سرویس موسیقی هنرآنلاین:  دهمین روز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه سئانس میزبان بخش گیتار به داوری سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی، مهرداد پاکباز و پدرام فلسفی و بخش سازهای بادی به داوری منوچهر صهبایی، اکبر محمدی، علی نعمتی و جاوید مجلسی بود.

کلاسیک کاران از روز آغازین خود با دستی پر و اجراهایی منحصربه‌فرد آغاز به کار کرد، بخش دوم یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کلاسیک غربی روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد.

بسیاری از نوازندگان دارای سابقه و یا تازه‌کار نیز به‌عنوان مهمانان ویژه در سالن حضور داشته و کسب تجربه می‌کردند.

بخش سازهای بادی با تنها سه شرکت‌کننده رکورد کمترین میزان را به دست آورده است.

در ساز گیتار اکثر شرکت‌کنندگان از تهران و اطراف تهران بودند و تنها یک شرکت‌کننده از شهرستان حضور داشت.

تارا آقاخانی از تهران، مرتضی الماسی از کرج، ملیکا بلندهمتی از فیروزکوه، هستی بیرقی از فیروزکوه، ثنا حاتمی از اهواز، آزاد ذاکریان از کرج، سیاوش کشاورزی از تهران، پرهام پاک‌نژاد از نیشابور، سینا درخشی از تبریز، سمیرا سلطانیه از تهران، محمد سلگی از قم، المیرا شکری از فیروزکوه، علی محمدی از اصفهان، رضا نیکزا از شهرکرد، مجید رادمرد از تهران، عطا رستگار از تهران، علی رضایی از دماوند، زهرا قیاسی از کرج، مینا مؤمنی از تهران و مهرداد نجفیان از تهران شرکت‌کننده سه رده سنی الف، ب و ج در بخش گیتار بودند.

امیررضا صالحی از تهران، سیدعلی سیدمکی از تهران و یلدا احسانی از تهران هم شرکت‌کنندگان بخش سازهای بادی در سه رده سنی الف، ب و ج را شامل می‌شدند.

هر سال شاهد پیشرفت بوده‌ایم

سیمون ایوازیان داور بخش گیتار درباره کیفیت آثار اجرایی گفت: سومین سالی است که در این جشنواره به عنوان داور حضور دارم و هر سال شاهد پیشرفت بوده‌ایم. رشد به صورت پلکانی به ویژه در گروه سنی الف افزایش پیدا می‌کند.

او درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته‌اش توضیح داد: رده سنی ج در حال حاضر خود را در سطح بالاتری می‌دانند. فکر می‌کنم نگران هستند که اگر در این مسابقه شرکت می‌کنند مقامی را که در اجتماع کوچک خود دارند از دست بدهند و افت کنند. برای این که این اتفاق رخ ندهد پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده در جشنواره جوان از داوران خارجی دعوت کنیم تا احساس کنند این جشنواره یک شکل بین‌المللی پیدا کرده است. در کنار این موضوع نیز باید مسائل تشویقی خوبی نیز در نظر گرفته شود. بدانند می‌توانند با این داور خارجی نیز در ارتباط باشند و شرکت کردن در این رقابت باعث پیشرفتشان می‌شود. گروه ج نیز با این شرایط علاقه‌مند خواهند شد. به طور قطع مشکلات مالی و بودجه نیز وجود خواهد داشت اما قابل حل خواهد بود.

وی در خصوص جشنواره موسیقی جوان گفت: با توجه به پیشرفت در این بخش، مشخص است که این نیاز برای جوانان وجود دارد. باید مرجعی برای توجه به هنر آنان باشد. فکر می‌کنم جشنواره جوان می‌تواند مشوق استادانی باشد که تدریس می‌کنند و رقابت‌های مفیدی رقم بخورد. امیدوارم کیفیت و تعداد شرکت‌کنندگان بیش از این افزایش پیدا کند.

سطح شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده

منوچهر صهبایی داور بخش سازهای بادی به کیفیت اجراها چنین اشاره کرد: متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کم بود. دو شرکت‌کننده در بخش ترومپت داشتیم و برای بقیه سازها تنها یک شرکت‌کننده داشتیم. سطح شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بود. کوک بهتر شده بود. شرکت‌کنندگان ساز ابوا، کلارینت و هورن جایزه خاص دریافت خواهند کرد.

او در خصوص تأثیرات جشنواره گفت: این جشنواره به سهم خود انگیزه خوبی ایجاد می‌کند. حتی شرکت‌کنندگانی که رقیبی ندارند و تنها هستند هم هنر خودشان را به خوبی ارائه دادند، ما نیز با معیارهای معین اجرای آن‌ها را سنجیدیم. کسانی که در گروه سازی خود تعدادشان زیاد نیست نیز می‌توانند شرکت کنند، اگر خوب بنوازند جایزه را به دست خواهند آورد.