردم. مردم بعد از اجرا آمدند و با ما عکس یادگاری گرفتند و برایمان سوغاتی آوردند. این باعث شد که اشک شوق بریزم. هر شب از لابی به ما زنگ می‌زدند که مردم به دیدار شما آمده‌اند و من بابت این اتفاقات به خودم افتخار می‌کردم.

photo_2017-10-03_12-16-58

نسبت به موسیقی ایران و خوانندگان ایرانی چقدر شناخت دارید؟

اشرف‌او: من شناخت خوبی نسبت به موسیقی ایران دارم. موسیقی ایران خیلی فضای سنگین و با اصالتی دارد. کشور ایران از قدیم‌الایام موسیقیدان‌های بزرگی را با سلایق مختلف داشته من از موسیقی ایران آقایان اکبر گلپایگانی و حسین خواجه امیری (ایرج) را می‌شناسم. از آذربایجان ایران هم چندین خواننده را می‌شناسم که بعضاً کارهای همدیگر را خوانده‌ایم. در ایران خواندن ترانه و راضی کردن مردم خیلی سخت است و باید با احتیاط کارکرد تا اعتماد آن‌ها را به دست آورد و به قلب‌هایشان راه پیدا نمود. کنسرتی که ما برگزار کردیم به دل مردم نشست و امیدوار هستیم که در قلب آن‌ها هم راه پیداکرده باشیم.

قاراچوخورلو: از خوانندگان ایرانی کسی را نمی‌شناسم که شاید دلیلش به سن و سالم بستگی داشته باشد ولی تا حد زیادی نسبت به موسیقی ایرانی و اشتراکات آن با موسیقی آذربایجان شناخت دارم.

حسین‌او: من در سفرهای مختلفی به تهران آمده‌ام و در کنسرت‌ آیهان حضور پیداکرده‌ام. شهری که در آن به دنیا آمده‌ام، نزدیک به یکی از شهرهای مرزی ایران است و به‌واسطه همین با موسیقی منطقه آذربایجان ایران آشنایی دارم و با آن انس گرفته‌ام. تاکنون چند قطعه موسیقی را با الهام از موسیقی ایرانی اجرا کرده‌ام. البته شعر آن قطعات به زبان محلی باکو کشور آذربایجان سروده شده ولی ریتم و کلیت موسیقی آن برگرفته از موسیقی ایرانی است. نسبت به خوانندگان جوان ایرانی شناخت زیادی ندارم و فقط آیهان را به‌خوبی می‌شناسم اما موزیسین‌های قدیمی ایرانی برایم آشنا هستند. با آِهان رابطه خانوادگی دارم و از این دوستی بسیار خوشحالم. آیهان موزیسین بسیار خوبی است و حتم دارم که آینده خیلی خوبی در ایران دارد.

آقای آیهان شما تا چه اندازه از کنسرت مشترکتان در سالن وزارت کشور رضایت داشتید و اجرای خوانندگان اهل جمهوری آذربایجان را چطور ارزیابی کردید؟

آیهان: کنسرت مشترک ما کنسرت بی‌نظیری بود و من هم از باب اجرا و هم از باب استقبال مردم رضایت کاملی از برگزاری این کنسرت دارم. از تمام عزیزانی که در این مدت زحمت کشیدند تا این کنسرت زیباتر از کنسرت پیشین ما باشد متشکرم. همچنین از مجموعه تالار وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد، خانه موسیقی و دفتر موسیقی هم تشکر و قدردانی می‌کنم. مردم عزیزمان و مخصوصاً دوستداران موسیقی آذربایجانی همیشه یار و یاور ما بوده‌اند و مهمان‌هایی هم از عرصه سینما، تئاتر و وزرش در کنسرت ما حضور یافتند که ما را سرافراز کردند و من دستشان را می‌بوسم. این کنسرت یکی از بهترین اجراهای دوران حرفه‌ای من بود و آرزومندم که بتوانیم پاسخ محبت‌های مردم عزیزمان را بدهیم. خیلی خوشحالم که توانستیم در کنار خوانندگان مهمانمان سربلند باشیم. ما با همدیگر یک کنسرت ناب را اجرا کردیم. آقای الچین حسین‌او یکی از بانیان برگزاری این کنسرت بودند و ما را برای برگزاری کنسرت کمک کردند. آقای اوغلان اشرف‌او هم یکی از ریش‌سفیدهای موسیقی آذربایجان است و مردم ایران هم ایشان را می‌شناسند. ایشان افتخار دادند و در کنسرت ما شرکت کردند. آقای نامیک قاراچوخورلو هم از دوستان عزیزمان است که سبک خاصی هم دارد. در آینده یک کار مشترک با ایشان انجام خواهم داد. از همه این عزیزان که دعوت ما را پذیرفتند و به تهران آمدند هم کمال تشکر و قدردانی رادارم. همچنین جا دارد از آقای یاشار آذرتاش سرپرست گروه "ریحان" و همین‌طور از آقای محمدحسین توتونچیان مدیرعامل محترم شرکت ققنوس هم تشکر کنم.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

