سرویس استان های هنرآنلاین: نمایشگاه معماری در باغ عفیف آباد شیراز با برپایی کارگاهی در راستای طراحی و ساخت با عنوان "قوام الدین شیرازی" و معماری کردن در فضای امروز، روبه روی باغ عفیف آباد شیراز در گذر قوام الدین برپا شده است که تا نیمه اردیبهشت ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت و در این برنامه هنرمندان معمار شهرمان به ارایه آثار و تولیدات و پروژه های خود در راستای پرداختن به معماری فضای امروز پرداخته و در این مسیر دست آوردهای طراحی شده خود را با ابزار و وسایل این هنر به ظهور رسانده اند.

مهدی پیروی دبیر اجرایی این نمایشگاه در حاشیه برگزاری مراسم یاد شده گفت: هدف معماری ساماندهی زندگی انسانها و ارتقا کیفیت زندگی است و معماران باید هر جایی که زندگی اجتماعی‌ شهروندان دچار وقفه و مشکل شده به جستجوی راه حل معمارانه بپردازد.

وی افزود: معماری را از دو دیدگاه می‌توان بررسی کرد، نخست این که معماری به عنوان پدیده‌ای انتزاعی می‌تواند انسان را شگفت‌زده کند، فرم‌های زیبا بیافریند و پیچیدگی‌های ساختاری را خلق کند و دیدگاه دیگر تلفیق نگاه تخصصی با نگاه اجتماعی را دنبال کرده و به معماری به مثابه یک راه‌حل برای مسائل اجتماعی که انسان معاصر با آن روبروست و شیوه زندگی‌اش را متاثر کرده است، نگاه می‌کند.

دبیر اجرایی نمایشگاه معماری "قوام الدین شیرازی" گفت: در دیدگاه اول، معماری به تولید و تولد بناهای فاخر، ایجاد هویت و خلق فرم‌های تحسین برانگیز می‌رسد و در دیدگاه دوم، معماری در خدمت جامعه و مردم قرار می‌گیرد تا برای مشکلات راه حل معمارانه ارائه دهد.

او معتقد است: معماری قادر است به بخش مهمی از مسائل بنیادین شهرها پاسخ دهد اگر معماران دغدغه مسایل شهری و اجتماعی را در اولویت قرار داده با نگاه تخصصی و از منظر اجتماعی به موضوعات و مسائل بپردازند. در این صورت می‌توان دانش معماری را برای حل مسایل پیش‌رو به خدمت گرفت. به همین دلیل، اهمیت به دیدگاه‌های اجتماعی محور در کنار تخصص، هنر و زیبایی شناسی معمارانه و رعایت تعادل در این دو نوع نگاه می‌تواند راه‌حلی برای مسائل امروز شهرها باشد.

الهه بهرامی