به گزارش هنرآنلاین، این کتاب در دو بخش به منظور آشنایی با هنر گچ‌بری و روش‌های عملی آن و با رویکرد آموزشی، تدوین شده است. بخش اول با عنوان کلیات هنر گچ‌بری، در سه فصل به معرفی هنری و تاریخی گچ‌بری، گونه‌ها و سبک‌های آن در طول تاریخ و در دورۀ معاصر در حوزۀ خراسان می‌پردازد. پس از این آشنایی اجمالی هنری و تاریخی، بخش دوم به عنوان بخش محوری کتاب به پنج کارگاه آموزش عملی گچ‌بری در سه سطح: ابتدایی، متوسط و پیشرفته اختصاص یافته است:

 

در سطح ابتدایی، در کارگاه گچ‌بری(1) به آشنایی با انواع قلم‌ها و ابزارآلات گچ‌بری و آموزش نحوۀ کاربری هر یک از آن‌ها در هنر گچ‌بری به عنوان مقدمۀ آموزش عملی گچ‌بری ارائه می‌شود و کارگاه دوم، به آشنایی با گچ مناسب گچ‌بری، آموزش تهیه ملات گچ و آماده سازی انواع ملات گچ‌ می‌پردازد. 

  در سطح متوسط، در کارگاه گچ‌بری (3) مراحل ساخت و اجرای انواع ابزار‌های حاشیه و قاب آموزش داده می‌شود. 

  در سطح پیشرفته، کارگاه گچ‌بری (4) به آموزش طراحی و اجرای عناصر اصلی گچ‌بری، آموزش طراحی و اجرای گچ‌بری دور قلاب اختصاص یافته است. 

  کارگاه گچ‌بری (5) نیز به آموزش فرایند طراحی و اجرای ستون و سرستون می‌پردازد. 

  در قسمتی از پیشگفتار کتاب این‌گونه آمده است: با وجود غفلت و بی‌مهری چندین ساله نسبت به هنرهای سنتی از جمله معماری سنتی و به‌خصوص هنر گچ‌بری، خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت‌های مثبتی در این زمینه انجام شده که هرچند درخور تقدیر است اما با توجه به خلأ عظیم چندین ساله، هنوز کافی نبوده و تلاش و همت بیشتر هنرمندان و هنرشناسان را می‌طلبد.