گروه معماری هنرآنلاین: کتاب «خِبرگی طراحی» به کنکاش درباره آنچه برای یک طراح خبره شدن نیاز است، می‌پردازد. لاوسون و دورست، مدل جدیدی از خبرگی طراحی را تدوین می‌کنند و نشان می‌دهند که خبرگی طراحی چگونه می‌تواند ارتقا یابد.

کتاب از پنج فصل با عناوین «سفرهایی در طراحی»، «فهم طراحی»، «خِبرگی در طراحی»، «شروع به کار به عنوان طراح»، «حرفه‌ای بودن»، «آموزش دادن به طراحان» و «سفر بی‌پایان» تشکیل شده است.

در بخشی از مقدمه مترجمان آمده است: «امروزه پذیرفته‌ایم که هرچند طراحی، ترکیب خاصی از انواع مختلف علوم و هنرها را در خود دارد، اما نمی‌توان و نباید آن را از زیر شاخه یا شکل ناقصی از سایر علوم و هنرها دانست. در کتاب حاضر، تشبیه ماهیت طراحی به پلاتی پوس در دنیای حیوانات، به شکل شوخ طبعانه‌ای گویای این دیدگاه است. از دیگر نکات بنیادین کتاب حاضر آن است که طراحی را به سفری ادامه‌دار و مادام‌العمری تشبیه می‌نماید که طراح از لحظه وارد شدن به یک رشته طراحی تا پایان عمر حرفه‌ای خود در آن به سر می‌برد و در این سفر طولانی و جذاب از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل می‌شود و به تدریج «طراح‌تر» می‌گردد. بر این اساس مدلی که نویسندگان برای تبیین مراحل و گام‌های خِبرگی در طراحی به کار می‌برند و عناصری که سازنده این مدل هستند، در سازماندهی مطالب کتاب حاضر نقشی اساسی دارند.»

کتاب «خِبرگی طراحی» برایان لاوسون و کیز دورست با ترجمه مجتبی پوراحمدی و حسام عشقی صنعتی سال ۱۴۰۱ در ۳۳۰صفحه مصور در مرکز نشر دانشگاه گیلان منتشر شده وبه صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

لینک دانلود