سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز پنجشنبه 15 تیرماه تالار وحدت میزبان کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا راونا بود. نوازندگان ارکستر فستیوال راونا مهمان ارکستر سمفونیک تهران شده بودند تا اجرایی ‌مشترک و بینظیر را برای مخاطبان این سبک موسیقی رقم بزنند. این اجرای مشترک به رهبری ریکاردو موتی که یکی از مشهورترین رهبران ارکستر در دنیاست، هم‌زمان با بیستمین حضور بین‌المللی راونا روی صحنه رفت.

سالن وحدت مملوء از جمعیت شده بود و همه منتظر ورود اعضای ارکستر بودند. در میان تشویق حاضران، ابتدا گروه کر و سپس اعضای ارکستر به روی صحنه آمدند. چند دقیقه سکوت بر تالار حاکم شد و همه منتظر شروع کنسرت بودند تا این‌که این سکوت با تشویق حاضرین به خاطر ورود ریکاردو موتی به روی صحنه شکسته شد. 

اجرا با نواخته شدن سرود ملی کشورمان شروع شد و سپس نوای سرود ملی کشور ایتالیا به صدا درآمد. اولین قطعه کنسرت اثری از ساخته‌های جوزپه وردی بود که به آرامی آغاز شد و سپس اوج گرفت. دست‌های ریکاردو موتی، آرشه ویولن‌ها را هدایت کرد تا ادامه قطعه شکل بگیرد. در میانه این قطعه صدای سازهای بادی نیز اضافه شد و تا پایان ارکستر را همراهی نمود تا در اوج قطعه به اتمام برسد.

برای اجرای قطعه بعدی خواننده اپرا وارد صحنه شد. او کنار رهبر ارکستر ایستاد و سمفونی I vesper Sicilian به آرامی شروع شد. این سمفونی به خوبی مورد استقبال حاضران قرار گرفت و تشویق پر شور آنان را به دنبال داشت.

O tu Palermo قطعه بعدی بود که با صدای خواننده اپرا آغاز شد و در ادامه صدای خوانندگان گروه کر به این قطعه اضافه شد. جمعیت با علاقه به صحنه نگاه می‌کردند و حرکت منظم آرشه ویولن ها را مشتاقانه دنبال می کردند.  Don Carlo و Did che nell' Alma infondere  در ادامه قطعه قبل با صدای خواننده اپرا کوبنده نواخته شد. 

قطعه بعدی که ارکستر برای این اجرا در نظر گرفته بود، با حرکت رفت و برگشتی آرشه ویولن نوازان به صدا در آمد، سپس صدای گروه کر طنین انداز شد. نوای زیبای ویولن‌ها با هدایت رهبر ارکستر به خوبی با صدای خوانندگان همراه شد. تشویق های پس از هر قطعه نشان دهنده رضایت حاضران از اجرا ارکستر بود.

برای قطعه بعدی خواننده اپرا دیگری روی صحنه حاضر شد و شروع کننده اثر Studia il passo o mio figlio شد. با این که بخش بیشتر این قطعه را صدای خواننده اپرا پر کرده بود اما از زیبایی آن چیزی کاسته نشد. 

Patria oppressa متفاوت با قطعات قبلی نواخته شد و در آن گروه کر به خوبی ارکستر را در اجرا همراهی نمود. پس از این قطعه ارکستر در برابر تشویق حاضران به احترام ایستاد.

بعد از جابجایی دو خواننده اپرا، این‌بار قطعه Ah la paterna mano اجرا شد. در ابتدا صدای تمامى سازها که هم‌نوا با هم طنین‌انداز شده بودند، شنیده شد. خوانندگان که پشت اعضای ارکستر ایستاده بودند نوای سازهای نوازندگان را تکمیل نمودند. 

در ادامه کنسرت اثر Pieta. risotto. amore بر تالار وحدت طنین‌انداز شد. سازها به نوبت صدای‌شان را به گوش‌ها رساندند و در میانه با هم آمیخته شدند تا به زیبایی این قطعه را اجرا کنند. 

در پایان کنسرت تشویق ممتد جمعیت گره به بازگشت رهبر ارکستر و سه خواننده اپرا گره خورد و آن‌ها نیز از لطف و توجه مخاطبان‌شان تشکر کردند. صدای دست زدن‌ها با ورود ریکاردو موتی و شهرداد روحانی که مدیر هنری این کنسرت بود، اوج گرفت. سپس همه هنرمندان روی صحنه در میان تشویق‌ها نوازندگان صحنه را ترک کردند.

هدایت گروه کر این کنسرت به عهده رازمیک اوحانیان و کرادو کاساتی بود.

در پایان این کنسرت، علی مرادخانی، علی‌اکبر صفی‌پور و جمعی دیگر از اهالی هنر و موسیقی در یک نشست صمیمانه هدایایی را به ریکاردو موتی رهبر ارکستر فستیوال راونا تقدیم کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این کنسرت گفت: تمامی دست اندرکاران این پروژه گسترده امیدوارهستند که اجرای چنین برنامه‌هایی با هنرمندان کشور ایتالیا ادامه پیدا کند. البته ما دوست داشتیم مدت اقامت گروه ایتالیایی در ایران چند روز بیشتر از این مدت بود تا آن‌ها به شیراز و اصفهان نیز سفر کنند تا ما شاهد اجرای برنامه‌های بیشتری از این گروه باشیم. اما شرایط زمانی اجازه نداد که ما در خدمت دوستان باشیم.

معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود ضمن ابلاغ پیام تبریک و تشکر وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی بیان کرد: آقای صالحی امیری بسیار مایل بود که در این برنامه حضور داشته باشد اما به دلیل سفر کاری که در اصفهان پیش آمد موفق به حضور در این برنامه نشد حتی در آخرین دقایق نیز مایل بود که از اصفهان برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که به اجرای برنامه برسند اما جلسات مکرر فضای حضور را فراهم نکرد. به هر حال از جانب ایشان و خودم برای شما سفر خوبی را آرزو می‌کنم و امیدوارم در کشور ایتالیا نیز اجرای خوبی داشته باشید.

 

پروژه همکاری مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران همچنان ادامه دارد. بامداد امروز اعضای این گروه راهی‌ ایتالیا شدند تا روز شنبه 17 تیرماه در قالب فستیوال راونا در ایتالیا به روی صحنه بروند.