به گزارش هنرآنلاین، خانه گفتمان شهر و معماری در روز 12 آذر ماه 1395، میزبان بزرگداشت یکصد و بیستمین سالگرد تولد وارطان هوانسیان بود. "شب آرشیتکت وارتان" نخستین رویداد این خانه است که با همت و مشارکت پیوسته تشکل‌های دوازده گانه موسس این خانه، با حمایت تشکل‌های همراه، و با حمایت و همراهی وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی و تمهید شده است.

طبق برنامه ریزی پیشین، در این برنامه ضمن آنکه نمایشگاهی از آثار معماری وارطان هوانسیان در معرض بازدید عموم بود، کتاب معماری وارتان هوانسیان و تمبر یادبود آرشیتکت وارتان جهت فروش عرضه گشت.

همچنین سخن حمیدرضا ناصرنصیر با موضوع "خانه ای از وارتان برای شهر و معماری"، نمایش فیلم "آرشیتکت وارتان" ساختهء خسرو سالاریان، سخنرانی بیژن شافعی با موضوع "مدرنیزم وارتان"، و اجرای زندهء موسیقی از دیگر بخش‌های این برنامه بود..

علاوه بر این در این شب لوح سپاس شب آرشیتکت وارطان، به محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، به پاس خرید خانه‌ی خیابان طالقانی از معماری وارطان هوانسیان توسط شرکت عمران و بهسازی شهری، نجات آن از خطر تخریب و نوسازی، و تبدیل آن به خانه گفتمان شهر و معماری به دست مهندس برنارد درور، رییس انجمن معماران و مهندسین ارامنه ایران اهدا شد .