گروه معماری هنرآنلاین: مرکز فرهنگی دانگ دایمون با استودیو معماری زاها حدید برای برگزاری نمایشگاه «افق‌های متاورس: آینده در حال» در سئول همکاری کرده است.

نمایشگاه موزه طراحیDDP که توسط استودیو معماری زاها حدید برای ترویج و تبادل ایده‌های جدید، نمایش فناوری‌ها و رسانه‌های نوآورانه طراحی شده را در زمینه‌های مختلف، از فناوری دیجیتال گرفته تا هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بررسی می‌کند. همچنین طرح‌های اخیر این استودیو معماری را که شامل فناوری‌های فراگیر و تکنیک‌های جدید ساخت را نیز در بر می‌گیرد.

DDP در سال۲۰۱۴ افتتاح شد و به یک مرکز فرهنگی و محل ملاقات در مرکز منطقه دانگ دایمون در سئول تبدیل شده است. این نمایشگاه رویکرد مشارکتی و چند رشته‌ای در توسعه ابزارهای طراحی دیجیتال و فرصت‌هایی را که هنگام کار همزمان بین محیط‌های مجازی و فیزیکی ممکن می‌شود را شرح می‌دهد. 

سه منطقه نمایشگاه که شامل نوآوری، تخیل و تعامل است، چارچوبی برای کاوش در کار چهار تیم تحقیقاتی زاها حدید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد: محاسبات و طراحی، تجزیه و تحلیل، واقعیت مجازی و فرآیندهای تعامل اجتماعی.

نوآوری: منطقه فرآیند و تحقیق، نوآوری‌ها در محیط ساخته شده را برجسته می‌کند و توسط  بخش تحقیقات زاها حدید هدایت می‌شود. این بخش مقدماتی نمایشگاه بر همکاری در رشته‌های مختلف متمرکز است که بر رویکردهای مبتنی بر تحقیق در فرآیند طراحی و نمونه‌سازی فیزیکی تکیه دارند. پروژه‌های این منطقه شامل پروژه پل بتنی است که با استفاده از بلوک‌های بتنی چاپ سه‌بعدی و نوع جدیدی از جوهر بتن در ونیز ساخته شده است.

زاها حدید

تخیل: طراحی و منطقه مجازی، زاویه دید تخیل و ارتباطات طراحی را بزرگ‌نمایی می‌کند و امکان کار بین حوزه فیزیکی و دیجیتال را افزایش می‌دهد. در این منطقه، سرمایه‌گذاری‌های اخیر زاها حدید در طراحی جهان‌های مجازی مانند پروژه متاورس لیبرلند و گالری هنری مجازی NFTism در آرت بازل میامی را به نمایش می‌گذارد. هدف این پروژه‌ها بررسی معماری و تعامل اجتماعی در متاورس است.

زاها حدید

تعامل: توسعه مداوم فناوری‌ها در تمام مراحل طراحی را به نمایش می‌گذارد و تجربه کاربر در فیزیک سایبری، واقعیت ترکیبی، واقعیت افزوده و مجازی افزایش می‌دهد. در این منطقه، پروژه Correl و LOOP برای آزمایش پتانسیل واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای طراحی میزبان مخاطبان است.

زاها حدید

همچنین، نمایشگاه «معماری و متاورس» اولین همکاری زاها حدید و استودیو رفیک آنادول با موضوعاتی متنوعی از جمله معماری متقاطع، هنر، فناوری و هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد. برای این پروژه، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی چند مدلی برای تجزیه و تحلیل داده‌های تصویر و اسکریپت کامپایل ایجاد شده توسط زاهاحدید استفاده شده ‌است. این الگوریتم‌ها به مجموعه داده‌های جامعی منجر می‌شوند که مجموعه‌ای از پورتفولیو را نشان می‌دهند. بازدیدکنندگان این اثر هنری را در یک اتاق غوطه‌ور تجربه خواهند کرد که چشم‌انداز آزمایشی متاورس را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه از ۲۶ ماه می تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲در سئول پذیرای بازدیدکنندگان است.