سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین روز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه سئانس میزبان موسیقی شرق و جنوب خراسان به داوری اسفندیار تخم‌کار، عزیز تنها، حسن سمندری و محمدفاروق درپور بود.

شرکت کنندگان در این بخش باید به اجرای قطعاتی مبتنی بر سنت موسیقایی منطقه مورد نظرشان می‌پرداختند.

شرکت کنندگان با اقوام و خانواده‌های خود در این جشنواره حضور داشتند و یکی از شلوغ‌ترین روزها را رقم زدند. تمامی مخاطبان با یکدیگر قوم و خویش بوده و هر خانواده فرزندشان در یکی از سئانس‌ها اجراها داشتند.

تمامی شرکت کنندگان از شهرستان تربت جام بودند و چند نفر به تعداد انگشتان دست از دیگر شهرستان‌ها شرکت کرده بودند.

نوه موزیسین بزرگ نواحی محمد درپور نیز از شرکت کنندگان این بخش بود که با آوازش داوران را تحت تأثیر قرار داد.

محمدامین خلیلی از تربت جام، عبدالرحمان باطوری از تربت جام، مبین درپور از تربت جام، امیرمحمد شیری از تایباد، محمدمهدی محفوظی فرد از تایباد، کیان واحدی از تربت جام، محسن کریمی از تربت جام، علی پورعطایی از تربت جام و محمد غیبی از تایباد شرکت کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در بخش آواز بودند.

مهدیس ابراهیمیان از تربت جام، یاسمین تنها از مشهد، سهیل جامی از تربت جام، نازنین تنها از مشهد، امین دامن از تربت جام، محمدصدیق درپور از تربت جام، مهناز رضایی از فریمان، محمدصادق سرکوهی از سرخس، امیرالهی از تربت جام، مریم اسلامی از شهریار، الهداد بهرامی از تایباد، مصطفی تیموری از تربت جام، همایون حامدی از تربت جام، محمدامین شیری از تایباد، صالح افضلی از باخرز، علی پورعطایی از تربت جام، قریبا پورعطایی از تربت جام، سجاد رضایی از کاشمر، سلمان سلیمانی از تایباد، محمد سلیمانی از تربت جام، علی شیری از تایباد و محمد غیبی از تایباد نیز شرکت کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در بخش دوتار بودند.

جشنواره موسیقی جوان یک پدیده خوب است

اسفندیار تخم کار به کیفیت آثار اجرایی این دور از جشنواره چنین اشاره کرد: کیفیت آثار امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود. از نظر تکنیکی، فنی و مقام‌هایی که برای اجرا برگزیده بودند، پیشرفت کرده بودند. بیشتر کارهای اصیل انتخاب شده و رضایت بخش بودند. شرکت کنندگان خوبی داشتیم که سطح بالایی داشتند. از میان نوازندگانی که شرکت کرده بودند تعدادی‌ حس بسیار خوبی در نواختن داشتند.

ویی افزود: فکر می‌کنم باید تمرینشان را بیشتر کنند، زیرا تجربه آن‌ها برای اجرای صحنه‌ای کم است. بسیاری از آنان برای نخستین بار روی صحنه حاضر می‌شدند.

او در خصوص جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد: جشنواره موسیقی جوان یک پدیده است و هنرمندان را در این سطح براى ادامه تشویق و دلگرم می‌کند. جشنواره موسیقی جوان نیز باید بیشتر بر روی اصالت‌ها تاکید داشته باشد. موسیقی‌هایی باید پذیرفته شود که بر پایه اصالت باشد. در موسیقی مقامی مناطق مختلف آسیب موسیقی مقامی دیده می‌شود. گرچه این آسیب زیاد نیست اما اگر مورد توجه قرار نگیرد گسترده‌تر می‌شود و به موسیقی آسیب‌های جدی‌تری وارد می‌شود.

امروز سه شنبه بیست و یکم شهریورماه نیز موسیقی نواحی یازدهمین جشنواره موسیقی جوان میزبان موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن در سه رده سنی الف، ب و ج از ساعت 9 الی 21 خواهد بود.