سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم بزرگداشت مجید انتظامی نوازنده و آهنگساز عصر سه‌شنبه ۲۴ مرداد با اجرای رسالت بوذری و با حضور هنرمندان، سینماگران، مدیران فرهنگی و اهالی رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم به‌پاس خدمات ارزنده و خلاقیت‌های ماندگار وی در جهت پاسداشت کارنامه درخشان و غنی مجید انتظامی و حضور و جایگاه تأثیرگذار وی در عرصه موسیقی سینما به‌ویژه، سینمای انقلاب و دفاع مقدس طراحی‌شده است.

پس از تلاوت قرآن کریم بخش‌هایی از فیلم "بوی پیراهن یوسف" آغازگر برنامه شد و فعالیت‌های مجید انتظامی در سال‌های حضورش در سینما در کلیپی مرور شد. سپس حمید حامی قطعه‌ای را برای حاضرین اجرا کرد.

کارگردان مستند "ابوایست" (مستند پرتره مجید انتظامی) در این مراسم پس از نمایش فیلمش گفت: ممانعت زیادی سر راه تولید مستند وجود داشت و اگر همکاری گلنوش انتظامی نبود این مستند ساخته نمی‌شد. از استاد یاد گرفتم تلاشم را مضاعف کنم.

وی ادامه داد: در این کار آدم‌های بزرگ با اختلاف‌سلیقه در کنار هم جمع شدند، کارکرد موسیقی آقای انتظامی این است که همه سلایق را دورهم جمع می‌کند.

لوریس چکناواریانآهنگساز و رهبر ارکستر نیز اظهار کرد: مجید انتظامی نه‌تنها پسر خوبی است بلکه آهنگساز بزرگی نیز است و به سینمای ایران خدمت زیادی کرده است. او از خانواده بزرگی است و من به او افتخار می‌کنم.

او همچنین مجید انتظامی را به میوه درخت پدرش عزت‌الله انتظامی- بازیگر پیشکسوت سینما- تشبیه کرد.

شما زیر سایه پدر بزرگوار نماندید

سپس محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما بیان کرد: من از زمانی که در دانشکده سینما و تئاتر درس می‌خواندم و احساس می‌کردم فیلم‌نامه‌نویس بزرگی هستم موسیقی فیلم‌های شما به من انگیزه و احساس زلال شما به من تصویر نو و بدیعی می‌داد. شما زیر سایه پدر بزرگوار نماندید و شخصیتی مستقل پیدا کردید.

او ادامه داد: بسیاری از مردم نام عوامل یک فیلم را نمی‌دانند اما ملودی‌های احساسی شما در ذهن آن‌ها ماندگار است. علاوه بر این در فیلم‌های کوتاه و مستند بسیاری از آثار شما استفاده‌شده است و عجیب است که این ملودی‌ها روی آن فیلم‌ها هم نشسته است.

باشه‌آهنگر اضافه کرد: شما میوه درخت پدرتان نیستید بلکه درخت تنومندی هستید که ما به شما افتخار می‌کنیم.

موسیقی او در زندگی ما حضور و جریان دارد

محمد سریر از انتظامی به‌عنوان یک دوست قدیمی یادکرد و گفت: مجید انتظامی دوست قدیمی من است. او بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌ها را آهنگسازی کرده است. پدر گرامی او سایه بلندی دارد و سخت است فرزندی بتواند از سایه چنینی، هنر خود را به رخ بکشد. او از درون چنین سایه‌ای برخاسته است و با آثار خود وجهه مستقلی را در حوزه موسیقی متن فیلم بروز داده است.

وی افزود: موسیقی او در زندگی ما حضور و جریان دارد. در سینما، رادیو و تلویزیون و داخل و خارج از کشور آوازه و نفوذ دارد. به او تبریک می‌گویم و امیدوارم آثار بیشتری از خود برای آیندگان به یادگار بگذارد.

سید رضا میر کریمی کارگردان سینمای ایران نیز درباره فعالیت‌های مجید انتظامی گفت: مجید انتظامی هنرمندی چندوجهی و عمیق است. در هر وجهه‌ای سرشار از خلاقیت، عمق، تجربه و نگاه است. تعهد اجتماعی بالایی دارد و نسبت به هم‌صنف‌های خود دغدغه مند است. با موسیقی او خاطرات بسیار دارم و امیدوارم افتخاری باشد تا با او همکاری و برای ماندگاری اثرم از تجربه او در موسیقی کمک بگیرم.

