سرویس معماری هنرآنلاین: طی روزهای گذشته خبرهایی از خارج شدن ویلای نمازی یکی از آثار شاخص معماری اواخر دهه 30 شمسی از ثبت ملی و صدور مجوز تخریب آن در رسانه‌ها منتشر شده است. اگرچه این اتفاقی استثنایی محسوب نمی‌شود اما تشخص این بنا و طراح آن بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

ویلای نمازی با سبک معماری فرمال خود جزو بناهای قابل توجه و مهم تهران در منطقه نیاوران به شمار می‌رود. جیو پونتی در سال 1339 شمسی (1960 میلادی) ویلای فوق را به سفارش شفیع و ویدا نمازی طراحی و اجرا کرد. ویلایی که با توجه به سبک فرمال و زیبای خود از جالب توجه ترین بناهای تهران به شمار می‌رود. نمونه مهم و جهانی سبک معماری فرمال تقریباً یک دهه قبل از پروژه ویلا نمازی توسط لکوربوزیه در نوتردام فرانسه طراحی و ساخته شد و جیو پونتی هم در ویلای نمازی  نشانه و امضای  سبک لوکوربوزیه را به این بنا  تزریق کرده است.

جیو پونتی(Gio Ponti ) از مهم‌ترین و با نفوذترین معماران اواسط قرن 20 بوده که در زمینه‌های مختلف معماری، طراحی صنعتی، هنر، و حتی چاپ مقالات پژوهشی فعالیت داشته است. او 18 نوامبر 1891 در میلان متولد و در 16 سپتامبر 1979 چشم از جهان فروبست. این معمار، تحصیلکرده دانشگاه پلی تکنیک میلان است.

وی در سال 1923 همکاری خود را با معماران Emilio Lancia و Mino Fiocchi آغاز کرد و در طی این دوران بناهایی از جمله: خانه ای در میلان (1925)، ویلای Bouilhet در پاریس (1926) را طراحی نمود. سرانجام پس از سال 1927 تنها با Lancia در استودیو Ponti e Lancia PL همکاری کرد. به این ترتیب، پونتی طی آن زمان، تحت تأثیر جنبش هنری ایتالیایی، نئو کلاسیک قرار گرفت.