به گزارش هنرآنلاین، استاد پروفسور عبدالمجید ارفعی اوزی، باستان‌شناس، زبان‌شناس، نخستین مترجم ایرانی فرمان کورش از زبان اصلی به فارسی و تنها متخصص زبان‌های ایلامی و اکدی در جهان است. ارفعی در همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران به عنوان پیش همایش دزفول شهر آجر که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد در سخنانی به تشریح ویژگی های آجر نوشته های دشت خوزستان پرداخت و گفت: در ساخت معبد جهانی چغازنبیل شوش آجرهایی استفاده شده که تاریخ آنها به 2250 سال پیش از میلاد برمی گردد که در نوع خود جزء نخستین نوشته های بشر است. وی همچنین با بیان اینکه در ساخت قلعه شوش به دست باستان شناسان فرانسوی در بیش از 100 سال پیش نمونه هایی از آجر نوشته‌های پیش از میلاد استفاده شده، افزود: آجرنویسی برای پرستش خدایان ایلامی به کار رفته است.

نمونه های مختلفی از آجر نوشته ها مربوط به دوره های کهن وجود دارد که شامل یک تا 26 خط نوشته است ضمن اینکه آجر نوشته هایی از یک جهت تا 6 جهت نیز مشاهده شده است. وی یکی از منحصر به فرد ترین آجر نوشته ها را مربوط به معبد چغازنبیل دانست و گفت: این آجر نوشته به طول 47 سانتی متر، ضخامت 15 و عرض 30 سانتی متر در نوع خود بی نظیر بوده این درحالی است که آجر نوشته ها چهار گوش بین 30 تا 40 سانتی متر با ضخامت هشت تا 12 سانتی متر است.  ارفعی ابراز امیدواری کرد با کاوش های باستان شناسی در منطقه و دشت خوزستان نمونه های دیگری از آجر نوشته ها به دست آید تا بتوان تاریخ این سرزمین را واضح تر معرفی کرد. 

در این همایش با اهدای تندیس فرهنگستان هنر از تلاش خستگی ناپذیر پروفسور عبدالمجید ارفعی تجلیل شد. پروفسور ارفعی در سال 1318 خورشیدی در کنار کوه گنو در بندرعباس متولد شد. از ترجمه های مهم این باستان شناس برجسته می توان به ترجمه منشور کورش و گل نوشته های تخت جمشید که در جهان مشهور است؛ اشاره کرد.