گروه معماری هنرآنلاین: فراخوان پنجمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران با مشارکت جوایز بین‌المللی مستر پرایز و IDA  منتشر شده است. این رویداد در بخش‌های پروژه‌های معماری و شهرسازی، مقالات نقد و توصیفی، جایزه ملی عکاسی معماری برگزار می‌شود.

علی خادم‌زاده، دبیر این دوسالانه درباره جزئیات آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هدف از برگزاری این دوسالانه، شناسایی و کشف استعدادهای جوان و تازه است چرا که برگزاری هر مسابقه معماری یا هنری همواره بهترین روش برای شناسایی این استعدادها به شمار رفته و تجربه برگزاری دوسالانه‌های گذشته و یا مسابقه ساختمان سال نشان داده است که معمارانی که در چنین فرصت‌هایی شناسایی شده‌اند، در دورهای بعدی مسیرهای موفقیت را با سرعت بیشتری طی کرد‌ه‌اند.

او درباره چرایی انتخاب بخش‌های مندرج در فراخوان این دوسالانه بیان کرد: در رابطه با بخش‌های مسابقه، فضاهای مختلفی با موضوعات تخصصی تعریف شده و در حوزه ساختمان سال، مسابقه معماری داخلی، مسابقه ملی آجر و مسابقه عکاسی، هر کدام به تکنیک‌ها، روش‌ها و در عین حال متخصصانی وابسته هستند که هر یک به‌طور جداگانه مورد ارزیابی و محک قرار خواهند گرفت.

خادم‌زاده در ادامه افزود: در بخش عکاسی، به دلیل بحث‌های تکنیکال، ما فقط بر صحت و سلامت اجرای این مسابقه نظارت داریم و در نهایت این داوران هستند که تصمیم می‌گیرند چه عکسی حائز ارزش است.

دبیر رویداد پنجمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران درباره وضعیت فعلی کلانشهرها بیان کرد: کلانشهر ترجمه‌ متروپولیس است و دکتر سیاوش تیموری، از معماران مطرح داخلی همواره مثال جالبی برای متروپولیس‌های ایران عنوان می‌کردند. این استاد معماری عنوان نکروپولیس به معنای سیاه‌شهر را به این فضاها اطلاق می‌کردند زیرا شهرهای ما بدون برنامه مدون، کلان و تفکر علمی رشد کرده‌اند و ما هرگز با هدف کنترل رشد کلانشهرها از روش‌های توسعه‌ بین‌المللی و برنامه توسعه کلانشهرهای پیشرفته درسی نگرفتیم.

خادم‌زاده درباره مشارکت جایزه مستر پرایز و IDA گفت: این جوایز در حالی برای شرکت در این رویداد اعلام همکاری کرده‎‌اند که در حوزه مسابقات عکاسی و هنری سابقه زیادی دارند و رتبه‌های نخست هر رشته می‌توانند بدون پرداخت هزینه ورودی در این مسابقات شرکت کنند.

او در پایان درباره ضرورت برگزاری این‌گونه رویدادها اذعان داشت: قطع به یقین در کشوری با جمعیت جوان و دارای حجم خروجی‌ بالا از دانشگاه‌های حوزه معماری، به دلیل تعدد پروژه‌ها تشخیص کیفیت فعالیت‌ها دشوار است و بنابراین برگزاری مسابقه و ایجاد فرصت‌های رقابتی، بهترین روش برای شناسایی استعدادها محسوب می‌شود.