سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی‌اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی که مسئولیت برگزاری کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا را برعهده داشت، در حاشیه برگزاری این کنسرت در راونا ایتالیا به هنرآنلاین گفت: من به همه مردم ایران تبریک می‌گویم. امشب در شهر راونا شب با شکوه برای ملت ایران رقم خورد. نزدیک به 4 هزار نفر این اجرا را دیدند و از نزدیک شاهد به رخ کشیدن هنر ایرانی بودند. نوازندگان ایرانی در این شب مهم در کنار بزرگان موسیقی خوش درخشیدند و برنامه‌ خوبی را اجرا کردند.

صفی‌پور در خصوص رویکرد دعوت از ارکستر فستیوال راونا به رهبری ریکاردو موتی برای اجرای مشترک با ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: در اساسنامه مصوب بنیاد رودکی یک اصل به نام اصل نمونه‌سازی وجود دارد که مصداق آن الگو کردن کارهای نمونه در عرصه‌ فرهنگ و هنر است. بنیاد رودکی بر اساس همین اصل برای پیوند خوردن با بزرگان موسیقی در حوزه مدیریت ارکستر و ارکسترداری، به دنبال یک هم‌آورد می‌گشت که در سایه همکاری‌هایی که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به ویژه رایزن ایران در ایتالیا داشت، مذاکراتی با بنیاد راونا داشت و این بنیاد پذیرفت که یک همکاری با بنیاد رودکی داشته باشد.

وی افزود: کشور ایتالیا به عنوان یکی از مهدهای اصلی موسیقی کلاسیک در دنیا مطرح است. خوشبختانه پیشنهاد همکاری بنیاد رودکی به بنیاد راونا، همزمان شد با یک همکاری مشترک. در نتیجه یک سری مذاکرات انجام شد و رفت و آمدهایی صورت گرفت که در نهایت این پروژه بزرگ به سرانجام رسید.

علی‌اکبر صفی‌پور در تقدیر از حامیان برگزاری این کنسرت اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مخصوصاً شخص آقای وزیر، معاونت امور هنری وزارت ارشاد، وزارت خارجه ایران و سازمان فرهنگی و ارتباط اسلامی حمایت کردند که این اتفاق بیفتد و این کنسرت به اجرا در بیاید. کار سختی بود اما هر سختی، شیرینی‌های خودش را هم دارد. کسانی که در سالن اجرا بودند، غرور ملی را تماشا کردند. 

مدیر عامل بنیاد رودکی در خصوص آورده‌های این اجرای مشترک برای کشورمان خاطر نشان کرد: امشب ما به همه دنیا ثابت کردیم که ایران سرزمین فرهنگ، هنر و صلح است. داشته‌ها و هویت ما تاکنون برای بشر آرامش آورده و این سرزمین که فارابی در آن کتاب موسیقی دارد و ابن سینا در علم آن زبان‌زد است را نمی‌شود به تروریست و خشونت متهم کرد. ما به کشور دیگری حمله نکردیم و با هنر خودمان دل همه را تسخیر کردیم. نیازی به حمله نداشتیم. امشب یکی از آن شب‌هایی بود که ما مجدداً توانستیم از زبان هنر در عرصه‌های جهانی حرف بزنیم، حرف‌هایی که ریشه در هویت تاریخی ما دارد.

صفی‌پور در خصوص برگزاری چنین کنسرت‌هایی برای ارکستر ملی ایران توضیح داد: ساختار این برنامه طوری بود که ارکسترهای سمفونیک می‌توانستند به آن دعوت شوند و این اتفاق هم سالی یک‌بار می‌تواند بیفتد. ما منتظر برنامه نمی‌مانیم و حتماً خودمان برای ارکستر ملی هم برنامه‌ریزی می‌کنیم که در خارج از کشور اجرا داشته باشد و موسیقی ایرانی را به کشورهای دیگر هدیه بدهد.

مدیر عامل بنیاد رودکی درباره برنامه‌ آتی این بنیاد در زمینه ارکسترداری خبر داد: مهمترین مأموریت بنیاد رودکی در حوزه ارکسترداری این است که ارکستر سازهای ایرانی را تشکیل دهد تا در آن با سازهای ایرانی، آهنگ‌های ایرانی اجرا شود و اختصاصاً به جهان نشان داده شود که ایران در حوزه موسیقی چه آورده‌هایی دارد.