سرویس موسیقی هنرآنلاین: کیوان آقامحسنی مسئول بخش پژوهش دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در گفت‌وگو با هنرآنلاین به لزوم افزایش اجراهای موسیقی نواحی در سراسر کشور و اضافه‌شدن بخش‌ آموزشی به جشنواره موسیقی نواحی ایران تأکید کرد.

آقا محسنی در خصوص بخش پژوهش دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: ما در بخش پژوهش جشنواره برنامه‌ریزی‌مان را در دو بخش انجام دادیم. در یک بخش به پژوهشگران مختلف فرصت داریم که آثارشان را با نمونه‌های اجرایی ارائه دهند و در بخش دیگر هم از دو پژوهشگر آلمانی دعوت کردیم تا بتوانیم یک سری رویکردهای جدید پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی را معرفی کنیم.

مسئول بخش پژوهش جشنواره گفت: امسال برای دومین بار بود که بخش پژوهش در چارت جشنواره موسیقی نواحی ایران قرار داشت. این بخش برای دیده شدن به زمان احتیاج دارد. بخش پژوهش جشنواره از 5 ماه پیش خودش را به عنوان یک بخش جداگانه در جشنواره تثبیت کرد و به نظرم اگر برای سال آینده زودتر وضعیت این بخش و مسئول آن مشخص شود، فکرها و برنامه‌ریزی‌های بهتری می‌توان برای آن انجام داد.

کیوان آقامحسنی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان تأثیرگذاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در پیشرفت این گونه موسیقایی خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی نواحی خودش به تنهایی خیلی نمی‌تواند به موسیقی مقامی کشور کمک کند و لازم است که یک سری اتفاقات دیگر هم در حوزه موسیقی نواحی در سطح کشور رخ بدهد. اما به هر حال این جشنواره اتفاقات خیلی مثبتی هم دارد. اقوام مختلف ایران به واسطه این جشنواره در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و با فرهنگ‌های همدیگر آشنا می‌شوند که این اتفاق بسیار خوبی است.

آقامحسنی ادامه داد: آن‌چه بیشتر به کمک موسیقی نواحی می‌آید این است که گروه‌های موسیقی نواحی بتوانند در شهرهای مختلف ایران تور کنسرت بگذارند و جاهای مختلف در تعامل باشند. ضمن آن‌که بخش آموزشی هم به جشنواره اضافه شود. بهتر است که جشنواره در ایام مدارس برگزار شود تا دانش‌آموزان بتوانند به تماشای این جشنواره بیایند. همچنین در حین برگزاری جشنواره می‌توان یک سری ورکشاپ با حضور گروه‌های موسیقی نواحی برگزار کرد که آن‌ها شیوه‌های اجرایی خود را به شرکت‌کنندگان آموزش بدهند.

مسئول بخش پژوهش جشنواره در پایان سخنان خود گفت: با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران و در کنار آن برگزاری ورکشاپ‌ها، تورهای ایرانگردی و بخش‌های پژوهشی و آموزشی در موسیقی نواحی، ان‌شاء‌الله این گونه موسیقایی بیشتر در کشور ظهور و بروز خواهد کرد.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران طی روزهای 6 تا 9 تیرماه به دبیری احمد صدری در سه بخش پژوهشی، راویان اصالت (رقابتی) و اجراهای عمومی در شهر و استان کرمان برگزار شد.