سرویس موسیقی هنرآنلاین: یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از روز چهارشنبه 8 شهریورماه آغاز می‌شود و تا روز دوشنبه 28 شهریور در سالن رودکی ادامه پیدا می‌کند. برنامه اجراهای جشنواره به‌تازگی منتشرشده و همه‌چیز مهیای برگزاری یکی از مفصل‌ترین اداور جشنواره ملی موسیقی جوان است.

دبیری جشنواره

25 شهریورماه سال گذشته و درست پس از اختتامیه دورۀ دهم جشنواره، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، دوره دبیری هومان اسعدی در جشنواره موسیقی جوان را یک سال دیگر تمدید کرد تا استارت برنامه‌ریزی‌های دوره یازدهم از همان یک سال پیش زده شود. دوره دهم جشنواره ملی موسیقی جوان دوره موفقی بود، به‌خصوص که برگزیدگان جشنواره در ششمین دوره جشنواره موسیقی "کلاسیک تا معاصر" و همین‌طور سی و دومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند و خودشان را محک زدند. با توجه به این‌که یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان، پنجمین دوره دبیری اسعدی است، این جشنواره به رویکرد قبلی خود ادامه داده و در دوره فعلی به شکل گسترده‌تری برگزار می‌شود.

داوری اولیه آثار

فراخوان شرکت در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در روزهای پایانی سال گذشته منتشر شد و شرکت‌کنندگان تا 31 تیرماه سال 96 فرصت داشتند که ویدئویی از اجرای زنده خود را به وب‌سایت انجمن موسیقی ایران ارسال کنند. در این دوره از جشنواره بیش از ۱۵۰۰ اثر در بخش‌های موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی به دبیرخانه¬ جشنواره ارسال شد و 70 داور در قالب 24 کمیته تخصصی این آثار را بررسی کرده و درنهایت اسامی 500 نوازنده و خواننده راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره را اعلام کردند. حسین علیزاده، آذین موحد و حمیدرضا اردلان داور جشنواره هستند.

تعداد آثار ارسالی

تعداد آثار ارسالی به جشنواره موسیقی جوان هرساله رو به افزایش است و امسال نیز 300 اثر بیشتر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در دوره‌های نهم و دهم جشنواره، 1200 اثر به دبیرخانه رسیده بود اما در دوره فعلی این تعداد به بیش از 1500 اثر رسید. در دوره قبل 69 کارشناس موسیقی اجرای نوازندگان و آوازخوان‌های جوان را داوری می‌کردند که این تعداد در دوره فعلی به 70 داور رسیده و جشنواره همچنان رویکردش را در این زمینه حفظ کرده است. در این دوره نیز بیشترین آثار ارسالی به جشنواره مربوط به سازهای سنتور، سه‌تار، نی، کمانچه، دف، دوتار، پیانو، گیتار و ویولن است و برخی از سازها همچون ترومبون متقاضی خاصی نداشته‌اند. البته در دوره یازدهم سازهایی مثل هورن متقاضی داشته که در دوره قبل هیچ جوان هنرمندی در جشنواره جوان متقاضی نوازندگی این ساز نبود.

گروه‌های سنی

این جشنواره در قالب سه گروه سنی "الف" (15 تا 18 سال: متولدین سال‌های 1378 تا 1381)، "ب" (19 تا 23 سال: متولدین سال‌های 1373 تا 1377) و "ج" (24 تا 29 سال: متولدین سال‌های 1367 تا 1372) برگزار می‌شود. گروه‌های سنی جشنواره به نسبت دوره قبل هیچ تغییری پیدا نکرده و همچنان در همان سه قالب و در همان بازه‌های سنی دوره گذشته برگزار می‌شود.

بخش‌های مختلف جشنواره

سه بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی، بخش‌های مختلف جشنواره هستند که به هر سه بخش به‌طور مفصل پرداخته می‌شود. در بخش نواحی از کارشناسان موسیقی‌های مختلف بومی کشور دعوت به‌عمل‌آمده تا داوری موسیقی نواحی به شکل دقیق‌تری صورت بگیرد. همچنین در یک تقسیم‌بندی دیگر، جشنواره به دو بخش سازی و آوازی تقسیم می‌شود که در سال‌های گذشته نیز این دو بخش در جشنواره وجود داشت.

