سرویس موسیقی هنرآنلاین: حسین محمدزاده نوازنده ایرانی پس از اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر راونا در فستیوال شهر راونا، در محیط باز محل اجرای کنسرت به اجرای موسیقی مقامی ایران پرداخت. او که از جوانی به خارج از کشور سفر کرده، تاکنون سابقه همکاری متعددی با ارکسترهای ایتالیایی دارد و همچنین با ریکاردو موتی رهبر ارکستر فستیوال راونا نیز همکاری داشته است.

محمدزاده در روز اجرای خود در شهر راونا به هنرآنلاین گفت: من نوازندگی را از سنین کودکی از پدرم یاد گرفتم. ایشان مرا تشویق کردند که به سمت نوازندگی بروم و باعث شدند که برای تحصیل از تربت جام به تهران رفته و در آن‌جا چیزهای بیشتری یاد بگیرم. من همیشه عاشق موسیقی بودم و همین باعث شد که آرام آرام پیشرفت کرده و همراه با ارکسترهای مهمی از جمله ارکسترهای ایتالیایی روی صحنه بروم.

این نوازنده ایرانی در خصوص آشنایی خود با ریکاردو موتی توضیح داد: حدوداً 6 سال پیش یک نویسنده الجزایی مرا به آقای موتی معرفی کرد و من به دیدار ایشان رفتم. در آن‌جا آقای موتی به من گفتند سازت را بردار و نوازندگی کن. من ساز نواختم و متوجه شدم که ایشان دارد توانایی‌های مرا محک می‌زند. خوشبختانه گویا خوش‌شان آمد و بعد به من پیشنهاد کردند که در برنامه‌ای تحت عنوان "دعا کردن" همراه ایشان باشم. بعد از آن‌ هم چه به لحاظ کاری و چه به لحاظ غیر کاری خیلی به من کمک کردند.

محمدزاده درباره احساسش پس از دیدن هموطنان خود در ایتالیا و همچنین اجرایش در حاشیه کنسرت مشترک ایران و ایتالیا اظهر داشت: دیدن هموطن‌های خودم در ایتالیا خیلی برایم جذاب است و حس خوبی در من ایجاد می‌کند. من در اجرایی که پس از اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا داشتم، یکی از قطعات موسیقی نواحی خراسان را اجرا کردم.

حسین محمدزاده در ارتباط با میزان تسلطش به موسیقی نواحی ایران گفت: من هیچوقت به موسیقی نواحی ایران اشراف نداشته‌ام و همشه در حال یاد گرفتن این موسیقی هستم. به هر حال این راهی است که انتخاب کرده‌ام و همیشه به دنبال آن بوده‌ام که در این مسیر حرکت و چیزی را به دیگران معرفی کنم.

نوازنده موسیقی نواحی نظرش را درباره موسیقی ایرانی این‌طور بیان کرد: موسیقی سنتی و نواحی ایران در سال‌های اخیر دچار یک سری افراط و تفریط‌ها شده است. عده‌ای می‌خواهند موسیقی سنتی ایران همانطوری که بوده باقی بماند، در حالی‌که موسیقی روز به روز نیاز به فکرهای جدید دارد. آن موسیقی اصیل ایرانی که بزرگان موسیقی کشور اجرا کرده‌اند، هیچوقت از بین نمی‌رود و نباید جای نگرانی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی می‌توان در موسیقی نواحی و سنتی هم به کشف جدیدی رسید.

محمدزاده در پایان گفت: موسیقی سنتی ایران خیلی به جهانیان معرفی نشده است. درست است که در این سال‌ها گاهی اساتید و بزرگواران موسیقی سنتی در گوشه‌ و کنارهای دنیا برنامه اجرا می‌کنند، اما این نوع ساز و موسیقی هنوز در سطح  جهانی ناشناخته است و به جایگاهی که لایق آن است نرسیده. در این زمینه باید بیشتر کار شود.