سرویس معماری هنرآنلاین: معماران هلندی از "برلاگ" تا " ون برکل" اعتبار قابل توجهی برای این کشور کسب کرده‌اند، اما از لحاظ دامنه نفوذ در دنیای معماری شاید "رم کولهاس" برجسته‌ترین آن‌ها باشد.

حالا فیلم مستند جدیدی درباره کولهاس روایتی دقیق و ویرایش شده است داستان زندگی او را می‌شکافد و شخصیت کاریزماتیک، مبهم و محتاط او را به تصویر می‌کشد. 

تولید این فیلم چهار سال طول کشیده که هفته گذشته در جشنواره 73rd  فیلم ونیز نمایش داده شده است. چنانکه در فیلم می‌بینیم، برای کولهاس همه چیز از شهر نیویورک آغاز می‌شود، این شهر بر خلاف شهرهای دیگر دارای طنین بنیادی خاصی برای کولهاس بوده است، او برای انجام مطالعات در انجمن معماری لندن در سال 1972 و شروع کار به نیویورک نقل مکان کرد. خصوصیات شخصیتی کولهاس به گونه ای که بعضی مواقع فردی معمولی همچون کارکنان شرکت می‌باشد که تقریباً همیشه لباس ساده می‌پوشد، و حتی از گوشی آیفون نیز استفاده نمی‌کند.

کولهاس فیلمسازی که تبدیل به روزنامه نگار شده و روزنامه نگاری که تبدیل به معمار شده است، رِم در واقع تمرکز شدیدی در مجموعه ای از روایات بزرگ_ساخت و ساز در شرق میانه؛ برای مثال،رسانه‌ها، ویلاها، حومه شهر، چهارمین نمایشگاه بین المللی در ونیز دارد، در حالی که همکاری با افرادی مانند "مارینا آبراموویچ" و "هانس اولریش" نیز در رزومه کاری او نیز مشاهده می‌شود.  

رم کولهاس

در بیشتر قسمت‌های فیلم  کولهاس در حال حرکت به جلو است و دوربین نیز با او در حرکت است، صحنه‌هایی که گاه به گاه او را در جلسات نشان می‌دهد البته با ویرایش صوتی و گاهی اوقات هم صدای افرادی که با او صحبت می‌کنند هم شنیده می‌شود، در هنگام فیلمبرداری کولهاس به جز نگاه‌های اتفاقی به ندرت به لنز دوربین نگاه می‌کند، در یک صحنه ابتدا کولهاس در یک استخر شنا می‌کند که ناگهان به صحنه قبل کات می‌شود شیرجه از قایق به درون اقیانوس و قبل آن پرشی ناگهانی داریم به چهره دراماتیک مردی که حرف می زند و چشم‌های او داخل کادر دوربین قاب شده است_تغییرات ناگهانی و غیر منتظره صحنه در فیلم حس ایستا از وقایع نگاری نمی‌دهد بلکه حس گیج کننده ای است که از برنامه کولهاس ایجاد می‌شود.

این فیلم 70دقیقه ای به صورت رسمی بازگوی زندگی حرفه ای کولهاس است که هم مورد انتقاد و بیشتر مورد تحسین از طرف مردم قرار گرفته در حالی که اصلاح روایتی از یک حرفه با بحث‌های انجام شده را نشان می‌دهد.