هوشنگ کامکار نیز در این مراسم عنوان کرد: مجید انتظامی از نوازندگان برجسته ابوا در ارکستر سمفونیک ایران بود. شیوه کار او با ایده‌های من مطابقت زیادی دارد و کارش را بسیار می‌پسندم. زیرا معتقدم موسیقی ایرانی باید هویت ایرانی و ملی داشته باشد.

حمید حامی پس از اجرای قطعه خود گفت: خوشحالم در این روز مبارک انتخاب شدم که در اینجا باشم. او ستاره درخشان و فخر موسیقی ایران است. همیشه وقتی درباره سابقه من حرف زده می‌شود نام آقای انتظامی می‌آید و من نیز به این موضوع افتخار می‌کنم. جا دارد بگویم که چند روزی از فوت یکی از دوستان آقای انتظامی می‌گذرد و من هم می‌خواهم از ناصر فرهودی یادی کنم.

سپس گوهر خیراندیش بیان کرد: دردانه هنر امشب ستاره مجلس است. برای من آسان نیست درباره مجید انتظامی حرف بزنم، اول از همسر او تشکر می‌کنم. نمی‌خواهم صحبت‌های نخ‌نما شده درباره همسر او بزنم، همسر و دختر مجید انتظامی نیز هنرمند هستند. شیدایی که در این آدم وجود دارد باعث می‌شود که در لحظه کسی را نشناسد، این باعث نمی‌شود که آدم ناراحت شود بلکه به خود می‌بالد کما اینکه یک‌بار هنگامی‌که مشغول نوشتن موسیقی بود من را نشناخت. همواره موسیقی او را در آثار حفظ می‌شویم زیرا از جان او برمی‌خیزد و بر دل ما می‌نشیند. من سررشته‌ای در موسیقی ندارم اما متوجه موسیقی او می‌شوم. برای من امشب شب فراموش‌نشدنی است.

در ادامه مسعود جعفری جوزانی نیز عنوان کرد: مجید یکی از افرادی است که همه حس خود را در ذره‌ذره فیلم می‌دمد. این برای من عجیب است و آن را دوست دارم. برخی موسیقی‌ها بسیار فاخر هستند اما چیزی برای آدم ندارند. این را هم باید بگویم که او از مردم خود نبریده است.

سپس حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی گفت: از مجید انتظامی اخلاق‌مداری، صبر، متانت و مهربانی آموختم. انتظامی زمانی که می‌خواست انتخاب کند، انتخاب‌هایش عالی بود. من با مجید انتظامی سفری داشتم و همیشه احترام به همسر را از ایشان یاد گرفتم. برای مجید عزیز آرزوی طول عمر می‌کنم تا آثار هنری بیشتری برای مردم ایران خلق کند.

او سپس برای سلامتی آقای سینمای ایران (عزت‌الله انتظامی) دعا کرد.

پس از پخش دقایقی از آثار انتظامی درزمینهٔ موسیقی فیلم‌، یادداشت سید ضیاءالدین دری کارگردان سینما که نتوانسته بود خود را به مراسم برساند، خوانده شد.

تجلیل از مجید انتظامی بخش پایانی این مراسم بود. انتظامی پس‌ازاین تجلیل در سخنانی گفت: من دوبرگه پر نوشته بودم که درباره آن‌ها صحبت کنم اما الآن می‌خواهم صحبت خود را کوتاه کنم تا به تماشای فیلمی بنشینید که دو سال برای آن زحمت‌کشیده است.

او ادامه داد: ما در حوزه موسیقی افرادی را از دست می‌دهیم و بی‌سروصدا از کنار آن‌ها رد می‌شویم. آن بهایی که باید، هنوز به موسیقی داده نشده است.

انتظامی سپس از ناصر فرهودی و علیرضا خورشید فر یاد کرد و از همسرش خواست روی سن بیاید.

برای چهل سال زندگی و صبر از همسرم تشکر می‌کنم

انتظامی با بغض از همسرش آذر صدر صالحی تقدیر کرد و گفت: برای چهل سال زندگی و صبر از همسرم تشکر می‌کنم. او در بارداری صندلی‌های استودیو را کنار هم می‌گذاشت و می‌خوابید که من تنها نباشم.

در خاتمه مراسم انتظامی از حضار خواست تا مستند "ابوایست" را که دو سال برای آن زحمت‌کشیده شده را ببینند و پخش مستند پایان‌بخش مراسم بود.