سرویس موسیقی هنرآنلاین: با گذشت سه روز از آغاز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هر روز شاهد افزایش مخاطبان و هنرجویان هستیم که در تالار رودکی حضور پیدا کرده و با دقت به اجراها نگاه می‌کنند.

این بخش از جشنواره به ساز سنتور در سئانس اول و ساز قانون در سئانس دوم اختصاص داشت و اساتیدی چون رضا شفیعیان، مینا افتاده و مجید کیانی داوران بخش سنتور و همچنین ملیحه سعیدی، مینا افتاده و مجید کیانی داوران بخش قانون بودند.

روز جمعه این بخش‌ها هرکدام در سه رده سنی الف، ب و ج از ساعت 9 صبح تا 21 شب در سه سئانس مختلف با حضور هنرجویان برگزار شد.

در روز سوم که دو سئانس از آن به اجرای ساز سنتور و سئانس پایانی آن با اجرا و داوری ساز قانون ادامه و به پایان رسید. داوران نسبت به روزهای گذشته با وسواس فراوانی روی اجراها متمرکز می‌شدند به‌طوری که برخی از اجرای هنرجوها بیش از 15 دقیقه زمان می‌برد.

در سئانس اول و دوم کارن احمدی از سنندج، مهران آقاخانی از شهر ری، سروش حاجی طلب از تهران، پوریا ستاری از تهران، غزل فتح الهی از تهران، ملیکا قیطاسوند از کرج، پوریا مرادی از قم، پرنیان ممبری از تهران، فرهاد امینی از تهران، مرتضی تقوی از تهران، بهزاد حمیدیان از اهواز، جواد خدری از سمنان، سهیل دیاری از تهران، حانیه رضایی از کرج، بنفشه قربانی از نهاوند، شیرزاد قربانی از ساری، احمد ایروانی از اصفهان، حسین حاج اله یاری از قم، پریسا حبیبت الهی از نجف‌آباد، مریم رشید فرخی از کرمان، بهزاد شایان فر از تهران و میثم عابدی از شاهین‌شهر شرکت‌کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج برای ساز سنتور بودند.

از نظر من فوق‌العاده هستند

مجید کیانی داور بخش سنتور درباره ارزیابی از اجراها گفت: از نظر من فوق‌العاده هستند. با این که سن پایینی دارند ولی قطعات ضربی را به خوبی اجرا می‌کنند. گروهی که ردیف میرزا عبدالله را کار می‌کنند چون شنیداری بهتری دارند، حالت‌های گوشه‌ها را بهتر نشان می‌دهند. گروهی که ردیف‌هایی را از روی نت می‌زنند خیلی نمی‌توانند آوازها را نشان دهند. اما در مجموع فوق‌العاده هستند.

وی افزود: بیشتر مسئله آموزش و شیوه‌های متفاوت استادان و معلمان مطرح است. در واقع انگار انتخاب ما، انتخاب استادان و معلمان است. یک داوطلب بسیار بااستعداد است و حس خوبی دارد اما آموزش خوبی ندیده است. باید بتوانیم در آموزش شیوه‌های آکادمیک‌تر و درست‌تر را به کار بگیریم.

در سئانس سوم و پایانی نیز غزل بهشت نژاد از اصفهان، امیرحسین بیات از محمدشهر، مریم عباسی مزار از تهران، آتنا عبدالهی از شهرکرد، ساقی فارسیجانی از تهران، پریا فرهادی از اصفهان، سارا مجیدی نژاد از تهران و ارشیا آغنده از تهران هنرجویان ساز قانون در سه رده سنی الف، ب و ج را تشکیل می‌دادند.

یکی از نکات قابل توجه حضور برابر هنرجوهای تهرانی و شهرستانی بود که این ساز برخلاف دیگر رشته‌ها از بیشترین میزان تعداد و برابری برخوردار بود.

ما بین خوب و خوب‌تر انتخاب می‌کنیم

مینا افتاده نیز درباره ارزیابی اجراها گفت: اجراها خوب هستند. اما تعدادشان بسیار زیاد است و ما به سختی می‌توانیم از بینشان انتخاب کنیم. دقت داریم تا حقی ضایع نشود. خوشبختانه همه راهشان را پیدا کرده‌اند. در شهرستان‌ها نیز راه صحیح آموزش در حال جا افتادن است.

وی افزود: به صورت تقریبی همه خوب هستند. ما بین خوب و خوب‌تر انتخاب می‌کنیم. دیگر کسی که ضعیف است، خودش شرکت نمی‌کند زیرا در این چند ساله مشخص شده است که هدف چیست و چه مسیری را باید طی کنند. در سال‌های قبل به راحتی می‌شد عده‌ای را کنار گذاشت زیرا راه درست را پیدا نکرده بودند.

امروز شنبه یازدهم شهریورماه از ساعت 9 الی 16 در دو سئانس هنرجویان در بخش کمانچه در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.