به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر،روز گذشته طی جلسه ای با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،اسمعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاداروند، دکتر خسرو نشان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان،عبدالرحیم سیاهکارزاده رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ،مجید رحیمی مدیر اطلاعات جغرافیایی و شهرسازی منطقه آزاد اروند، سید ابراهیم موسوی رئیس حوزه ریاست منطقه آزاد اروند ،احمد نشان رئیس موزه هنرهای معاصر آبادان و سید سروش صدری رئیس اداره زیرساخت سازمان منطقه آزاد اروند تفاهم نامه تأسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند بین  مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد اروند به امضا رسید. هدف از این تفاهم نامه همکاری مشترک پژوهشی و آموزشی در حوزه معماری  و ارتقا سطح دانش تخصصی جامعه معماران و شهرسازان منطقه آزاد اروند و همچنین تقویت همکاری و ارتباطات علمی و آموزشی و پژوهشی با مؤسسات ،شرکت‌ها و دانشگاه‌های معماری و شهرسازی است.

در این جلسه مجید ملانوروزی با تاکید بر اینکه معماری مادر و بستر اصلی هنرهای تجسمی است، گفت:بسیار حائز اهمیت است که معماری از اقلیم ، فرهنگ و ریشه خود الهام بگیرد.متاسفانه امروز در همه شهرها شاهد آن هستیم که بناها از الگوهای غربی تبعیت می‌کنند و هویتمان در معماری  در حال از دست رفتن است. وی همچنین افزود:با تشکیل چنین مراکزی می‌توان از معماران داخلی دعوت کرد تا در بخش خصوصی و همچنین در بخش دولتی این هویت را خصوصاً در استان‌های دیگر کشور که فرهنگ متفاوتی دارند حفظ و اعتلا بخشند.

وی همچنین تصریح کرد:امروز در تهران حدود ٢٠مجله تخصصی با معماری منتشر می‌شود .طبیعتاً ارتباط  بیشتر معماران با یکدیگر و همچنین جلسات بحث ،نقد و بررسی ،برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های تخصصی می‌تواند این پتانسیل را در جامعه معماری به وجود آورد که معماران ما به روز باشند و یک طراحی دراز مدت برای حفظ هویت معماری خود ، داشته باشیم.

در ادامه جلسه اسماعیل زمانی رئیس سازمان منطقه آزاد اروند ضمن خرسندی از امضای این تفاهم نامه گفت: یکی از مزایای نسبی منطقه آزاد اروند حضور جمعیت متخصص و مهندسین زبده در منطقه بعنوان سرمایه‌های انسانى بوده و ضروریست تا ضمن تقویت این بخش از ایشان بعنوان تصمیم سازان توسعه منطقه بهره بُرد . وی افزود این کانون می‌تواند به مکانی جهت تضارب آرا و همفکری کارشناسان بومی و مراکز تخصصی داخلی و خارجی بدل شده و اتاق فکری جهت توسعه معماری و شهرسازی منطقه باشد.  

زمانی در خاتمه بیان نمود امیدوارم دستآوردهای این رویداد مهم در آینده نزدیک بتواند در تمامی بافت شهری و توسعه زیر ساخت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است این جلسه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و در در پایان حضار از نمایشگاه مسافران برلین منتخب آثار گنجینه موزه ،بازدید کردند