به گزارش هنرآنلاین، شهباز حسن پور ، عضو هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ضمن اشاره به افتتاح پردیس تئاتر تهران، گفت: احداث فضاهای فرهنگی نمادی از اهمیت و توجه به این حوزه و سرآغازی بر توسعه فرهنگی در کشور است.

وی با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی ایران، تمامی اقدامات و فعالیت‌ها رنگ و بوی فرهنگی پیدا کرد، افزود: احداث فضاهای فرهنگی نمادی از اهمیت و توجه به این حوزه است که خوسبختانه طی سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در مدیریت اخیر شهرداری تهران شاهد گسترش فضاهای فرهنگی در پایتخت ایران هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه اخلاق شهروندی در جامعه کنونی، بیان داشت: فضاهای فرهنگی به عنوان یکی از مراکز تولید و عرضه فرهنگ می‌توانند ارائه دهنده و انعکاس‌دهنده بخش مهمی از این اخلاق و حقوق شهروندی باشد.

به گفته این نماینده مجلس، شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان ساخت فضاهای فرهنگی در شهر تهران، گام موثری در توسعه و گسترش این فضاها برداشته و امید است بتوان بخشی از دغدغه‌های حوزه فرهنگ شهری از جمله اخلاق شهروندی را برطرف کرد.

وی فضاهای  فرهنگی را بهترین پایگاه برای تعلیم و ترویج سبک زندگی ایرانی  اسلامی در جامعه دانست و گفت: فضاهای فرهنگی که از سوی شهرداری تهران طی یک دهه اخیر گسترش پیدا کرده، بهترین مکان برای فراگیری آموزه‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شمار می‌آیند.

عبدالحمید خدری نیز در ادامه این  گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور ما مسائل و مشکلات فرهنگی است، گفت:مقام معظم رهبر ینیز بارها نسبت  به دغدغه‌های موجود در عرصه فرهنگ اشاره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اقدامات مناسبی در مقابل تهاجم فرهنگی صورت نگرفته است، گفت: باید به همت و تلاش مسئولان با تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله به مثل جدی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی و تولید محتوای غنی بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی یکی از بهترین راهکارهای مقابله با تهدیدات و تهاجم فرهنگی دشمنان است، تصریح کرد: توسعه و گسترش فضاهای فرهنگی در ارتقای فرهنگ ایرانی و اسلامی نقش به سزایی دارد.

خدری با بیان اینکه فضاهای فرهنگی در کنار خانواده، آموزش و پرورش فرهنگ شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: فضاهای فرهنگی در شکل گیری رفتارهای اجتماعی شهروندان نقش مهمی را ایفا می‌کند، بنابراین از آنجایی که ذهن و فرهنگ انسان‌ها هدایت کننده و شکل دهنده رفتارها و کنش‌های اجتماعی روزمره است، بنابراین در صورت وجود رفتارهای ناپسند و ناهنجار مانند عدم رعایت قوانین راهنکایی و رانندگی و حتی رتارهای بسیار حادتر مانند اعتیاد ، بهترین و آسان‌ترین راه برای تغییر در اینگونه رفتارهای اجتماعی، فضاهای فرهنگی شهری مانند سینماها، تئاترها ،پارک‌ها ، فرهنگسراها، کتابخانه‌ها و موزها هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه فضاهای فرهنگی زمینه ساز ارتقای زندگی شهری است، بیان داشت: شهر تهران به عنوان پایتخت ایران سهم عمده ای را در تولید و عرضه محصولات فرهنگی ایفا می‌کند، بنابراین توسعه فضاهای فرهنگی فضا و بستر لازم را برای ارائه تولیدات فاخر فرهنگی و هنری فراهم می‌کند.

توسعه فضاهای فرهنگی و ارائه محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی منجر به تقویت روحیه انقلابی گری در جوانان می‌شود

در ادامه اصغر سلیمی، دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، با اشاره به ضرورت توسعه زیر ساختهای  فضاهای فرهنگی و هنری شهر تهران، افزود: حفظ هویت  ایرانی -اسلامی از سوی فضاهای فرهنگی امکانپذیر است.

وی با بیان این مطلب که توسعه فضاهای فرهنگی راز موفقیت شهرهای جهانی به شمار می‌آید، افزود: توجه به توسعه کالبد فیزیکی مکانهای فرهنگی با استاندارد بالا در شهر تهران، منجر به زنده نگداشتن آیین‌های فرهنگی ، قومی و محل و در نهایت گسترش حضور توریسم شهری در پایتخت می‌شود.

سلیمی با اشاره به گسترش تکنولوژی‌های نوین ، بیان داشت: اینترنت، ماهواره و فضاهای مجازی منجر به کاهش ارتباطات خانوادگی و در نتیجه افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محتوای این تکنولوژی‌ها در خلاف آموزه‌های اسلامی و دینی قرار دارد، افزود: بنابراین توسعه فضاهای فرهنگی و تولید محتواهای غنی و ارزشی می‌تواند ضمن ارتقای فرهنگ شهروندان ، فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی را نیز در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان تقویت کند.

وی با اشاره به کاهش گعده‌ها و گردهمایی‌های خانوادگی در جامعه امروز ایران ، افزود: متاسفانه اکثر نوجوانان و جوانان در طول روز و حتی مهمانی‌ها در فضاهای مجازی سیر می‌کنند و اگر چنانچه اقدامات لازم صورت نگیرد، مدیریت این فضاهای مجازی ، مخرب خواهد بود.

سلیمی ادامه داد: به همین دلیل توسعه و گسترش فضاهای فرهنگی و بهره برداری آن از سوی افراد ارزشی، مذهبی، متدین و دلسوز می‌تواند نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان برای به انحراف کشاندن اقشار مختلف به ویژه جوانان را خنثی شود.

عضو فراکسیون مدیریت شهری  در عین حال با اشاره به اینکه فضاهای فرهنگی باید در اختیار افراد آگاه و مطلع از مسائل فرهنگی قرار بگیرد، افزود: توسعه فضاهای فرهنگی و تولیدات فاخر هنری در این فضاها منجر به تقویت روحیه انقلابی گری در نسل جوان ما می‌شود.

به گقته نماینده سمیرم توسعه و گسترش فضاهای فرهنگی و ارائه محصولات فرهنگی هنری مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی منجر به تقویت پایه‌های فرهنگی جوانان می‌شود.

پروژه‌های شاخص فرهنگی شامل باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای  مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی و موره علوم و نجوم دار آباد تنها بخشی از پروژه‌های فرهنگی به شمار می‌آید که طی یک دهه اخیر از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته و در اختیار اهالی و شهروندان تهرانی قرار گرفته است.