به گزارش هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم که با حضور هنرمندانی از 25 استان کشور و اقلیم کردستان عراق، همچنین مدیران ستادی حوزه هنری، مسئولان استان کردستان، داوران و پیشکسوتان دف‌نوازی برگزار شد؛ گروه دف نوازی "نوای رحمت" به اجرای برنامه پرداختند.

امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و عید سعید قربان و هفته دولت را تبریک گفت.

وی با اشاره به پایان کار هفتمین دوره جشنواره دف نوای رحمت اهداف جشنواره را ترویج مفاهیم ارزشمند اسلامی و انسانی، کشف استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی، توجه به موسیقی عرفانی خانقاهی و در صدر آن عطر آگین کردن فضای جامعه به نعت حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت (علیهم السلام) توصیف کرد و افزود:  به مدت سه روز در کردستان مهد دف نوازی ایران زمین و شهرسنندج شهر علم و عرفان در سه بخش بین الملل، اصلی (در دو بخش تک نوازی و گروه نوازی) آقایان و بانوان و بخش ویژه مداحی  با حضور هنرمندانی از 25 استان برگزار شد.

مرادی با مروری بر تاریخچه این جشنواره تصریح کرد: نگاهی گذرا به تاریخچه این جشنواره  حکایت از این موضوع دارد که در طول این سالیان همواره جشنواره در مسیر رشد وتکامل حرکت کرده است.

وی ادامه داد: از اولین دوره آن که در سال1384 با گرامیداشت زنده یاد خلیفه کریم صفوتی برگزار شد تا امروز که با شعار هنر، همگرایی و مهربانی همواره و هر دوره توانست یک گام به پیش بردارد.

وی اضافه کرد: این جشنواره از سال 1386  با وقفه‌ای  هفت ساله روبرو شد، اما خوشبختانه از سال 93 با راهنمایی‌های نماینده مکرم ولی فقیه در استان و حمایت‌های استاندار محترم استان و حوزه هنری کشور چهارمین دوره به جد در دستور کار حوزه هنری استان قرار گرفت و با تجلیل از استاد بی بدیل دف ایران و جهان استاد "بیژن کامکار" توانست از مرزهای استان کردستان فراتر رود  و در سطح کشور مطرح شود.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: در پنجمین دوره جشنواره ازاستاد ارسلان کامکار و در سال 95 از دکتر حمید رضا اردلان تجلیل بعمل آمد. درسال گذشته نیز بزرگترین رویداد تاریخ دف‌نوازی جهان را در عمارت خسرو آباد به نظاره نشستیم و آن دف نوازی 1000 دف نواز عاشق بود، که خاطره آن همواره در اذهان مردم ایران و جهان باقی خواهد ماند.

مرادی با ابراز خرسندی از برگزاری هفتمین دوره این جشنواره گفت: خداوند سبحان را شاکریم که امسال نیز که با همت همکاران  پرتلاشم و همراهی خوب هنرمندان توانمند استان و کشور توانستیم با کمترین اعتبار ممکن این جشنواره را در بالاترین سطح برگزار نماییم. هر چند معتقدیم که آنچه انجام گرفته در حد پتانسیل های  بالای استان هنر و فرهنگ کردستان نیست و ما راه دور و درازی را در تعالی و ترقی این جشنواره در پیش داریم.

وی با ابراز امیدواری در برگزاری این جشنواره به صورت بین المللی اضهار داشت: واقعیت این است این که این دوره از جشنواره در واقع زمینه سازی و نوعی تمرین جدی بود برای برگزاری آن در سال آینده در سطح گسترده  بین المللی بود و این مهم به منصه ظهور نمی‌رسد مگر با همت مسئولین و مردم استان کردستان و بخصوص هنرمندان دف نواز وشهروندان سنندجی به عنوان پایتخت دف جهان که این عنوان حقیقتا برازنده سطح فرهنگ، اندیشه و باورهای ناب دینی و عارفانه آنان است.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان کردستان در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره تاکید کرد: اسلام با موسیقی اصیل و انسان ساز مخالف نیست.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های دف‌نوازی این است که در راستای آیه شریفه سوره اشراق "و رفعنا لک ذکرک" گام بر می‌دارد.

آیت الله حسینی شاهرودی ادامه داد: دف‌نوازی نام رسوال الله(ص) را به همه جا می‌برد و نام ایشان را سرفراز می‌کند.

وی اضافه کرد: در موسیقی خوب هم روح و هم جسم به آرامش می‌رسند. چرا که موسیقی الاهی، از فطرت انسانی نشأت می‌گیرد. موسیقی که اسلام تایید می‌کند انسان را به فکر و تعقل رهنمود می‌کند. چرا که اسلام دین عقلانی‌ست و با موسیقیی که انسان را از خود بی‌خود می‌کند و به راه ناثواب می‌کشاند مخالف است.

