سرویس موسیقی هنرآنلاین: این بخش جشنواره به ساز کمانچه اختصاص داشت که با حضور اساتیدی چون هادی منتظری، داود گنجه‌ای، اردشیر کامکار، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی و محمد مقدسی برگزار شد.

اساتید این بخش که همگی جزو برترین‌های عرصه موسیقی و ساز خود هستند در کنار هم فضا را از مبحث خشک آموزشی درآورده و با همفکری جالبی کار داوری را پیش می‌بردند.

هریک بعد از اتمام هر سئانس در اتاق شور با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها نمره‌ها را محاسبه می‌کردند.

یکی از دیگر نکات جالب روز چهارم حضور بالاترین تعداد داوری بود که بخش کمانچه با وجود شش داور در مقایسه با دیگر بخش‌ها رتبه دار بود.

امیرحسین بیگی از زرین‌شهر، آیلین ترابی از قوچان، اشکان سبزواریان از خرم‌آباد، محمدصادق سجادیه از اصفهان، دامون قاسمی از تهران، علی کهن کن از تهران، محمدامین ماسوری از درود، سامیار مطلبی از تهران، بهنام بیات از همدان، محمد حسن‌زاده از آمل، رسول رشید از مشهد، دل آرام زمانی از تهران، پیام سرپرست از تهران، پوریا قلاوند از اندیمشک، امیر محمدرضایی از شهرضا، مهران نساج پور از اصفهان، متین آهنگری از تهران، علیرضا رسولی از نوشهر، سیدمحمد صادق شاهولایتی از خوانسار، سیاوش طاهریان از کرج و چکاد فشارکی از تهران هنرجویان سه رده سنی الف، ب و ج در روز چهارم جشنواره بودند.

جشنواره راه بسیار خوبی را در پیش دارد

داود گنجه‌ای درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: شرکت‌کنندگانی که سن کمتری داشتند موسیقی کلاسیک ایرانی را به خوبی در این سن درک کرده‌اند و این بسیار امیدوارکننده است. آن‌ها بسیار علاقه‌مند هستند سازی که می‌نوازند دارای بیان کافی و بیان‌کننده یک فلسفه باشد. بسیار خوشحال‌کننده است که شرکت‌کنندگان از تمام نقاط کشور در این جشنواره حضور دارند.

وی افزود: جشنواره راه بسیار خوبی را در پیش دارد. استادان خوبی که حضور دارند و نحوه ریل‌گذاری استادان برای شرکت‌کنندگان، کمک شایانی به آنان می‌کند و باعث می‌شود بیراهه ساز نزنند و وارد ژانرهایی که ایرانی نیست، نشوند.

انگیزه‌ها کمتر شده است

هادی منتظری نیز درباره اجراها گفت: نسبت به سال گذشته اجراها ضعیف‌تر بود. احساس می‌کنم انگیزه‌ها کمتر شده است. می‌توان گفت کیفیت گروه الف از ب و گروه ب بیشتر از گروه ج بود. هر چه به گروه سنی بالاتر رفتیم کیفیت کاری کمتری داشتیم.

وی درباره جشنواره جوان نیز گفت: جشنواره موسیقی جوان کمک بسیار زیادی می‌تواند به شرکت‌کنندگان بکند و در واقع نفس این رویداد بسیار قابل احترام است. با توجه به شرایط حاکم بر موسیقی یک رویداد بسیار سازنده و قابل احترام است. این جشنواره به طور قطع فقط مختص به ساز کمانچه نیست. من به سهم خودم از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم.

کمانچه نوازی در ایران در مسیر پیشرفت است

اردشیر کامکار هم گفت: از نظر من اجراهای خوبی بود. نکته جالب توجه این بود که در رده سنی پایین‌تر ما شاهد کیفیت بیشتری بودیم. رده سنی الف و ب کیفیتی بالاتر از رده سنی ج داشتند، این نشان‌دهنده این است که بچه‌ها انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند. هر چه سن بالاتر می‌رود شاید به سمت حرفه‌ای شدن می‌روند و در فستیوال‌ها شرکت نمی‌کنند اما به نظر من این بسیار غلط است. برای بالاتر رفتن کیفیت فستیوال‌ها و این که خودشان را محک بزنند بهتر است شرکت کنند. در مجموع خوب بود و من راضی بودم. بسیار خوشحال هستم که کمانچه نوازی در ایران در مسیر پیشرفت است.

وی افزود: شرکت‌کنندگان باید بیشتر به ردیف و حالت‌های موسیقی ایرانی توجه کنند. در این زمینه کمی ضعیف بودند اما در حرکت‌های روی ساز قوی بودند.

امروز یکشنبه دوازدهم شهریورماه از ساعت 9 الی 21 در سه سئانس هنرجویان در بخش عود و آواز در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.