سرویس موسیقی هنرآنلاین: هرسال و در ایام منتهی به ماه محرم، جمع زیادی از خوانندگان به‌منظور عرض ارادت به پیشگاه حضرت امام حسین (ع) قطعاتی را با موضوع ایام سوگواری ماه محرم تولید می‌کنند. در ادامه گزارش مروری به برترین‌ها داشته‌ایم:

"دل‌خون" - محسن چاوشی

محسن چاوشی طی 13 سال فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه موسیقی بارها ثابت کرده که علاقه خاصی به اهل‌بیت (ع) دارد و قطعات مختلفی را برای امام حسین (ع)، حضرت (ع) و امام رضا (ع) خوانده و یک قطعه نیز برای حضرت ولیعصر (عج) خوانده که در آینده منتشر خواهد شد. این خواننده پاپ چند روز پیش در جدیدترین اثر مذهبی خود قطعه‌ای به نام "دل‌خون" را به مناسبت اربعین حسینی منتشر کرد که نگاه متفاوتی به وقایع عاشورا دارد. "دل‌خون" را چاوشی آهنگسازی و شهاب اکبری تنظیم کرده است. همچنین مجتبی تقی‌پور و اشکان موسوی نیز به ترتیب گیتار و ویولن این اثر را نواخته‌اند. قطعه "دل‌خون" به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی و تحت لوگوی مؤسسه فرهنگی اوج تولیدشده است.

"مولای عشق" – علیرضا عصار

از زمانی که علیرضا عصار در دهه هفتاد فعالیت حرفه‌ای خوانندگی خود را آغاز کرد، قطعات موسیقی مذهبی جزو جدانشدنی آثار او بودند که شاخص‌ترین آن‌ها قطعه "ای کاروان" با هم‌صدایی دکتر "محمد اصفهانی" بود. عصار در اسفند ۱۳۸۲ آلبوم "مولای عشق" را با ۹ قطعه از سوی شرکت "ایران گام" روانه بازار کرد. تمامی اشعار این مجموعه از سروده‌های "مهدی شریفی" بودند و "فؤاد حجازی" نیز وظیفه آهنگسازی را بر عهده داشت. در این آلبوم نوازندگان سرشناسی نظیر "خاچیک بابائیان"، "ارسلان کامکار"، "مازیار ظهیرالدینی" و "کریم قربانی" نیز حضور داشتند.

"سردار بی‌سر" – مجید اخشابی

"سردار بی‌سر" نام جدیدترین قطعه مجید اخشابی خواننده خوش‌صدای پاپ است که در ابتدای ماه محرم سال جاری به امام حسین (ع) تقدیم شد. شعر این اثر را اسحاق انور سروده و سعید مروتی آن را آهنگسازی کرده است. همچنین برای قطعه سردار بی‌سر یک نماهنگ زیبا با استفاده از تصاویری از مستند سینمایی "کربلا جغرافیای یک تاریخ" ساخته‌شده که تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. این اثر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما منتشر شد.

"ذوالجناح می‌آید، بی سوار…" – رسول نجفیان

مخاطبان بیش از آنکه رسول نجفیان را با حرفه تخصصی‌اش یعنی کارگردانی و بازیگری بشناسند او را با ترانه معروف "عجب رسمیه" و بازخوانی قطعه فولکوریک "شبهای گلوبندک" می‌شناسند. آلبوم نوحه‌های عاشورایی "ذوالجناح می‌آید بی سوار" با صدای رسول نجفیان در سال ۱۳۸۹ به بازار آمد. این آلبوم موسیقی ۱۰ نوحه سوگواری با نواهایی که قدمت چهارصدساله داشتند را شامل می‌شد. آلبوم فوق ریشه در موسیقی نواحی و اقوام مختلف ایران داشت و با استفاده از همان نواها و اشعار توسط نجفیان بازخوانی شده بود.

"سلام آقا" - آلبوم عاشورایی ستاره‌های پاپ

تاکنون آلبوم‌های گروهی زیادی در بازار موسیقی عرضه‌شده است اما هیچ‌کدام به موفقیتی که در حد نام سازندگان آن باشد دست پیدا نکرده است. آلبوم "سلام آقا" با حضور محسن چاوشی، رضا صادقی، محمد علیزاده و مهدی یغمایی در آذرماه سال ۸۸ منتشر شد. نظرات پیرامون این آلبوم در زمان انتشار بسیار متفاوت بود زیرا برخی این اثر را در ادامه سایر آلبوم‌های گروهی شکست‌خورده می‌دانستند و برخی دیگر از آن به‌عنوان سکوی پرش محمد علیزاده و مهدی یغمایی یاد می‌کردند. زیرا این دو خواننده هرکدام سابقه فعالیت حرفه‌ای موسیقی داشتند اما موفق به انتشار آلبوم نشده بودند و "سلام آقا" در اصل اولین حضور رسمی آن‌ها در بازار موسیقی پاپ بود. برای قطعات این اثر از اشعار مرحوم آغاسی، امیر ارجینی و فرزاد حسنی استفاده‌شده بود.

"عاشورا" – غلام کویتی‌پور

غلام کویتی‌پور یک خواننده و مداح نام‌آشنا در عرصه هنر موسیقی است که مخاطبان موسیقی بیشتر او را با آثار مذهبی و عاشورایی‌اش می‌شناسند. کویتی‌پور که پیش‌تر آلبوم "غریبانه" و "خاموش" را ویژه ماه محرم منتشر کرده بود، در جدیدترین فعالیت عاشورایی خود اثری زیبا به نام "عاشورا" منتشر کرده است. شعر قطعه عاشورا از حبیب‌الله چایچیان متخلص به حسان است و آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده رضا تاج‌بخش است.

