به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع "چالش‌های تأثیرات مدرنیته بر معماری سنتی ایران"  با حضور دکتر امیر محمدخانی ، رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ، دکتر حیدر جهانبخش ، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه پیام نور و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی  تهران و دکتر محمدرضا قربانی پارام ، مدیرگروه معماری دانشگاه دماوند روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه دکتر جهانبخش به  شتاب زدگی توسعه شهرها در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت  : طبیعتاً زمانی که آهنگ توسعه شهر و بناهای آن را سریع کنیم به ناچار سرمایه‌های اقتصادی با منافع ویژه برای برخی از افراد به آن وارد می‌شود که در ابتدا خوشایند به نظر می‌رسد اما در ادامه سبب بروز گسست می‌شود.

وی ادامه داد : تفاوت معماری پس از انقلاب با پیش از آن در این است که حاکمیت وارد سرمایه گذاری معماری شد و نشانه‌هایی از معماری که دارای هویت و فرهنگ به عنوان سرمایه‌های ملی و اجتماعی است دیده می‌شود .

رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه پیام نور اضافه کرد: پس از مدتی از انقلاب مجدداً گسست ایجاد می‌گردد و رقابت‌های بی برنامه و خودرو رخ می‌دهد . تشنگی و شیفتگی معماران متصل به صاحبان سرمایه ، برای تقلید از پیشرفت‌های فناورانه سبب ایجاد بناهایی شد که در مقایسه با بناهای دیگر بی تناسب بودند.

در ادامه محمدخانی عنوان کرد : اساساً دو گونه نگرش در سطح جهان نسبت به معماری وجود دارد که بعد از دوره مدرنیته ایجاد شد.گونه اول معماری را وابسته به زمان و مکان ، تمدن و فرهنگ مشخص می‌داند و گونه دوم معتقد است معماری فراتر از این موارد و بی زمان ، بی مکان و فراتر از هرگونه فرهنگ عامیانه ، اعتقادات و باورها شکل می‌گیرد و می‌تواند در سطح دنیا رشد کرده و جهانی شود که به آن معماری مدرن می گویند.

وی با بیان اینکه عدالت باوری یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است ، عنوان کرد : مسئله دین داری ، آزادی خواهی ، خود اتکایی و استقلال طلبی شاخص‌های انقلابی هستند که مردم آن را قبول دارند، بنابراین اگر کاری در حوزه معماری صورت می‌گیرد باید با این شاخص‌ها همگون باشد.

رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی اظهار کرد : از سوی دیگر همزمان با حرکت انقلاب اسلامی شاعران ، موسیقی دانان و سینماگران دخالت کردند اما این سؤال مطرح می شودکه آیا در دوره سازندگی که به دنبال تحول و اصلاح هستیم و می‌خواهیم شرایط را اصلاح کنیم سینمای ما بهتر خدمت می‌کند یا معماری ما؟

محمدخانی با بیان اینکه  معرفی آثار و بناهای خوب در شهرها به خوبی صورت نگرفته است، ابراز کرد :اگر منصفانه نگاه کنیم معماران خوب داشته‌ایم اما یک نگاه سیستماتیک وجود نداشته و این اتفاقات برهه ای بوده و تمام شده است.

در بخش دیگر برنامه دکتر قربانی پارام به معماری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : در دوران معاصر، کشور معماران نسل نو و ماهر دارد که کارهای خوبی نیز ارائه داده‌اند اما آنچه که حاصل سیمای شهرها تا سال 75است یک حرکت شدید است که سبب شده است ظاهر زیبایی از شهرها نداشته باشیم.البته در این زمان مسئولین کشور دچار سردرگمی‌های مختلف بوده‌اند و نتوانسته‌اند خود را به سرعت وفق دهند.

وی سیمای شهر را حاصل قوانین و ضوابط شهرداری‌ها در نقاط مختلف ، دانست و گفت : نگاه اول این است که خروجی‌های دانشگاه که معماران نسل سوم و چهارم هستند با اندوخته‌ها و آموزه‌های دانشگاهی خود هر تصمیمی که می‌گیرند را اجرا می‌کنند و هرچه می‌خواهند می‌سازند و نگاه دوم سیستماتیک است که کشور ما به آن نیاز دارد و اگر این نگاه در ضوابط جاری می‌شد سیمای شهری هویت و شرایط مطلوب‌تری داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه دماوند بیان کرد : پیش از انقلاب و در زمان پهلوی دوم سبک ملی مطرح شد که در آن چگونگی استخراج مؤلفه‌ها از فرهنگ و تاریخ گذشته ایران فارغ از اسلام و پیاده سازی در معماری به روز آن دوران، مطرح شد تا بتوان به معماری هویت بخشید.پس از انقلاب اسلامی نیز شهرداری‌ها در چند سال اخیر برای نمای ساختمان‌ها ضوابطی را ایجاد کردند.گرچه بر این ضوابط نقدهایی وجود دارد اما همین که یک سیستم برای کنترل عمومی بناهای شهری وجود دارد جای تقدیر دارد.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 بر روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود.