سرویس معماری هنرآنلاین: رانا حدید برادرزاده زاها حدید در فقدان این معمار سرشناس عراقی- بریتانیایی که در ماه مارس 2016  درگذشت، یادداشتی را  به تحریر درآورده که در هفته نامه "آبزرور"  گاردین منتشر شده است.

رانا که خود نیز در عرصه معماری فعالیت دارد، در این یاداشت از نقش تاثیرگذار، الهام بخش و هدایت کننده زاها حدید سخن می‌گوید. به گفته رانا این تاثیرها از دهه 60 میلادی و دوران کودکی او و از پنج شش سالگی‌اش آغاز شده؛ هنگامی که  زاها  پس از جدایی پدر و مادرشان " سحر و جادو را برای او برادرش حسین به ارمغان آورده و زمان زیادی را با عشق، خنده، سرگرمی، موسیقی، رقص و البته آموزش نقاشی به آن‌ها اختصاص داده است.

رانا در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: "  او به ما آموخت که زندگی فرصتی برای ایجاد ارتباط با مردم است و نه کشیدن دیواری بین خودمان و آن‌ها"

این معمار همچنین در بخشی دیگر از این خاطره نگاری به همراهی با زاها حدید در یکی از روزهایی که او مشغول اجرای موزه ماکسی رم بود اشاره می‌کند و معتقد است؛ اندیشه صلح آمیز زاها در طراحی این موزه که حامل جریانی از انرژی گرمابخش برای همیشه بود، اولین جرقه‌های علاقه مندی او به فعالیت در عرصه معماری را زده است.

و بالاخره چنان که رانا حدید در این یادداشت مفصل عنوان می‌کند؛ "زاها زندگی را دوست داشت و در نزدیک کردن افراد از ملت‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف استاد بود؛ هدفی که او در معماری هم دنبال می‌کرد و شما با ورود به فضاهایی که او در معماری ایجاد کرده با محیط اطراف خود فوراً احساس هماهنگی می‌کنید.