سرویس موسیقی هنرآنلاین: با برگزاری بخش ویژه موسیقی دستگاهی (حفظ کل ردیف) در هشتمین روز از یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقیِ جوان، رقابت شرکت‌کنندگانِ جوان در سه ردۀ سنی الف، ب، و ج در یازدهمین دوره پایان یافت.

در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی نوازندگان سازهای تار، نی، سنتور، قانون، کمانچه، عود، تنبک، سه‌تار، و خوانندگان در این بخش در مقابل هیئت داوران مربوطه به رقابت با یکدیگر پرداختند.

همچنین در بخش موسیقی کلاسیک غربی تنها ساز فلوت برگزار شد و از روز پنجشنبه 16 شهریور تا شنبه 18 شهریور جشنواره در بخش موسیقی کلاسیک غربی برگزار خواهد شد که در رده‌های مختلف سنی شرکت‌کنندگان به اجرای رپرتوار انتخابی خود می‌پردازند.

 در اولین روز از بخش موسیقی کلاسیک غربی رقابت میان نوازندگان سازهای ویُلن و ویولا، دومین روز سازهای گیتار، کلارینت، اُبوا، ترومپت، هُورن، و سومین روز سازهای پیانو و ویلنسل در سه ردۀ سنی الف، ب و ج برگزار می‌شود و این بخش نیز به پایان می‌رسد.

بخش اول که مختص ویولن بود شاهد حضور جمعیت زیادی بود که تا پایان سائنس دوم سالن را ترک نکردند.

در بخش دوم یعنی ویولا دو هنرجو از حضور در این بخش بدلیل پاره ای از مشکلات جا مانده در نتیجه بخش دوم با تنها 5  شرکت کننده برگزار شد.

علیرضا آذربو از تهران،صبا بنائیان از مشهد،پارسا خاکسار از شیراز،سیدسهیل خلیفه از کرج،علی دانشخواهی از تهران،ارس سان احمدی از تهران،سارا نادری از اصفهان،سینا صالحی از تهران،بهزاد جعفریان از اصفهان،محمد عرفان زرآبادی پور از قزوبن،سعید صارم صفاری از تهران،مصباح کرم بخش از شاهین شهر،فارس مخلصی از تهران،امیر ملکی از تهران،نگار السادات میرلوحی از اصفهان،هادی هادی لو از گرگان،فرمهر حسن بیگلو از تهران،فرشاد شیرانی از اصفهان، مهدی قدیمی از تهران و سامان نافعی از لنجان شرکت کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در بخش ویلن بودند.

شیما محمدی از کرج،پرنیان آقایانی از تهران، روزبه حجت پناه از تهران، آریان زمانی از اصفهان، اشکان نظر از تهران،سیدعلیرضا نمکیان از تهران، وحید دلاور از شیراز، علیرضا آذربو از تهران، صبا بنائیان از مشهد، پارسا خاکسار از شیراز و سید سهیل خلیفه از کرج شرکت کنندگان ساز ویولا در سه رده سنی الف، ب و ج بودند.

اجرا ها راضی کننده بودند

ابراهیم لطفی درباره کیفیت اجرا های این دوره چنین توضیح داد: سطح ها متفاوت بود. امروز شاهد اجرای شرکت کنندگان برگزیده بودیم. اگر برخی نکته ها را در نظر نگیریم اجرا ها راضی کننده بودند.

او ادامه داد: ما انتظار زیادی نمی توانیم برای هماهنگی با پیانیست از آن ها داشته باشیم، زیرا تنها دو جلسه تمرینی با پیانیست دارند. گروه های موفق، گروه هایی هستند که ماه ها و حتی سال ها با هم کار می کنند. ما با توجه به این موضوع، هماهنگی پیانیست و ویولنیست را در نظر می گیریم.

توصیه او به شرکت کنندگان در این مرحله این بود: همین که از بین تعدادی قبول شدند و توانسته اند روی صحنه اجرا داشته باشند، باید خوشحال باشند. نباید به مقام آوردن فکر کنند. کسب مقام جنبه فرعی مسابقه است. آن چه حائز اهمیت است، رسیدن به این سطح و ارائه کار شان است. انگیزه و تجربه ای که از این رویداد کسب می کنند، باعث رشد شان می شود.

وی در پایان به نقاط مثبت جشنواره اشاره نمود: در تمام دنیا موسیقی کلاسیک، موسیقى علمی دانسته می شود. جشنواره این فرصت را به شرکت کنندگان می دهد تا اجرای صحنه ای را تجربه کنند. بخش مهمی است و آن ها تجربه اجرا در سالنی خوبی مانند رودکی را بدست می آورند. یکی از نقاط مثبت جشنواره ایجاد انگیزه و تشویقی است برای این که بتوانند هنرشان را بهتر ارائه دهند.

امروز جمعه هفدهم شهریورماه از ساعت 9  الی 21 در سه سئانس هنرجویان در بخش ساز گیتار و سازهای بادی شامل (کلارینت،ابوا،ترومپت و هرون) در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.