"عطش و آتش" – حاج صادق آهنگران

صادق آهنگران یکی از مداحان باسابقه‌ترین مداحان اهل‌بیت است که در هشت سال دفاع مقدس صدای او شور خاصی را در جامعه ایجاد می کرد. وی آلبوم "عطش و آتش" را به همراه سید محمد میرزمانی و با موضوع عاشورا منتشر کرد. قطعات این مداحی‌های آهنگران بود و یک پد آرام از سازهای ایرانی و کوبه‌ای در زیر صدای او قرار داشت. آلبوم عطش و آتش شش قطعه داشت و حوزه هنری ناشر آن بود.

"هیهات" – حامد همایون

حامد همایون خواننده جوان که با انتشار تک‌آهنگ‌های خود در چندماهه اخیر به شهرت رسیده است، به مناسب محرم امسال اولین قطعه مذهبی و عاشورایی خود را با حمایت مؤسسه ترانه شرقی منتشر کرد. سهیل حسینی شاعر، حامد همایون آهنگساز، سامان امامی تنظیم‌کننده و هادی جداری نوازنده کلارینت قطعه "هیهات" هستند. شعر "هیهات" یکی از نکات برجسته آن است که در مدح حضرت حسین (ع) سروده شده و به توصیف امام سوم شیعیان می‌پردازد.

"کاکا" – علی لهراسبی

قطعه "کاکا" ترانه بسیار سوزناکی داشت و حامد عسگری به‌عنوان ترانه‌سرا بخشی از رشادت‌های حضرت عباس (ع) را بیان کرده بود. علی لهراسبی نیز با همان لحن اندوهگین همیشگی‌اش توانست به‌خوبی حس ترانه را منتقل کند. فؤاد غفاری و مهدی خیرخواهی آهنگساز و تنظیم‌کننده این اثر بودند.

"من عاشقم" و "آتش عشق" – احسان خواجه‌امیری

احسان خواجه‌امیری خواننده مشهور موسیقی پاپ در محرم سال جاری دو قطعه مذهبی تولید کرده است. نماهنگ "من عاشقم" یکی از این دو اثر است که خواجه‌امیری آن را با ملودی خودش و شعری از روزبه بمانی خوانده و توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی منتشرشده است. اثر "آتش عشق" دیگر اثری است که خواجه‌امیری برای واقعه عاشورا خوانده است. شعر این اثر از سروده‌های افشین یداللهی است. مهرداد نصرتی آن را آهنگسازی کرده و تنظیم را هم ایمان حجت انجام داده است. قطعه موسیقی "آتش عشق" در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی تولیدشده و حامد نگارش مدیر تولید آن است.

"کربلا" – محسن یگانه

قطعه "کربلا" یکی از آثار قدیمی محسن یگانه است و اواسط دهه هشتاد و زمانی که او فعالیت‌های مستقل خود را به‌صورت جدی پیگیری می‌کرد تولید شد. محسن یگانه ترانه این قطعه را سرود و مضمون در ارتباط با روز عاشورا است.

"رفیقم حسین (ع)" و "خادم‌الحسین" – حامد زمانی

حامد زمانی خواننده مذهبی کشور که معمولاً برای هر مناسبت مذهبی یک اثر موسیقی تولید می‌کند، به مناسبت محرم سال جاری دو اثر جدید تولید و منتشر کرد. این خواننده ابتدا اثر "رفیقم حسین (ع)" را با همراهی عبدالرضا هلالی مداح معروف کشور خواند و به ساحت مقدس امام سوم شیعیان تقدیم کرد. برای این قطعه موسیقیایی یک نماهنگ زیبا نیز به تهیه‌کنندگی مهدی رمضانی ساخته و منتشر شد که از شبکه‌های مختلف تلویزیون در حال پخش است. حامد زمانی اخیراً یک قطعه عاشورایی دیگر به‌ همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران منتشر کرد که "خادم‌الحسین" نام دارد. قاسم صرافان شاعر، حامد زمانی آهنگساز و امیر جمال‌فرد تنظیم‌کننده این قطعه مذهبی هستند.

"خورشید" – امیرحسین مدرس

"خورشید" دومین آلبوم امیرحسین مدرس با موضوع عاشورا بود که در آبان ۱۳۹۰ و با هشت قطعه به بازار عرضه شد. آلبوم خورشید از نوحه‌ها و اشعار قدیمی بهره می‌برد و به‌نوعی در ادامه آلبوم "ماه نی" بود.

امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون سه قطعه از این مجموعه را دکلمه کرده بود که مورد توجه نیز قرار گرفت. این آلبوم از سوی موسسه فرهنگی و هنری "خورشید هشتم" منتشر شد. علیرضا صالحی نژاد تنظیم ارکستر را بر عهده داشت و حمید آداب نیز میکس و مستر را انجام داده بود.

"گلچین" – محمد اصفهانی

در کارنامه کاری دکتر محمد اصفهانی قطعات مذهبی متعددی به چشم می‌خورد. او در سال‌های اولیه فعالیت حرفه‌ای خود آلبوم "گلچین" را منتشر کرد. این مجموعه نه قطعه‌ای در سال ۱۳۷۶ توسط شرکت "سروش" به بازار عرضه شد. مضمون کلی این آلبوم عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود و در قطعاتی نظیر "سقای تشنگان" و "نوگل نینوا" به این موضوع پرداخته‌شده بود. احمد عزیزی، سپیده کاشانی و قیصر امین پور ازجمله شاعران آلبوم گلچین بودند. آهنگسازی و تنظیم‌ها هم توسط فریدون شهبازیان، علی بکان، محمد میرزمانی، منوچهر بیگلری و شهریار فریوسفی انجام‌شده بود.