سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری اینتر ارکستر تهران که قرار است به رهبری نادر مشایخی، با همکاری انجمن ام اس ایران و به نفع بیماران ام اس برپا شود، صبح امروز چهارشنبه، 22 شهریور در خانه هنرمندان برگزار شد.

این ارکستر، پیرو قول نادرمشایخی در برنامه "خندوانه" و اجرا به نفع بیماران ام اس اجرا می‌شود و بنا بر توافقات انجام گرفته، گروه 80 نفره این ارکستر در روز 25 شهریور، ساعت 21:30 در تالار وحدت به صحنه می‌روند که فروش بلیت  نیز به شکل همت عالی در سایت تیوال در حال انجام است.

مشایخی در این نشست خبری با اشاره به اینکه بالغ بر 35 سال است که با بیماری‌ام اس دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: لازم است همه افراد نسبت به این بیماری شناخت پیدا کنند و با مطالعه به این نتیجه برسند که نه تنها عنوان مرگ تدریجی به این بیماری، اطلاق نادرستی است بلکه ام اس جریانی را پیش می‌آورد که می‌تواند دستاوردهای خوبی در مسیر رشد فرد مبتلا به ام اس همراه داشته باشد.

او ادامه داد: در بیماری ام اس هیچ اتفاقی برای ظاهر فرد مبتلا رخ نمی‌دهد اما اختلالات زمانی و موضعی باعث به وجود آمدن اختلالاتی می‌شود که البته درجات مختلفی هم دارد.

نشست خبری اینتر ارکستر تهران به رهبری نادر مشایخی در خانه هنرمندان

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به برخی از اهداف اجرای این ارکستر اشاره کرد و گفت: موسیقی به اعتقاد من و بسیاری از پزشکان ایرانی و اتریشی موجب از بین رفتن فشارهای عصبی می‌شود و از آنجا که استرس‌های عاطفی بر این بیماری اثرات نامطلوبی دارد، موسیقی می‌توان امکان ایجاد این مشکلات را در افراد کاهش دهد.

مشایخی با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه موسیقی، مانع به وجود آمدن حملات شدید ام اسی در او طی این 35 سال ابتلا به بیماری شده، اظهار داشت: داشتن تفکر فانتزی برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار ضروری است و موجب می‌شود جریانات معنوی در زندگی اینچنین افرادی ساری و جاری شود.

مشایخی همچنین به ساخت یک تیزر در ارتباط با بیماری‌ام اس و تأثیرات فعالیت هنری بر آن اشاره و بیان کرد: افراد مبتلا به این بیماری باید آموزش ببینند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل ممکن رفتار کنند و چه راهکارهایی برای دور کردن استرس‌های عاطفی وجود دارد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی در ادامه به طراحی شال گردن‌های ویژه برای روز اجرا و همچنین فروش این شال‌های گردن به شکل همت عالی اشاره کرد و گفت: در سال 1995، من با تکیه بر نقوش در خط فارسی، نت‌هایی را ابداع کردم که آهنگساز می‌توانست با الهام از این نت‌ها بیش از پیش به موسیقی ایرانی خود را نزدیک کند و بر روی این شال گردن نت‌های موسیقیایی مذکور نیز درج شده است که البته در همان سال‌های نخست ابداع این نت قطعه‌ای ساخته شد که امروز در کتابخانه ملی اتریش نگاهداری می‌شود.

مشایخی همچنین به قطعات مورد نظر برای اجرا در شب اینتر ارکستر تهران در تالار وحدت اشاره کرد و گفت: در این اجرا، اثاری از یوهان سباستین باخ، ژان باتیست لولی، جرج فردریک هندل، آروو پرت و اینجانب اجرا می‌شود که البته برخی از این قطعات برای نخستین بار است که درایران اجرا می‌شود.

این هنرمند همچنین به برخی نکات موسیقیایی در اجرای این ارکستر اشاره کرد و افزود: جوانان ایرانی باید بتوانند با این مکانیک تفکری آشنا شوند که اگر رهبر ارکستری در زمان رهبری اقدام به بداهه پردازی کرد آنها به بهترین شکل ممکن با رهبر همراه شوند و همواره سعی کنند تفکر ایرانی را در موسیقی کلاسیک جستجو کنند.

نشست خبری اینتر ارکستر تهران به رهبری نادر مشایخی در خانه هنرمندان

این هنرمند پیشکسوت در خاتمه گفت: همه ما باید گوش دادن به موسیقی را فرا بگیریم چرا که موسیقی جنبه عاطفی صداست و زیبایی موسیقی در این است که امکان تفسیرهای نختلفی را به ما می‌دهد. آموزش موسیقی باید از سنین کودکی آغاز شود و جای تأسف دارد که آنچه امروز در دانشگاه‌های موسیفی به هنرجویان تدریس مس شود فاجعه است.

 عبدالحسین هوشمند، مدیر عامل انجمن ام‌اس در این نشست خبری با تقدیر از اقدام نادر مشایخی در اجرای این ارکستر بیان کرد: این یک فرصت مناسب برای انجمن ام اس در راستای آشناسازی و اطلاع رسانی به جامعه است. امروز در تهران بالغ بر 18 هزار نفر و در کل ایران 63هزار و پانصد نفر به این بیماری مبتلا هستند و 44 مرکز استانی و شهرستانی، مشغول خدمت رسانی به این بیماران هستند.

هوشمند با اشاره به برخی معضلات و مشکلات موجود برای این بیماران گفت: ام اس سیستم ایمنی بدن و لایه‌های محافظ سلول‌های مغز و اعصاب را مورد حمله قرار می‌دهد و این مشکل در افراد به شکل دوبینی، اختلالات حرکتی، حسی و عصبی نمود پیدا می‌کند.

مدیر عامل انجمن ام‌اس با اشاره به اینکه داورهای موجود علاوم بیماری را کنترل می‌کنند اما درمان قطعی نیست اظهار داشت: هزینه‌های سربار تأمین دارو از مشکلات بیماران است از آنجا که سن ابتلا به ام اس بیشتر از 20 تا 40 سال گزارش داده شده، موضوع اشتغال زایی برای مبتلایان و دسترسی به دارو و تأمین هزینه‌های درمان از مهمترین مشکلات موجود است.

هوشمند با در خواست کمک از سوی دولت برای رفع مشکلات موجود با تخصیص بودجه حمایتی به این بیماران گفت: ما از محل کمک‌های مردمی تأمین منابع می‌کنیم و با توجه به حجم شیوع این بیماری، حمایت‌های بیشتر از توان ما خارج است.