در کنسرت تالار وزارت کشور شما قطعات کمتری اجرا کردید، دلیلش چه بود؟

آیهان: هر کنسرتی یک‌ وقت نرمال و استاندارد برای اجرا دارد و ما 4 خواننده بودیم که این وقت بین ما تقسیم‌شده بود. سه خواننده از آذربایجان تشریف آورده بودند و در این کنسرت که به میزبانی ایران صورت می‌گرفت، آن‌ها مهمان ما بودند و باید با حس خوبی ایران را ترک می‌کردند. ما به طبع باید زمان کنسرت را هم در نظر می‌گرفتیم و رپرتوار را نسبت به آن انتخاب می‌کردیم. من 45 دقیقه روی صحنه بودم که وقت کمی هم نبود.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

برنامه‌ کاری‌تان برای انتشار موسیقی و یا برگزاری کنسرت پس از ایام محرم و صفر چیست؟

آیهان: کارهای آلبوم دوم من انجام تمام‌شده و قطعاً آلبوم دومم را بعد از محرم و صفر منتشر خواهم کرد. این آلبوم که استارت آن را پس از انتشار آلبوم "مارال" زدم، هم‌اکنون در مرحله میکس و مسترینگ است. شعرهای آن مجوز گرفته و موسیقی‌هایش ساخته‌شده است. آلبوم "مارال" اولین اثر من در باب موسیقی آذربایجانی بود که تقریباً یک سال از انتشار آن می‌گذرد. من برای آن آلبوم زحمت خیلی زیادی کشیده بودم. خوشبختانه با آلبوم "مارال" توانستم طرفداران را به سمت خودمان بکشانم. از این بابت احساس می‌کنم آلبوم اولم با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شد. انشالله بتوانم در آینده با آلبوم‌های دیگر تکمیل‌کننده آلبوم اولم باشم. ضمن این‌که در مسئله آلبوم، نه‌تنها من، بلکه همه دوستانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند با مشکل مواجه هستند که امیدوارم این مشکلات از بین برود.

آیهان-نامیق-بال اوغلان

در آلبوم جدیدتان با چه افرادی همکاری کرده‌اید؟

آیهان: من از سال 80 با گروه "ریحان" همکاری می‌کنم و عرق خاصی به این گروه دارم. به همین خاطر در کنسرت‌های بعدی هم با همین گروه روی صحنه خواهم رفت. اعضای این گروه بدون هیچ چشم‌داشتی همیشه در عرصه موسیقی زحمت‌کشیده‌اند و من از آن‌ها به‌ویژه از آقای حجت مبذول (رهبر ارکستر) و آقای هادی حمزه زاده تنظیم‌کننده گروه متشکرم.

با توجه به کنسرت‌های متعدد موسیقی آذری در تهران، باکو و شهرهای مختلف آذری‌زبان و غیر زبان، وضعیت این موسیقی را به نسبت گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیهان: موسیقی آذربایجانی یک موسیقی ارزشمند بین‌المللی است که هنرمندان کشورهای منطقه سعی می‌کنند به‌خوبی آن را نشان دهند و حفظ کنند. من هم همین وظیفه را بر روی دوش خودم حس می‌کنم و سعی می‌کنم کارم را به نحو احسن انجام بدهم. این موسیقی ریشه و قداست والایی دارد و من از همه فعالان حوزه موسیقی آذری تقاضا می‌کنم که به شعر و موسیقی آذری توجه کنند و اگر کسانی هستند که آن را به خاطر بیزینس تولید می‌کنند، این کار را انجام ندهند چون این موسیقی خیلی محترم‌تر از این برخوردها است. شما وقتی وارد حوزه موسیقی آذری می‌شوید و پرچم آن را به دست می‌گیرید، وظیفه‌تان این است که آن را به نحو احسن انجام بدهید. من سال‌هاست که وارد بیزینس این موسیقی نشده‌ام و هیچ‌وقت هم‌چنین کاری را انجام نخواهم داد. آدم وقتی موسیقی را از منظر مادیت نگاه می‌کند، دیگر نمی‌تواند به جنبه هنری آن توجه نماید. من همیشه در حوزه موسیقی احساس تشنگی کرده‌ام و می‌خواهم موسیقی‌های متعددی را اجرا کنم و مردم از آن موسیقی‌ها لذت ببرند. احساس می‌کنم یک مسیر طولانی در پیش دارم و باید باقدرت به حرکت این مسیر ادامه بدهم.