در ادامه این مراسم عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نیز در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به مهمانان و هنرمندان حاضر در برنامه؛ هنرمندان را سرمایه‌های کشور خواند و تاکید کرد: نوایی که از سرانگشتان هنرمندان دف‌نواز برمی‌خیزد، با روح شرقی ما سازگار است.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های اصالت یک قوم، موسیقی آن است که دقیقا با روحیات آن ملت و سرزمین سازگار است.

زاهدی اضافه کرد: ما باید سپاسگذار پاسداران این میراث فرهنگی کشور باشیم.

وی کردستان را مهد فرهنگ و هنر خواند و گفت: هنرمندان کردستان سهم بسزایی در ارتقاء موسیقی ملی کشور دارند.

استاندار کردستان با ابراز امیدواری برای برگزاری بین المللی دوره هشتم این جشنواره تصریح کرد: تمام تلاشمان را برای برگزاری این جشنواره به صورت بین المللی در سال آینده به خرج خواهیم داد.

وی در پایان گفت: شعار این جشنواره هنر، همگرایی و مهربانی است و نوایی که از دف برمی‌خیزد ما را به همگرایی می‌رساند و همگرایی هم ما را به سمت مهربانی می‌برد.

در این مراسم با حضور هنرمندان و مسئولان استانی از لوح "هنرساختن و نواختن دف" که در فهرست ملی فرهنگی نا ملموس به نام کردستان ثبت شده بود، رونمایی شد.

همچنین در بخش تقدیر از پیشکسوتان دف‌نوازی از "حاج خلیفه ماشاالله بختیاری"، "حاج خلیفه یدالله مرادی"، "سید عطا سلامیه"، "حاج خلیفه ماشا الله صفوتی" و "سید علاء الدین یاسینی" تقدیر شد.

تقدیر از داوران بخش مقدماتی و نهایی این جشنواره از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که طی آن از خلیفه جلال زند سلیمی، خلیفه عبدالرحمن توسی، منصور مرادی و شهرام منصوری داوران بخش مقدماتی و بیژن کامکار، احمد خاک طینت و کژوان ضیاء الدینی داوران بخش نهایی تقدیر شد.

ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎن ﻫﻔﺘﻤﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺳﺮاﺳﺮی دف ﻧﻮازی دف ﻧﻮای رﺣﻤﺖ

رده سنی: 13-19 بانوان

ﮐﯽ ﻧﺎز ﮐﯿﺎاﻟﻮﻧﺪی از  استان ﮔﻠﺴﺘﺎن، رتبه اول

ﺑﻬﺎر دﻫﺴﺘﺎﻧﯽ از استان ﻣﺮﮐﺰی، رتبه دوم

پرنیان سلیمانی از استان اصفهان، رتبه سوم

ﻓﺮزاﻧﻪ ﻣﻌﺘﻤﺪ ﭘﻮر  از استان خراسان رضوی، شایسته تقدیر

رده سنی: 13- 19 آقایان

ﺳﻌﯿﺪ ﻓﺮزاﻧﮕﺎن از استان کردستان، رتبه اول

دﯾﺎﮐﻮ آرام ﻧﯿﺎ از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن، رتبه دوم

آران ﺣﺴﻦ زاده از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن شهرستان ﻣﺮﯾﻮان، رتبه سوم

ﺷﺎﻫﻮ رﺳﺘﻤﯽ از استان  ﮐﺮدﺳﺘﺎن، شایسته تقدیر

رده سنی بزرگسال؛ بانوان

ﻏﺰل ﻣﯿﺮزاﯾﯽ از استان ﺧﻮزﺳﺘﺎن؛ رتبه اول

آرزو ﺷﻔﺎﻋﺖ از استان اﻟﺒﺮز، رتبه دوم

ﺷﺎدی ﻏﻼﻣﯽ از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن، رتبه سوم

رده سنی بزرگسال، آقایان

ﭘﻮﯾﺎ رﺣﻤﺎﻧﯽ از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن، رتبه اول

ﻣﺨﺘﺎر زﻧﺪﺳﻠﯿﻤﯽ از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن، رتبه دوم

ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ ﻗﻠﯽ ﭘﻮر از استان ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل وﺑﺨﺘﯿﺎری، رتبه سوم

اﻣﯿﺮدﻟﺸﺎد از استان ﻣﺮﮐﺰی، شایسته تقدیر

بخش گروه‌ نوازی

ﮔﺮوه ﮐﺎرﯾﻦ از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن؛ رتبه اول

ﮔﺮوه ژﯾﺎر از استان ﮐﺮدﺳﺘﺎن؛ رتبه دوم

گروه دِگ از استان خوزستان، رتبه سوم