به گزارش هنرآنلاین، نظر به اهمیت ترویج مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، ایجاد رقابت سالم میان طراحان معماری، شهرسازی و رشته‌های وابسته و در نتیجه نیل به معماری و شهرسازی کارآمد متناسب با فرهنگ، اقلیم و محیط زیست، شرکت نوسازی و عمران اکباتان در نظر دارد طراحی معماری نمای پروژه برج‌های دوقلوی اکباتان واقع در اردبیل را به شرح زیر به مسابقه بگذارد.

موضوع مسابقه:

پروژه موسوم به برج‌های دوقلوی اکباتان، هم اکنون در شهر اردبیل، میدان ولایت، اتوبان میلاد شرقی و در محدوده مختصات جغرافیایی “۲ ‘۱۳ °۳۸ شمالی و “۳۴ ‘۱۸ °۴۸ شرقی در حال ساخت و سازه شش طبقه آن اجرا شده است. هر چند کلیه مدارک فعلی پروژه از جمله نماها تکمیل هستند، اما با توجه به حساسیت برگزارکننده مسابقه و اهمیت بالای کیفیت طراحی نمای نهایی، تصمیم به تغییر طرح موجود و برگزاری این مسابقه با موضوع طراحی معماری نمای این پروژه گرفته شده است. پروژه مجموعا دارای ۱۹ طبقه و ۶۱.۲ متر ارتفاع است (با احتساب جان پناه بام). هر برج شامل دو طبقه زیرزمین، یک طبقه تجاری، یک طبقه انبار و ۱۵ طبقه مسکونی است. نقشه‌های فعلی و مدارک مورد نیاز به پیوست ارائه شده است. خاطر نشان می‌سازد استفاده از نقشه‌ها و مدارک فوق الذکر، صرفا جهت بهره‌برداری به منظور شرکت در مسابقه بوده و هرگونه استفاده از این مدارک به هر منظوری جز شرکت در این مسابقه مجاز نیست.

نوع مسابقه:

این مسابقه از نوع مسابقه طراحی تفصیلی است که برای دست یافتن به طرح نمای برج‌ها انجام می‌گیرد و نتیجه آن، علاوه بر ایده طرح، مبین عناصر طرح، روابط آن‌ها با یکدیگر، با محیط و زمین باشد، به نحوی که بر اساس آن بتوان طرح را به تمامت دریافت و نقشه‌های جزئیات اجرایی را بر مبنای آن تهیه کرد.

دامنه شرکت کنندگان:

این مسابقه از نوع آزاد ملی است که محدودیتی برای شرکت‌کنندگان نداشته و همه جامعه اهل فن اعم از دانشجویان معماری و نیز مهندسین معمار را در سطح ملی در بر می‌گیرد.

مراحل و نحوه داوری و معیار های ارزشیابی:

مسابقه یک مرحله‌ای خواهد بود و داوری آن در یک مرحله صورت می‌گیرد.

معیار هاى داوری:

– میزان تطابق با اهداف، برنامه‌ها و بودجه پروژه.

– میزان تحقق‌پذیری پروژه (اقتصادی و اجرایی به لحاظ فنی و مهندسی) و ارائه جزئیات مربوطه.

– میزان مطابقت با استانداردها و مقررات ملی ساختمان، ضابطه شماره ۷۱۴ سازمان برنامه و بودجه کشور، ضوابط شهرداری و طرح تفصیلی اردبیل.

– میزان هماهنگی با اقلیم، سایت و بستر طرح.

– میزان تطابق با ارکان توسعه پایدار و توجه به مجموعه عوامل محیطی و‌ زیستی.

– میزان بهره‌‌گیری از مصالح و معماری بومی.

– میزان بهره‌مندی از فناوری‌های نوین.

– میزان نوآوری و ابداع در طراحی نمایی برای مجموعه که به‌ عنوان الگو در منطقه معرفی شود و انتقال‌دهندۀ پیام روشنی به مخاطبان باشد.

– توجه به طول عمر بنا.

– پاسخ‌گویی خلاقانه در تطبیق و تلفیق معیارهای اشاره شده.

– ارائه جزئیات اجرایی لازم و نحوه اتصال عناصر الحاقی و مصالح به نما در مقیاس مناسب.

فرایند داوری:

گام اول: هر داور به آثار ارسال‌ شده بر مبنای قضاوت خود نمره‌ای از صفر تا ۱۰۰ خواهد داد و بر این اساس و با میانگین‌گیری نمرات داوران، پنج اثر برتر به‌ عنوان آثار فینالیست مسابقه برگزیده خواهند شد.

