سرویس معماری هنرآنلاین : اوژن آفتاندیلیانس، زاده تبریز به سال ۱۲۹۲ خورشیدی، که تالار فرهنگ و دبستان فردوسی (اداره آموزش و پرورش کنونی استان تهران) و وزارت فرهنگ و هنر (اکنون وزارت ارشاد اسلامی)، و ساختمان اولیه فرودگاه مهرآباد و کلیسای سرکیس مقدس (کریم خان نبش ویلا) و دبیرستان نوربخش همه از یادگارهای اوست.

تالار وحدت از بهترین و امروزی‌ترین بناهای شهر، کار اوژن آفتاندلیانس است. تالار وحدت که در نزدیکی پنجاهمین سال فعالیت‌اش به سر می‌برد، در سال‌های ابتدای تاسیس‌اش با نام تالار رودکی و در خارج از ایران به نام Tehran Roudaki Hall Opera House شناخته می‌شد. مجموعه تالار رودکی آن سال‌ها در اصل شامل دو تالار می‌شد که بعد از انقلاب تالار بزرگ‌تر به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر به تالار رودکی تغییر نام دادند. تالار در سال ۱۳۴۶ توسط یوگینا آفتاندلیانس بر اساس مدل نمونه اپراهال وین ساخته شده و به روایتی در چهارم آبان ماه همان سال به بهره برداری رسیده است.

تالار وحدت که در نزدیکی پنجاهمین سال فعالیت‌اش به سر می‌برد، در سال‌های ابتدای تاسیس‌اش با نام تالار رودکی و در خارج از ایران به نام Tehran Roudaki Hall Opera House شناخته می‌شد. مجموعه تالار رودکی آن سال‌ها در اصل شامل دو تالار می‌شد که بعد از انقلاب تالار بزرگ‌تر به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر به تالار رودکی تغییر نام دادند. تالار در سال ۱۳۴۶ توسط "اوژن آفتاندلیان" که با نام " یوگینا آفتاندلیانس" هم شناخته می‌شود، بر اساس مدل نمونه اپراهال وین ساخته شده است.

وزارت فرهنگ و هنر سابق به برای آشنایی با فرهنگ ملل مختلف جهان در صدد احداث تالاری درتهران بر آمد. ساخت تالار وحدت در خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) تهران در سال ۱۳۳۶ آغاز و پس از ۱۰ سال در آبان ماه ۱۳۴۶ افتتاح شد.

 

مجموعه تالار وحدت شامل چهار تالار است. بعد از انقلاب ۵۷ تالار بزرگ‌تر رابه تالار وحدت و تالار کوچک‌تر را به تالار رودکی تغییر نام دادند و پس از انقلاب اسلامی در این تالار بیشتر کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های تئاتر اجرا شده است. تالارهای فردوسی و حافظ از جمله تالارهای دیگر این مجموعه هستند.

 

این مجموعه برای اجرای نمایش‌های باله، اپرا و کنسرت‌های موسیقی ایرانی و اروپایی به ابتکار فرح پهلوی ساخته شد. سازمان باله ملی ایران نیز تا قبل از انحلال در سال ۱۳۵۸ در همین مجموعه فعالیت داشته است. زیر بنای این تالار حدود ۱۵۷۰۰ مترمربع است و شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت مدور می‌شود که در مجموع گنجایش ۹۰۰ تماشاگر را دارد. این ساختمان دارای دو زیرزمین، تالار کنسرت شامل صحنه و سالن تماشاچیان در طبقه هم کف و ساختمان اداری تشکیل می‌شود.. صحنه از چهار بخش جدا از هم درست شده است. جلوی صحنه ویژه اجرای باله‌ها و اپراها است و آن را می‌توان تا سه متر پایین برد. دو بخش کناری صحنه را می‌توان تا شش متر بالا برد و بخش پشتی صحنه گردان است بدین معنا که صحنه (سن) این تالار قابلیت حرکت افقی و دورانی و امکان تغییر ارتفاع (-۴/۵ تا +۱/۵) دارد. ساختمان اداری هفت طبقه پشت صحنه تالار بنا شده است که در آن خدمات و امور اداری تالار رودکی، سالن‌های تمرین اجرای قطعات، رستوران وجود دارد. طبقه چهارم همین ساختمان ویژه کنسرت‌های مجلسی است.