قطعه‌ مشترکی تحت عنوان "خوشبختی" با بهنام صفوی منتشر کردید. همکاری‌تان با این خواننده چگونه اتفاق افتاد؟

آیهان: در این سال‌ها چند پیشنهاد از طرف خوانندگانی که موسیقی فارسی کار می‌کنند به من مطرح شد که یکی از این پیشنهادها از سوی بهنام صفوی بود. بهنام یکی از مؤدب‌ترین خوانندگان کشور عزیزمان است که پیشنهاد اجرای یک قطعه مشترک را به من مطرح کرد و من هم شعر آذری آن قطعه را سرودم و آن را خواندم. دوست داشتم با بهنام یک همکاری مشترک داشته باشم که این اتفاق افتاد و خوشبختانه قطعه "خوشبختی" کار خوبی هم از آب درآمد. برای بهنام صفوی عزیز آرزوی سلامتی کامل دارم.

رابطه‌تان با موسیقی ایرانی چطور است و صدای کدام‌یک از خوانندگان موسیقی فارسی را دوست دارید؟

آیهان: همه‌کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند صدا و اجراهای زیبایی دارند. صدای زیبای استاد محمدرضا شجریان هیچ‌وقت از ذهنم پاک نمی‌شود و روزی نشده که صدای این بزرگوار را گوش ندهم. خیلی چیزها از آقای شجریان یاد گرفته‌ام و از ایشان به‌عنوان یک استاد یاد می‌کنم. برای استاد شجریان که جواهر و الماس موسیقی ایران هستند هم‌آرزوی سلامتی دارم.

photo_2017-10-04_11-14-04

آقای آذرتاش در صحبت‌هایتان اشاره کردید که قصد تمدید کنسرت مشترک آیهان و خوانندگان آذربایجانی رادارید. در مورد تمدید این کنسرت و سایر برنامه‌هایتان در نیمه دوم سال جاری صحبت کنید.

آذرتاش: به‌جز تمدید کنسرتی که در تالار وزارت کشور برگزار شد، سایر برنامه‌های ما برگزاری تور کنسرت در خارج از کشور برای آیهان است. ضمن آن‌که همان‌طور که خود آیهان اشاره کرد، آلبوم دومش هم درراه است و ان‌شاءالله بعد از محرم و صفر منتشر خواهد شد. یک سری سورپرایزهای خوب هم داریم تا به امید خدا مردم را خوشحال کنیم. البته لازم است این را بگویم که برگزاری یک برنامه فرهنگی بدون وجود پشتیبان معنا ندارد. حضور پشتیبان یک قوت قلب برای برنامه‌های‌ فرهنگی است. متأسفانه پشتیبان در ایران معنا ندارد و ما به همین خاطر برای اجرای برنامه‌ها به مشکل برمی‌خوریم. وضعیت‌ تهیه‌کنندگی در موسیقی ایران رضایت‌بخش نیست. هزینه‌های برگزاری کنسرت بالا است و مخصوصاً هزینه اجاره سالن‌ها و تبلیغات سر به فلک کشیده است. به این‌ها باید هزینه‌های جانبی، نور، صدا و... را هم اضافه کرد. من به کشورهای ترکیه و آذربایجان سفرکرده‌ام و می‌دانم که هزینه برگزاری کنسرت در آن کشورها به‌مراتب پایین‌تر است. برای مثال هزینه اجاره سالن در سالن دوهزارنفری دولتی آذربایجان حدود یک‌ششم هزینه برگزاری کنسرت در سالن‌های خوب شهر تهران است. هزینه تبلیغات هم در کشور آذربایجان به‌مراتب پایین‌تر از هزینه تبلیغات در ایران است. ما با سختی‌های زیادی توانستیم کنسرت مشترک این 4 خواننده را در تالار وزارت کشور روی صحنه ببریم و یک کنسرت ناب و مثال‌‌زدنی رقم بزنیم. موسیقی متعلق به همه است و ما انتظار داریم که همه برای موسیقی کشور تلاش کنند. یکی از کمک‌هایی که می‌شود انجام داد این است که هزینه‌های برگزاری برنامه‌های موسیقی کاهش پیدا کند. موسیقی یک بخش از هنر و فرهنگ کشور است و بازتاب جهانی دارد. کشور ما با برگزاری کنسرت خوانندگان آذربایجانی میزبان یک رویداد مهم بود. خوانندگان اهل جمهوری آذربایجان آمدند و غیرت، شجاعت و حمایت ایرانی‌ها را دیدند و فکری که راجع به ایران داشتند در ذهنشان تغییر کرد. موسیقی، تئاتر و سینمای ما باید بیشتر از این معرفی شود و دولت هم باید از همه این‌ها حمایت کند و پشت گروه‌های جوان باشد تا این هنرمندان بتوانند بگویند که پرچم‌دار فرهنگ، هنر و ادب ایران اسلامی هستند.