گام دوم: پس از مشخص‌ شدن پنج رتبه نخست مسابقه که در گام اول مشخص شدند، به‌ منظور ارزیابی نهایی و دقت نظر بیشتر در معرفی رتبۀ اول مسابقه، این پنج اثر بین داوران مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت، سپس امتیاز دهی نهایی با میانگین‌گیری نمرات داوران انجام خواهد شد؛ در پایان، رتبۀ اول، دوم و سوم مسابقه بر اساس بیشترین امتیاز اخذ شده اعلام می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

* تبصره ۱: در صورت اخذ امتیاز مشترک بین آثار در سه رتبۀ اول، امتیاز دهی مجدد بین آن آثار که دارای امتیاز مشترک شدند، برای تعیین رتبۀ اول یا دوم یا سوم انجام خواهد شد. در هر صورت این مسابقه رتبۀ مشترک نخواهد داشت.

* تبصره ۲: مدیر مسابقه گزارش مکتوب فرایند داوری را تا ۷۲ ساعت پس از پایان فرآیند داوری گام دوم، تهیه خواهد کرد. سپس این گزارش برای تمام داوران مسابقه ارسال خواهد شد. گزارش مدیر مسابقه در هنگام اعلام نتایج مسابقه منتشر خواهد شد.

موقعیت و مشخصات سایت:

– نشانی: اردبیل- میدان ولایت- اتوبان میلاد شرقی- پروژه برج‌های دوقلوی اکباتان.

– موقعیت قرارگیری، نقشه‌های موجود مورد نیاز و به انضمام تصاویر هوایی از سایت پروژه به پیوست ارائه شده است.

شرایط و ضوابط شرکت در مسابقه:

– شرکت‌کنندگان به صورت فردی و یا گروهی (تا حداکثر ۵ نفر) می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

– هر شرکت‌کننده تحت هر عنوانی تنها مجاز به ارسال یک اثر است.

– این مسابقه در هر شرایطی دارای یک برنده برای هر کدام از سه رتبۀ اول خواهد بود؛ همچنین هیچ دو نفری با رتبۀ مشترک اعلام نخواهد شد.

– عناصر طرح باید به‌ صورت اختصاصی برای این مسابقه طراحی‌ شده باشد؛ همچنین پیش از اعلام رسمی مسابقه در هیچ رسانه‌ای اعم از دیجیتال و کاغذی منتشر نشده باشد؛ و در هیچ مسابقه یا جایزه ای شرکت نکرده باشد.

شرکت در این مسابقه با ثبت‌نام در مدت‌ زمان تعیین‌ شده و ارسال فرم ثبت‌نام به دبیرخانه مسابقه از طریق وبسایت، پست الکترونیک، فکس و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه مسابقه امکان‌ پذیر است.

– شیت‌های ارسال‌ شده باید فاقد نام و نام خانوادگی طراح باشند و در صورت درج نام طراح، اثر مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

– سه رتبه برتر برنده جوایز، حق هرگونه استفاده، انتشار چاپی، دیجیتالی و برگزاری نمایشگاه از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی خود برای شرکت نوسازی و عمران اکباتان قائل می‌شود.

– برگزارکننده در مورد عقد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت تهیه نقشه‌های اجرایی و مدارک تکمیلی مورد نیاز طرح برتر با توجه به نقشه‌های از بیلت سازه و شرایط پروژه، مختار است و انتخاب به عنوان طرح برتر، هیچگونه حقی از این بابت برای صاحب اثر ایجاد نمی‌کند.

– عدم رعایت هر یک از موارد فوق در هر زمان که مشخص شود تخلف محسوب شده و اثر متخلف توسط دبیرخانه مسابقه در هر مرحله و زمان از فرایند مسابقه حذف خواهد شد.

مدارک مسابقه:

– شرکت‌کنندگان، آثار خود را در قالب حداکثر سه شیت ۷۰*۱۰۰ سانتی‌متر به‌ صورت عمودی طراحی و فایل آن را ارائه نمایند. ارائه نسخه فیزیکی و چاپ شده اختیاری بوده و در صورت تمایل به تحویل نسخ فیزیکی، حداکثر سه شیت (فوم برد) ۷۰*۱۰۰ سانتی‌ متر، برای هر اثر ارائه شود.

– مدارک مورد درخواست:

۱. نماهای پروژه با مقیاس مناسب (از هر بنا چهار نما و از محدوده الحاقی برج ها، دو نما) ارائه شود.

۲. تصاویر خارجی شامل:

حداقل چهار تصویر روز و چهار تصویر شب از هر برج به نحوی که در مجموعه تصاویر مختلف پروژه، پرسپکتیو و تمامی وجوه پروژه قابل درک باشد.

تصاویر کلی از سایت پلان مجموعه.

پرسپکتیو دید انسانی محوطه.

پرسپکتیو دید انسانی نما.

– نمودارهای عملکردی و تشریحی در صورت لزوم.

