سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران سه‌شنبه ششم تیر در دو بخش راویان اصالت و پیشکسوتان و اجراهای عمومی با حضور هنرمندانی از شهرهای سنندج، مازندران، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و... در سه سالن مجزا در شهر کرمان در قالب دهمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی شهر کرمان بود، احمد صدری دبیر این جشنواره گفت: برنامه‌ای که برای این دوره از جشنواره اختصاص دادیم به موضوع منظومه خوانی اختصاص دارد. من فکر می‌کردم در کرمان هیچ نوع منظومه‌خوانی نیست، اما بسیار خوشحالم که با تلاش خستگی‌ناپذیر فؤاد توحیدی یکی از پژوهشگران برجسته موسیقی نواحی کشورمان به این نتیجه رسیدیم که در کرمان هم منظومه خوانی وجود دارد و اتفاقاً از گونه‌های بسیار متعددی برخوردار است که می‌تواند برای علاقه‌مندان موسیقی اقوام جالب توجه باشد.

دومین سخنران برنامه فؤاد توحیدی پژوهشگر موسیقی بود، او گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده سنایی و نظامی بنیان‌گذاران منظومه خوانی و منظومه سرایی در ایران هستند. منظومه به مثنوی‌هایی می‌گویند که یا در قالب داستان‌های تمثیلی یا داستان‌ها بلند از قبیل لیلی و مجنون و منطق‌الطیر نگاشته شده است. منظومه‌ها در سه موضوع عاشقانه، عارفانه و حماسی به مخاطب ارائه می‌شود که بر طبق مستندات موجود بعد از نظامی موفق‌ترین منظومه خوان خواجوی کرمانی است و ما امروز بسیار خوشحالیم که در دیارش شاهد برگزاری منظومه خوانی هنرمندان کرمانی در قالب جشنواره موسیقی نواحی کرمان هستیم.

وی افزود: البته بعد از خواجوی کرمانی امیر خسرو دهلوی نیز یکی از قطب‌های منظومه خوانی کرمان است که با حضور اقوام مختلف در گستره پهناور استان کرمان از تنوع بسیار خوب و جالب توجهی برخوردار است و می‌تواند در آینده مورد توجه بیشتری از سوی پژوهشگران و مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما در استان کرمان به تنهایی 35 تنوع سازی داریم به همین جهت نمی‌توانیم موسیقی یکدستی را به عنوان نماد در موسیقی کرمان معرفی کنیم اما بسیار خوب است که با اجرای مستمر چنین کارهایی در جستجوی نغمات آیینی و ارزشمند موسیقی اقوام ایران باشیم.

بعد از پایان سخنرانی‌ها اولین بخش اجرایی در بخش جنبی با اجرای راویان اصالت رضا نارویی (خواننده) و اسماعیل یکتاپرست (نوازنده سرنا)، منظومه باقر و گل‌اندام روی صحنه آمده و قطعاتی فولکلوریک را اجرا کرده و سپس آزاده حمزه‌پور (خواننده) و یونس ایران‌پور (نوازنده نی) به روی سن برای منظومه خوانی دعوت شدند.

"خرم و زیبا" منظومه‌ای عاشقانه- حماسی در شرح دلدادگی این دو به یکدیگر و وصف موانع و دشواری‌های گسترده و شگفت‌آوری است که در راه وصال آن‌ها رخ می‌دهد.

منظومه خوانی یکی از قابلیت‌های کمتر دیده شده موسیقی مقامی ایران‌زمین است که قابلیت‌های فراوان تلفیق شعر و موسیقی در آن نهفته است. در این مقام موسیقایی از اشعار نظامی و عطار بیشترین بهره گرفته می‌شود.

بعد از اجراهای بخش جنبی نوبت به اجرای پیشکسوتان از برترین نوازنده‌های این بخش به روی صحنه دعوت شد.

در این بخش که با حضور فرامرز زارعی و علی ناصری (خواننده) اسماعیل پولادی (تنبک) و مرتضی جوشن‌پور (چنگ) منظومه خرم زیبا و منظومه کامران جنگجو را برای علاقه‌مندان به منظومه‌خوانی اجرا کرده و سپس حسین جوهری منظومه چوپان و گیس گل را می‌نوازد و می‌خواند و در پایان نیز گرامی افشار منظومه اصلی و کرم را اجرا کرد.

بعد از استراحتی کوتاه نوبت به اجراهای عمومی رسید.

این اجراها در فضای باز پارک مادران شهر کرمان با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و هنرمندان بزرگ موسیقی نواحی برگزار شد.

در این بخش 7 گروه موسیقی به روی سن رفتند که یکی از آن‌ها اجرای بین‌المللی از کشور ترکیه بود.

 گروه‌های اخوان (دف‌نوازی) از سنندج، گلاب علی‌داودی از زنجان، قمادین از کرمان، کریم کریمی و خلیل شیری از خراسان رضوی، اسماعیل پولادی از کرمان، بابا قنبر از ترکمن‌صحرا و آوای موج از کرمان به ترتیب به روی صحنه رفتند.

این برنامه از ساعت 21 الی 23:30 در این پارک برگزار شد. محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از مهمانان ویژه این برنامه بود.

همچنین در روز اول جشنواره، گروه میسان (خوزستان)، گروه قربانی (لرستان)، گروه خداداد زنگشاهی و فارق رحمانی، گروه بهمنیار شریفیان، محمدرضا عالمی و ارسلان طیبی (مازندران)، حسین‌علی قدمی (ساوه)، فردوس امیری (قلعه گنج کرمان)، حق رضا فطری (همدان)، فیض‌الله قره‌خوانی (خراسان رضوی)، خلج (افغانستان)، طواق سعادتی (ترکمن‌صحرا) و شهروز شعاعی در دیگر شهرستان‌های کرمان زرند، بافت، بوکان، جیرفت و.. روی صحنه رفتند.

در غالب اجراهای امروز بیشتر آکسان بر خوانندگی و ارائه مفهوم غنائی شعر توسط خواننده وجود داشت و نوازنده در مراتب بعدی بود که از ویژگی‌های این‌گونه از موسیقی نواحی ایران‌زمین است.

همچنین کوتمانالی سلطان بکُف و زمیربک بایالف از قرقیزستان،‌ گلتکین بُلوت و کِم سویندیک از ترکیه، محمدولی خلج از افغانستان، لیزا گوپ و لوتوز دوسردا از آلمان هنرمندانی هستند که به کرمان آمده‌اند تا به اجرای آثار خود بپردازند. در این میان هنرمندان آلمانی به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ایران سفر کرده‌اند.

همین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران از سه‌شنبه 6 تیر تا جمعه 9 تیر در استان کرمان آغاز برگزار می‌شود و در 4 روز، گروه‌های مختلف از سراسر کشور در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی جشنواره به روی صحنه می‌روند.

امروز چهارشنبه هفتم تیرماه نیز در سه بخش نشست‌های پژوهشی (10 الی 12)، راویان اصالت و پیشکسوتان (17 الی 20)، و اجراهای عمومی از (20:30 الی 23) برگزار خواهد شد.