سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان به هنرآنلاین  گفت: مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران روز جمعه 9 تیر با حضور مقامات کشوری و مقامات استان کرمان در باغ تاریخی فتح‌آباد برگزار می‌شود.

وی افزود: دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران از روز 6 تیر در سه بخش در استان کرمان آغاز شد. بخش پژوهش جشنواره از روز 7 تیر آغاز شد و تا صبح روز 9 تیر هم ادامه دارد. بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان جشنواره طی سه روز 6، 7 و 8 تیر برگزار شد.

وی افزود: بخش اجراهای عمومی دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در شهر کرمان و در استان‌ها برگزار شد. ما امسال تمام اجراهایی که سال گذشته داشتیم را در پارک مادر تجمیع کردیم و امیدوارم که مردم از اجرا در پارک مادر لذت برده باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره علت برگزاری اجراهای عمومی در فضای باز پارک مادر شهر کرمان گفت: برای برگزاری اجراهای عمومی در فضای باز دو دلیل وجود داشت. نخست آن‌که جشنواره نواحی در فصل گرم سال برگزار می‌شود و دوم آن‌که در کرمان سالنی با ظرفیت بالای 2000 نفر وجود ندارد. در نتیجه فضایی فراهم شد که هم به لحاظ آب و هوایی فضای مطبوعی باشد و هم بیشترین جمعیت ممکن بتوانند در آن حضور پیدا کرده و از اجراها لذت ببرند.

علیزاده درباره نحوه انتخاب شهرستان‌های محل برگزاری اجراهای جشنواره اظهار داشت: ما از دو ماه قبل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را به فرمانداری‌های استان اطلاع‌رسانی کردیم که در نهایت 9 شهرستان برای برگزاری اجراهای موسیقی بخش عمومی جشنواره اعلام آمادگی کردند. از این رو در سه شب 6 ،7 و 8 تیرماه در این 9 شهرستان از استان کرمان، اجراهای مختلفی برگزار شد و مردم شهرهای مختلف استان به تماشای موسیقی مناطق مختلف کشور نشستند.

مدیر کل ارشاد استان کرمان در خصوص اهمیت جشنواره موسیقی نواحی ایران خاطر نشان کرد: موسیقی نواحی موسیقی بخشی از فرهنگ ملی، دینی و مذهبی ما است و باید به آن توجه بیشتری شود. قطعاً برنامه‌ریزی کردن و اجرای جشنواره در حوزه موسیقی نواحی باعث می‌شود که جوان‌های ما با این موسیقی که یک مقدار مغفول و مظلوم مانده، ارتباط بیشتری برقرار کنند. جشنواره موسیقی نواحی باعث می‌شود که موسیقی نواحی در میان مردم رایج شود.

علیزاده ادامه داد: بنا بر آن است که دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی در طول سال هم فعال باشد تا در طول سال، برنامه‌های موسیقایی مختلفی در شهر کرمان برگزار شده و همچنین اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی نواحی جمع‌آوری شده و ارتباطات عمیقی با آن‌ها ایجاد شود.

محمدرضا علیزاده در پایان ضمن تأکید بر فضای آرام و بدون تشنج موسیقی در استان کرمان، بیان کرد: موقعیت موسیقی و برگزاری کنسرت در سطح استان کرمان خوب است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. حساسیت‌های قشر مذهبی را مد نظر قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که کنسرت‌های موسیقی در زمان مناسبی برگزار شود. هدف ما این است که فضایی در سطح استان کرمان فراهم شود که هم گروه‌های کشوری و هم به خصوص گروه‌های بومی بتوانند بدون دغدغه در کرمان به اجرای موسیقی بپردازند.