– درج توضیحات مربوط به بیان مسئله، سناریوی طراحی، مفهوم و ایده‌های کلی طرح، هدف و راهبردهای طراحی، معرفی مواد و مصالح به کار رفته در طرح، با حداکثر ۵۵۰ کلمه به زبان فارسی روی شیت‌ها در صورت لزوم.

– تهیه یک ویدئو به مدت حداکثر ۵ دقیقه در ابعاد ۱۹۶۲*۱۲۶۰ پیکسل به‌ صورت افقی که در آن به‌ صورت صوتی و تصویری به توضیح طرح پرداخته شده باشد، پیشنهاد می‌شود. تهیه این ویدیو به صورت اختیاری است. تصویر باید تنها از مدارک طرح و مشخصات مربوط به آن باشد و نه از سیمای اشخاص و یا اسامی یا لوگوی شرکت‌کنندگان. هر نوع اشاره به مشخصات شرکت‌کنندگان مسابقه در این کلیپ، به هر نحوی از انحا تخلف محسوب می‌شود.

اسناد مورد نیاز جهت ارسال به دبیرخانه:

– فرم ​​​​​​​ثبت‌نام: پس از تحویل فرم ثبت‌نام به دبیرخانه مسابقه، طی فرایندی برای هر شرکت‌کننده یک کد ارسال خواهد شد که به منزله نهایی شدن ثبت‌نام ایشان تلقی می شود.

– شرکت‌کنندگان باید فایل شیت‌های تصاویر و پوسترها و رندرهای خود را با کیفیت ۳۰۰ dpi با فرمت (JPG)، فایل های ویدیویی با فرمت (MP4)، فایل نقشه‌های مورد نیاز با فرمت (DWG)  و فایل‌های سه بعدی را با فرمت (۳ds)تهیه و ارسال نمایند. تنها کد ارسالی برای شرکت‌کننده بر روی جلد لوح فشرده درج شود.

– کلیه اسناد و مدارک مسابقه، می‌بایست در قالب یک حلقه لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه ارسال شود. قالب و فرمت اصلی شیت‌ها که محل درج کد ثبت‌نام و لوگوی مسابقه را در بردارد، به پیوست ارائه شده است. (به بخش مدارک در انتهای خبر مراجعه شود.)

– هیچ گونه نام و امضا و مشخصاتی از شرکت‌کنندگان نباید بر روی شیت‌های ارائه شده درج شود، تمامی مشخصات شرکت‌کنندگان تنها در فرم‌های ثبت‌نام ارائه گردد.

ارکان مسابقه:

برگزارکننده: شرکت نوسازی و عمران اکباتان 

مدیر مسابقه: مهندس ایمان محمدی

مشاور علمی: مهندس میثم امیر سادات

جامعه شرکت‌کنندگان: دانشجویان و مهندسین معمار اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی.

هیات داوران (بر اساس حروف الفبا):

• مهندس علیرضا جاوید

• مهندس مجید جودی

• مهندس حمیدرضا سهرابی

• مهندس امیر فرجامی

• مهندس عبدالرضا گلپایگانی

جوایز مسابقه:

رتبه اول: ۵۰۰ میلیون ریال+ لوح تقدیر

رتبه دوم: ۳۰۰ میلیون ریال + لوح تقدیر

رتبه سوم: ۲۰۰ میلیون ریال + لوح تقدیر

– علاوه بر رتبه‌های اول تا سوم، به طرح‌های برگزیده چهارم تا دهم از دید هیات داوران، لوح تقدیر شرکت در مسابقه اهدا خواهد شد.

تقویم مسابقه:

زمان آغاز ثبت نام فراخوان: ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱

زمان مجاز ارسال مدارک: ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱، تا ساعت ۲۴ (مهلت ارسال طرح‌‌ها، تمدید نخواهد شد.)

فرایند داوری: ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج داوری: ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱

نتایج داوری و اهدای جوایز طی مراسمی در سالن کنفرانس شرکت نوسازی و عمران اکباتان برگزار خواهد شد.

* امکان ارسال مدارک به دبیرخانه مسابقه، از تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

پرسش و پاسخ: پرسش‌‌های متقاضیان شرکت در مسابقه از تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ لغایت ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ از طریق یکی از راه‌های تماس با دبیرخانه پاسخ داده خواهد شد.

مدارک

-‌ فرم ثبت‌نام

قالب و فرمت اصلی شیت‌ها

-PDF فراخوان مسابقه 

دبیرخانه مسابقه:

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان چهل شاهد، خیابان رستگاران، پلاک ۹، شرکت نوسازی و عمران اکباتان، طبقه سوم، معاونت فنی و اجرایی.

شماره تماس: ۴ – ۸۸۷۷۵۶۹۰، داخلی ۱۱۴ (شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۵:۳۰)

آدرس پست الکترونیکی: Info@ekbatan.ir

آدرس وبسایت مرتبط: www.ekbatan.ir