گروه معماری هنرآنلاین: سال‌هاست بحث پبرامون دیزاین و هنر، محل مناقشه‌ است؛ آیا دیزاین بخشی از هنر است؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی بین هنرمند و دیزاینر وجود دارند؟ روش کاری هریک از آن‌ها چیست؟ فرق هنرکاربردی با محصول دیزاین درچیست؟ پرسش‌های از این دست همواره پای ثابت محافل فرهنگی هستند. اگر تا به حال با پرسش‌هایی ازاین قبیل مواجه شده‌اید ولی به جوابی دقیق نرسیده‌اید، این کتاب سئوالات شما را جواب می‌دهد.

نویسنده در کتاب «هنرمند و دیزاینر» تلاش می‌کند تا به کمک معیارهای ساختاری، تفاوت‌های اساسی این دو فعالیت را بیاید. تفاوت‌هایی که ریشه در طرز فکر استفاده از ابزار و روش کار دارند. او برای رسیدن به این معیارها در قدم اول جنبه‌های مطلق هریک از این دو فعالبت فرهنگی را بررسی و سپس آن‌ها را با هم مقایسه می‌کند. دو دنیای متضاد در نظر گرفته می‌شود «هنر ناب»، جایی که حضور دیزاین صفر مطلق است و «دیزاین اصولی» که با تکیه بر قوانین و تکنیک‌های دیزاین به دنبال رسیدن به یک محصول کاربردی است. این محصول از ابهام‌ها و ابهام‌های هنری عاریست.

این کتاب متشمل بر دو فصل«هنرمند» و «دیزاینر« است. فصل «هنرمند» متشکل از ۱۶ بخش شامل «کاربردهای تاریخی هنر»، «میزگرد»، «هنر و الیت»، «هنر ناب، هنرکاربردی»، «فرهنگ، سنت و آوانگارد»، «اسرار یک حرفه»، «سبک شخصی»، «قهرمان‌پروری»، «هنر بازاری محض»، «تابلوهای تقلبی»، «نقد هنری»، «تحلیل و فانتزی»، «دیوانه‌های دیروز و استادان امروز»، «خط تحولات»، «رویای شکوه» و «زیبایی» است.  فصل«دیزاینر» با  ۱۲بخش با عناوین «دیزاینر و جامعه»، «ارتباط تجسمی»، «پژوهش»، «بی‌سبکی»، «قهرمان‌پروری»، «چندتایی‌های اصل»، «دستورالعمل‌های طریقه مصرف»، «خلاقیت»، «رویای شکوه»، «فرد و گونه‌ها»، «زیبایی بر بدبختی غلبه می‌کند» و «ماده‌ای درست برای هر شی و هر مصرفی» به چاپ رسیده است.

کتاب «هنرمند و دیزاینر» نوشته برونو موناری و ترجمه نیما فردی سال ۱۴۰۱ در شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۶۰هزار تومان در انتشارات کتابکده کسری منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.