برنامه اجراها

اجراهای یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 8 تا 26 شهریور ادامه پیدا می‌کند. در این مدت هرروز در ساعت‌های 9 تا 13، 14 تا 16 و 17 تا 21 جوانان متقاضی در سه گروه سنی الف، ب و ج روی صحنه می‌روند و در محضر اساتید و کارشناس‌های موسیقی نوازندگی و خوانندگی می‌کنند. در این 19 روز فقط اجراهای روز 16 شهریور به شکل دیگری انجام می‌شود چون این روز به بخش ویژه موسیقی دستگاهی اختصاص داده‌شده است. ترتیب اجراها نیز به این شکل است که ابتدا شرکت‌کنندگان موسیقی دستگاهی و سپس به ترتیب شرکت‌کننده‌های موسیقی نواحی و کلاسیک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

اجراهای موسیقی دستگاهی

روز اول جشنواره به ساز "تار" اختصاص دارد که از ساعت 9 تا 13 شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی الف و ج و در ساعت 14 تا 16 شرکت‌کنندگان گروه سنی ب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در روز دوم جشنواره نوازندگان سازهای "نی" و "فلوت" و در روز سوم نیز نوازندگان سازهای "سنتور" و "قانون" اجرا خواهند داشت. همچنین روز شنبه 11 شهریور نیز به اجرای نوازندگان ساز "کمانچه" اختصاص دارد. اجراهای 12 شهریور با ساز "عود" آغاز می‌شود و در ادامه آوازخوان‌های موسیقی دستگاهی در ظهر و عصر همان روز در مقابل اساتید آواز اجرا خواهند کرد. در روزهای 13 و 14 شهریور نیز نوازندگان سازهای "تنبک" و "سه‌تار" در سه گروه سنی الف، ب و ج به اجرای موسیقی می‌پردازند. بخش دوم اجراهای موسیقی دستگاهی نیز در دو روز پایانی جشنواره (25 و 26) شهریور با اجرای سازهای "دف" و "تنبور" به پایان می‌رسد.

بخش ویژه موسیقی دستگاهی

روز 15 شهریور تماماً به اجرای بخش ویژه موسیقی دستگاهی اختصاص دارد. شرکت‌کنندگان در این بخش باید حداقل به یکی از روایت‌های معتبر و شناخته‌شده از ردیف موسیقی ایرانی، که به‌طور رسمی منتشرشده باشد، تسلط و احاطۀ کامل داشته باشند و بتوانند در تمامی دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی، بر اساس نظر هیئت‌داوران، به اجرای بداهه نیز بپردازند. این بخش را اساتید ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی داوری خواهند کرد.

اجراهای موسیقی کلاسیک

با برگزاری بخش ویژه موسیقی دستگاهی، از روز 16 شهریورماه، اجراهای موسیقی کلاسیک آغاز می‌شود. روز پنجشنبه 16 شهریور به اجرای سازهای "ویولن" و "ویولا" اختصاص داده‌شده و در روزهای 17 و 18 شهریور نیز نوازندگان جوان سازهای "گیتار"، "پیانو"، "ویولن‌سل"، "کلارینت"، "ابوا"، "ترومپت" و "هورن" در پیش روی کارشناسان موسیقی کلاسیک هنرنمایی خواهند کرد.

اجراهای موسیقی نواحی

اجراهای موسیقی نواحی طی 6 روز، موسیقی‌های مناطق آذربایجان، شرق و جنوب خراسان، شمال خراسان، ترکمن، مازندران، سیستان و بلوچستان، الموت، کردی و لرستان داوری می‌شود و نوازندگان جوان در گروه‌های مختلف سنی سازهایی از قبیل تار، کمانچه، نقاره، گارمون، قوپوز، دوتار، دایره، دهل، لله‌وا، دسرکوتن، دونلی، قیچک، بنجو، تنبورک، دهلک، سرنا، نی انبان، دوزله، شمشال و نرمه‌نای را در حضور کارشناس‌های موسیقی نواحی خواهند نواخت. همچنین در بخش موسیقی نواحی، آوازخوانی هم وجود دارد. اجراهای موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی جوان از 19 شهریور آغازشده و عصر روز جمعه 24 شهریور به پایان می‌رسد.

اختتامیه جشنواره

اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان ایران ساعت 20 روز دوشنبه 27 شهریور در تالار وحدت شهر تهران برگزار می‌شود و در مراسمی نفرات برگزیده بخش‌های مختلف جشنواره به انتخاب هیئت‌داوران معرفی می‌شوند و این افراد موردتقدیر قرار می‌گیرند.

یازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان ایران به همت انجمن موسیقی ایران در مجموعه بنیاد رودکی برگزار می‌شود.