سرویس موسیقی هنرآنلاین: مصباح قمصری که چندی پیش آلبوم "نقطه پرگار" را به همراه میلاد درخشانی منتشر کرده بود، همراه با استاد دلنواز نوازنده‌ بنجو، بداهه‌نوازی می‌کند.

استا دلنواز درباره ساز بنجو گفت: از همان ابتدا تنوع در موسیقی را دوست داشته‌ام همواره عملاً سعی کرده ام چه در نوا و چه در سازندگی ساز به‌دوراز تکرار باشم، برای دستیابی به این امر همواره به دنبال صداها و نواهایی متفاوت بوده‌ام. طبیعی است وقتی راهی جدید و شیوهایی نو را تجربه می‌کنید و با دنیایی متفاوت و با چشم‌اندازهایی زیباتر از قبل روبرو می‌شوید، سعی می‌کنید مصمم‌تر از قبل برای دستیابی به اهداف و آرمان‌هایتان گام بردارید در همین راستا و درزمینه‌ی ساز تخصصی‌ام " بنجو " سال‌هاست سعی در عملی کردن ایده‌هایی برای بهینه سازی آن بوده‌ام و همواره آرزو داشته‌ام، سازی در اختیار داشته باشم که دارای صدایی زیباتر با هارمونی بیشتر نسبت به بنجوی معمولی باشد.

وی افزود: به همین منظور پس از سال‌ها تفحص و مطالعه و پس از دریافت آموخته‌هایی بیشتر درزمینه‌ی تکنیک‌های ساز سازی، در آغاز کار در بلوچستان و با همکاری آقای محمد عمر سپاهیان ایده‌ها را محک زدیم و به لطف خدا موفق شدیم اولین بنجوی متفاوت را بانام "بنجوی جدید بلوچستان" با ۳۵ سیم = ۷ سیم اصلی و ۲۸ سیم رزونانس را بسازیم و چون اولین کار متفاوتمان بود، طبعاً احتیاج به اصلاحاتی داشت، بنابراین در مرحله‌ دوم سازی با ۴۰ سیم طراحی کردیم و نامش را گلبانگ و یا شاه بنجو گذاشتم.

او ادامه داد: پس از ساخت گلبانگ در بلوچستان و با توجه به عدم دسترسی به امکاناتی مطلوب اعم از مواد اولیه و همچنین به علت عدم دسترسی به تکنولوژی نوین، در تهران و با همکاری دوست خوبم جناب بهمن ولی زاده باواسطه‌ی هماهنگی‌های ذهنی مشترکمان آخرین طرح بنجوی بلوچستان بانام " دلنواز " ساخته شد.

این استاد موسیقی اضافه کرد: علاوه بر تفاوت‌های فیزیکی و تفاوت‌های بسیار در فن‌های نوازندگی این ساز نسبت به هم، می‌توان گفت بنجو سازی است مضرابی که با مضراب نواخته می‌شود اما ویولن سازی است کششی که با آرشه نواخته می‌شود. بنجو و ویولون دو ساز با لهجه‌های متفاوت اما دارای زبانی مشترک می‌باشند، ترکیب این دو ساز در قالب دو نوازی زیبایی‌های خاص خود را خواهد داشت.

قمصری نیز درباره این همکاری گفت: در این اثر به همراه استاد دلنواز، نوازنده بنام بنجو، به بداهه‌نوازی پرداخته‌ایم که فضایی بسیار خاص و بدیع دارد.

آخرین اثر منتشرشده توسط قمصری "نقطه پرگار" است که با همکاری میلاد درخشانی منتشر شد و این آلبوم نیز اواخر امسال منتشر و وارد بازار موسیقی خواهد شد.