گروه معماری هنرآنلاین: «شنیدنِ شهر»؛  کتابی علمی در زمینه‌ مطالعات میان‌رشته‌ای است که حوزه‌های متفاوت فکری ازعلوم اجتماعی، سیاسی و انسانی را روی محور روایت به هم پیوند می‌دهد.

کتاب « شنیدنِ شهر» با عناوین «ستیز روایت‌ها و اختلاف‌ راوی‌ها»، «به سوی شهر قصه‌گو و شهرسازی روایی»، «اجتماع خاطره‌ها»، «روایت دیگر غریبه نیست» و «قصه‌گویی جمعی و فضای عمومی» در مجموع با پنج مقاله منتشر شده است.

این‌ مقالات از مهم‌ترین آثاری هستند که در دو دهه‌ گذشته در این حوزه نوشته شده‌اند که از نگاه تک‌بعدی و علمی صرف فاصله می‌گیرند و از منظری جامع‌تر به موشکافی معماری، شهرسازی و طراحی‌های مهندسی می‌پردازد.

پنج مقاله‌ این کتاب اهمیت گوش کردن به مردمان شهر و ارزش تاریخ شفاهی، قصه‌‌های بومی و رخدادهای گذشته‌ شهر را در برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هویت‌سازی برای شهر یادآور می‌شوند. نویسندگان این مقالات که از چهره‌های سرشناس شهرسازی‌ هستند با نمونه‌هایی عینی از شهرهای مختلف دنیا شهروندان و شهرسازان، ساکنان و متخصصان را دعوت می‌کنند تا نسبت خود با شهر را، به ‌کمک مفهوم روایت و قصه‌های زنده در شهر، از نو تعریف کنند.

متن پشت جلد کتاب به شرح زیر است:

«مقالات کتاب حاضر دعوت و تمرینی‌اند برای شهروندان و شهرسازان، برای ساکنان و متخصصان تا نسبت و فاصله‌ خود با شهر را، به ‌کمک مفهوم روایت، از نو تعریف کنند. این‌ مقالات از مهم‌ترین آثاری هستند که در دو دهه‌ی گذشته در این حوزه نوشته شده‌اند و به‌ کمک نظریه‌ روایت و مطالعات روایی، سراغ بازتعریف نسبت متخصص و شهروند، شهرساز و شهر رفته‌اند. مقالات این کتاب نشان می‌دهند چطور روایت می‌تواند پایه‌ برنامه‌ریزی و طراحی شهر باشد؛ و فراتر از آن، نشان می‌دهند که چه نسبتی باید میان سیاست‌گذار، شهرساز و شهروند در این مسیر برقرار شود.»

کتاب « شنیدنِ شهر» با گردآوری و ترجمه نوید پورمحمدرضا در ۲۱۳ صفحه با قیمت ۵۷ هزار تومان در نشر اطراف منتشر شده است.