سرویس موسیقی هنرآنلاین: سعید رضایت که در سال‌های اخیر در عرصه موسیقی کلاسیک فعالیت داشته، در سال 96 وارد حوزه موسیقی پاپ شده و قصد جمع‌آوری یک آلبوم و برگزاری کنسرت در حوزه موسیقی پاپ را دارد.

رضایت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت‌های خود در زمینه موسیقی گفت: من دانش‌آموخته حوزه موسیقی هستم و در زمینه آهنگسازی، رهبری گروه کر و آموزش در حوزه موسیقی فعالیت دارم. یکی از حوزه‌هایی که سال‌هاست در آن فعالیت دارم، رهبری بزرگترین گروه آوازی و همخوانی تهران به نام گروه "آوای شهر امید" است که 150-170 بانو و آقای علاقه‌مند در آن همخوانی می‌کنند. نکته جالب در مورد این گروه این است که رنج سنی اعضای این گروه، بالای 40 سال است و جمعی از میانسالان و عزیزان بزرگسال آن را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: سال‌ها در حوزه خوانندگی موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کردم و کنسرت‌هایی هم در این زمینه برگزار کردم. در سال 2015  موفق به کسب رتبه دوم در فستیوال بین‌المللی موسیقی کنسرواتوار "گیومری" ارمنستان شدم و فعالیتم در زمینه موسیقی کلاسیک همچنان به قوت خود باقی است؛ منتها از چندی پیش احساس نیاز کردم که در حوزه موسیقی پاپ ورود کنم. من از نوجوانی آواز پاپ کار می‌کردم و دوست داشتم وارد این حوزه شوم که خوشبختانه امسال بالأخره این مهم میسر شد.

رضایت در خصوص انگیزه‌اش از ورود به موسیقی پاپ گفت: موزیسین‌هایی که دوره موسیقی را به صورت آکادمیک در کنسرواتوار موسیقی گذرانده‌اند، به خاطر تفکراتی که اساتید به آن‌ها منتقل می‌کنند، از حوزه موسیقی پاپ فاصله می‌گیرند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر دیگر این اتفاق نمی‌افتد و من دیدم که بعضی از دانش‌آموخته‌های موسیقی به حوزه موسیقی پاپ ورود کرده‌اند. این اتفاق باعث دلگرمی من شد و من هم به قصد این‌که دایره مخاطبان گسترده‌تری داشته باشم، وارد حوزه موسیقی پاپ شدم. ضمن آن‌که حس کردم لازم است تفکرات دیگری هم به موسیقی پاپ وارد شود تا این موسیقی اسیر یک‌صدایی و تکرار نشود.

این خواننده درباره انتشار نخستین آلبومش توضیح داد: سیاستم در قبال پخش آثارم این است که هر کدام از قعطاتم به صورت تک آهنگ با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شود. این رویه را همچنان پیش خواهم برد تا این‌که تعداد قطعات مد نظرم به 8 الی 10 قطعه برسد. در آن صورت نخستین آلبومم را به شکل یک مجموعه مجازی با مجوز وزارت ارشاد منتشر خواهم کرد.

خواننده موسیقی پاپ درباره تغییر رویکردش در عرصه موسیقی پاپ خاطر نشان کرد: تاکنون در عرصه موسیقی پاپ دو قطعه پاپ منتشر کرده‌ام که قطعه "حرف دیروز" تازه‌ترین اثرم است. این دو قطعه بر اساس موسیقی الکترونیک تنظیم شده‌اند. البته موسیقی الکترونیک برای من یک تجربه بود و حتماً در قطعات بعدی به اصل و ریشه‌ خودم بر می‌گردم. آثار بعدی که از من منتشر می‌شود، قطعاتی پاپ-کلاسیک است که به شکل امروزی‌تر تنظیم خواهد شد. قصد دارم فعالیتم در عرصه موسیقی پاپ به همین شکل ادامه پیدا کند چون به هر حال موسیقی کلاسیک موسیقی است که درسش را خوانده‌ام و آن را سال‌ها کار کرده‌ام.  بنابراین طبیعی است که در این عرصه موفق‌تر باشم تا موسیقی الکترونیک.

وی افزود: موسیقی پاپ-کلاسیک دهه 50 شمسی برای خوانندگان پاپ و کلاسیک یک مرجع است و همه آن را موفق‌ترین نمونه موسیقی پاپ-کلاسیک می‌دانند. من دوست دارم آن موسیقی را با ایده‌های متفاوت و تنظیم‌های متنوع‌ و امرزی‌تر اجرا کنم و فکر می‌کنم در این زمینه موفق‌تر شوم. آن موسیقی که در حوزه پاپ بتوانم به لحاظ علمی و اصولی پشت شعر، ترانه، ارکستر و آهنگسازی‌اش بایستم، موسیقی پاپ-کلاسیک است.

سعید رضایت در ارتباط با پروسه تولید آثارش بیان کرد: آهنگسازی آثارم را خودم انجام می‌دهم اما پروژه تولید قطعات من حاصل یک کار تیمی است و در تنظیم و حتی در ایده‌های آهنگسازی هم از دوستانم مشورت می‌گیرم. در ادامه جنس ترانه‌هایم را تغییر می‌دهم و به سراغ اجرای اشعار کلاسیک می‌روم. در سال‌های اخیر خوانندگان خوبی اشعار کلاسیک و کهن را به شکل قابل قبولی اجرا کرده‌اند که به نظرم اتفاق خوبی است و باید ادامه پیدا کند.

رضایت در پایان این گفت‌وگو از اهداف خود در حوزه موسیقی پاپ گفت: علیرغم تجربه زیادی که در حوزه رهبری گروه کر و فعالیت در زمینه موسیقی کلاسیک دارم، در حوزه پاپ خودم را در ابتدای راه می‌دانم و دو قطعه اولی که منتشر کرده‌ام به نوعی برایم یک شیطنت محسوب می‌شود. فعلاً انگیزه‌ام این نیست که طرفدارهای میلیونی داشته باشم و قطعاتم در ماشین‌ها پخش شود. در حال حاضر به دنبال یک اتفاق منحصر به فرد در موسیقی‌ام هستم و دلم می‌خواهد آثارم حرفی برای گفتن داشته باشد؛ حرفی که متعلق به سعید رضایت است.