به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع "موزه‌ها و نقش آن در توسعه گردشگری" با حضور علی محمد زارع ، مدیر موزه هنرهای معاصر ایران و اردشیر اروجی ، کارشناس برنامه ریزی میراث فرهنگی و مشاور سازمان میراث فرهنگی روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه اروجی در خصوص سیر تحول و تاریخچه موزه در کشور را مورد بررسی قرار دادو گفت : موزه داری در کشور به زمان هخامنشی و تحت عنوان خزانه داری سلطنتی بازمی‌گردد و پس از آن دوران صفویه ، افشاریه ، زندیه ، قاجاریه موزه‌های مقدماتی وجود داشتند و اولین موزه رسمی در سال 1280 شمسی در وزارت معارف سلسله قاجار شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر سوابق موزه داری در ایران خاطر نشان کرد : سوابق موزه در ایران این فرضیه را که موزه داری از اروپا وارد ایران شده است را نقض می‌کند.ناصرالدین شاه پس از سفر به اروپا موزه سلطنتی را گسترش داد.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه تعداد کل موزه‌های کشور پانصد عدد است ، اظهار کرد : نیمی از این موزه‌ها تحت مدیریت سازمان مدیریت فرهنگی ، چهل و چهار مورد تحت مدیریت بخش خصوصی و مابقی آن در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی است.در حالت کلی به ازای هر صد و شصت هزار نفر یک موزه فعال وجود دارد که این موضوع با ادعای فرهنگی کشور ما در تضاد است ، در صورتی که کشور آلمان بیش از هفت هزار موزه دارد.

اروجی خاطرنشان کرد : ما برای رسیدن به استاندارد باید ده هزار موزه ایجاد کنیم.علاوه بر موضوع تعداد کم ، مشکل عدم جذابیت موزه‌ها برای مردم نیز وجود دارد.موزه‌های کشور مشتری مدار نیستند و  با تفکر دولتی اداره می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر شعار هر محله یک موزه ، بیان کرد : افراد فرهیخته در محله باید هفته ای یکبار به موزه‌ها دعوت شوند.از مخاطبان نظر سنجی صورت بگیرد  و یک برنامه جامع فرهنگی برای این موضوع نیاز است.

در ادامه برنامه زارع به موضوع تغییر کارکرد موزه‌ها اشاره کرد و گفت : در حال حاضر موزه‌ها تفریحی نیستند و جنبه علمی پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد : مدیران موزه‌ها باید تعامل ویژه ای با انجمن‌ها ، گروه‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشند و گذشته از موزه داری ، کارهاب آموزشی هم انجام دهند.همانطور که موزه معاصر با ایجاد کانون‌هایی مخاطبان از جمله کودکان را جذب نموده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر ایران با بیان اینکه موزه‌ها باید از کارکرد محله ای خارج شوند و به کارکرد منطقه ای و ملی برسند ، عنوان کرد : موزه‌ها باید یک پویایی دائمی داشته باشند و تمام مردم ایران باید  بتوانند از موزه شهرهای دیگر بازدید کنند تا تنوع نیز ایجاد شود.

زارع افزود : موزه هنرهای معاصر در چندسال گذشته نمایشگاه‌های خوبی را برگزار کرده است و در سه سال گذشته به دلیل تسهیل روابط با خارج از کشور ، تمایل اروپایی‌ها برای برگزاری نمایشگاه در موزه افزایش پیدا کرده است.