سرویس موسیقی هنرآنلاین: خدامراد هنرمند کمانچه‌نواز اهل ایلام در گفت‌وگو با هنرآنلاین در خصوص اجرای خود در دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و همچنین وضعیت موسیقی منطقه ایلام صحبت کرد.

نوازنده گروه هنری مهرگان دره‌شهر در این‌گفت‌وگو در خصوص نحوه ورودش به موسیقی گفت: من نوازندگی را از 6 سالگی نزد پدرم آموختم. در سال 67 در چهارمین جشنواره موسیقی ایلام شرکت کردم و آن اجرا سرآغازی شد بر حضور من در جشنواره‌های مختلف استانی. در ادامه نوازندگی را به صورت تجربی انجام دادم تا این‌که خدمت آقای صادق علی کرمی رسیدم و ایشان ساز کمانچه را به طور جدی به من آموخت.

وی افزود: بعد از اجرا در چند جشنواره مختلف استانی و کشوری، سال 68 برای اولین بار در تالار وحدت به روی صحنه رفتم. بعد از آن موسیقی حرفه‌ای برای من جدی‌تر شد. در سال‌های 82 و 92 هم به عنوان نوازنده برتر کمانچه استان ایلام انتخاب شدم.  

هنرمند در خصوص حضور گروه هنری مهرگان دره‌شهر در جشنواره موسیقی نواحی در کرمان توضیح داد: در این جشنواره من به همراه آقای قدمی (خواننده) و همچنین آقای منوچهر تتری از منطقه ایلام حضور یافتیم که آقای تتری به عنوان یکی از پژوهشگران برگزیده جشنواره انتخاب شد.

نوازنده کمانچه اهل ایلام در مورد موسیقی این منطقه گفت: سازهای کمانچه، سرنا و دهل سازهای اصلی موسیقی ایلام هستند. همچنین در ایلام سازهای سنتور، تار و نی هم استفاده می‌شود. منطقه اسلام موسیقی مستقل خودش را دارد که متفاوت از موسیقی منطقه لرستان و کرمانشاه است. حتی هر کدام از شهرستان‌های ایلام هم به نسبت موسیقی مستقلی از یکدیگر دارند. البته سازبندی موسیقی این شهرستان‌ها مشترک است.

هنرمند ادامه داد: خوشبختانه وضعیت موسیقی ایلام خوب و راضی‌کننده است. ایلام موسیقی فعالی دارد و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، آدم‌های با سوادی هستند و دارند خیلی خوب زحمت می‌کشد.

خدامراد هنرمند در پایان گفت: امیدوارم مسئولین بیشتر به فکر موسیقی فولکلور باشند و جشنواره‌های بیشتری برای این موسیقی بگذارند تا موسیقی مقامی که موسیقی فرهنگ اقوام ایران است، از جایگاهی که صلاحیتش را دارد دور نشود و همیشه پایدار بماند.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در روزهای 6 تا 9 تیرماه در سه بخش رقابتی، اجراهای عمومی و پژوهشی به دبیری احمد صدری در استان کرمان برگزار شد.