گروه معماری هنرآنلاین: به عنوان یکی از شگفتی‌های جهان، اهرام مصر غرق در تاریخ غنی و در هاله‌ای از رمز و راز هستند. باستانی‌ها با استفاده از منابع بی‌نظیر خود برای ایجاد سازه‌هایی در مقیاسی که قبلاً دیده نشده بود، از شکل هرم برای ساختن نمادهایی از نظر ساختاری انعطاف‌پذیر و از نظر بصری قدرتمند استفاده می‌کردند تا از گزند تاخت و تاز جان سالم به در ببرند.

این شگفتی‌های معماری با ارائه تعریفی جدید از لحاظ آثار تاریخی، شکلی جاودانه و تأثیرگذار برای مفاهیم طراحی امروزه باقی مانده‌اند. اگرچه منشأ آن ماهیت تاریخی دارد، اما این ساختار نمادین در بسیاری از پروژه‌های معماری در سراسر جهان دوباره ظاهر شدند از ساختمان‌های پایدار، موزه‌ها تا مراکز خرید و سازه های مسکونی.

در گزارش زیر به بررسی ۹سازه که با الهام از اهرام مصر ساخته شده می‌پردازیم.

هرم لوور

هرم موزه لوور یک هرم بزرگ شیشه و فلز است که توسط سه هرم کوچک‌تر احاطه شده و در محوطه اصلی قصر لوور در پاریس قرار دارد. هرم بزرگ به عنوان ورودی اصلی موزه لوور است. در سال ۱۹۸۹ ساخت هرم به پایان رسید و به نقطه عطفی از شهر پاریس تبدیل گردیده است.

هرم به سفارش فرانسوا میتران سال ۱۹۸۸ توسط ای. ام. پای(یو مینگ پِی) یکی از مشهورترین معمارهای سبک مدرنیسم ساخته شده‌است. در ساختن این هرم از ۶۶۶ قطعه قاب شیشه‌ای استفاده‌شده‌است. فرم شیشه‌ای و فولادی ضد زنگ با الهام از هرم بزرگ جیزه با هدف ایجاد یک چرخش معاصر در محیط اطراف آن در حالی که به عنوان یک نقطه کانونی مرکزی عمل می‌کند، طراحی شده است.

اهرام مصر

کنسرواتوار موتارت

این سازه توسط پیتر همینگوی در کانادا طراحی شده است. این سازه به عنوان نماد شهر ادمونتون، از چهار هرم شیشه‌ای مجزا تشکیل شده، در حالی که سه اهرام دارای آب و هوای معتدل، گرمسیری و خشک با زیست‌بوم‌های گیاهی از سراسر جهان هستند و هرم چهارم نمایش‌های فصلی را ارائه می‌دهد. دو هرم بزرگتر ۷ هزار فوت مربع مساحت و دو مدل کوچک‌تر چهار هزار و ۴۰۰ فوت مربع مساحت دارند. ساختار قابل شناسایی آن‌ها با حضور متمایزشان که از منظر شهری بیرون می‌آید، توجه مردم را به خود جلب می‌کند.

اهرام مصر

تالار مشاهیر و موزه راک اند رول

تالار مشاهیر و موزه راک اند رول، نام موزه‌ای است که در سواحل رودخانه در مرکز کلیولند قرار دارد و به ثبت پیشینه چندی از مشهورترین و تأثیرگذارترین هنرمندان، تهیه‌کنندگان و سایر افرادی که به طریقی صنعت موسیقی را تحت تأثیر قرار دادند اختصاص داده شده‌است. این تالار توسط یو مینگ پِی برنده جایزه معماری پریتزکر طراحی شده است. نمای آن متشکل از دو فرم مثلثی است که به بالای برج متصل شده‌اند و دیوارهای شیشه‌ای که توسط یک سیستم شبکه فلزی پشتیبانی می‌شوند.

اهرام مصر

موزه شن نیما

این موزه بر اساس مفاهیم شن، زمان و محیط توسط معمار ژاپنی شین تاکاماتسو در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. این مجموعه با شش هرم با اندازه‌های مختلف، بزرگ‌ترین ساعت شنی جهان را که توسط رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۱۵ ثبت شده، در خود جای داده است. اهرام مصر الهام‌بخش تاکاماتسو برای طراحی این بنا بوده است.

اهرام مصر

ساختمان رادیو اسلواکی

ساختمان رادیو اسلواکی یکی از نشانه‌های معماری براتیسلاوا است که در دوره ای که رئالیسم سوسیالیستی سبک معماری رسمی در چکسلواکی بود، ساخته شده است. معماران با اجتناب آگاهانه از ساختمان‌های بلند و بلوکی غالب آن زمان، به دنبال ایجاد طرحی از هرم معکوس بودند که تعادل سنتی گونه‌شناسی هرم را به چالش می‌کشد. این ساختمان با ارتفاع ۸۰ متر، با ارائه یک سالن کنسرت با ۵۲۲ صندلی، یکی از اولین ساختمان‌های کلیدی در اسلواکی است که به جای بتن پیش ساخته از اسکلت فلزی استفاده شده است. در ساخت اولیه ساختمان مشکلاتی وجود داشت، با این حال، هنوز هم به عنوان یک اثر میراث فرهنگی باقی مانده است. اگرچه از نظر ظاهری و زیبایی شناختی، افکار عمومی را دچار اختلاف کرده است. این سازه توسط استفان سوتکو ، استفان سورکوویچ و بارناباچ کیسلینگ طراحی شده است.

اهرام مصر

مرکز خرید سانوی پیرامی

ساتوی پیرامی اولین مرکز خرید و سرگرمی در مالزی است که با معماری شبیه به اهرام و تزئینات داخلی به سبک مصر باستان طراحی شده است. مجسمه عظیم ابوالهول جلوی درب ورودی اصلی  و چندین مجسمه فرعون در مجاورت این مرکز خرید قرار دارد که یک تجربه خرید پیچیده، چشمگیر و منحصربه‌فرد برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان است. با ویژگی‌های تزئینی شبه هیروگلیف، مساحت آن در مجموع به چهار میلیون فوت مربع می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در این کشور است که دارای انواع فروشگاه‌های برند، رستوران‌ها، یک سالن بزرگ بولینگ با ۴۸ ردیف پرتاب توپ و زمین اسکی روی یخ است.

اهرام مصر

هرم ممفیس

این هرم در تنسی یک میدان ۲۰۱۴۲ صندلی است که هم به دلیل موقعیت مکانی آن و هم طراحی مشابه بین اهرام کلاسیک و مدل معاصر که در اینجا دیده می شود. این هرم درخشان از فولاد و بتن در ارتفاع ۹۸ متری در ابتدا میزبان بازی‌های بسکتبال متعدد بود. پس از هشت سال، هرم ممفیس در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک فروشگاه بزرگ ورزشی Bass Pro Shops بازگشایی شد. این سازه در کنار فروشگاه‌های خرده‌فروشی، هتل، رستوران، سالن بولینگ و رشته تیراندازی با کمان را ارائه می‌کند.

اهرام مصر

ساختمان Via 57 West

 مجتمع مسکونی VIΛ 57 West یکی از شاخص ترین ساختمان های نیویورک محسوب می‌شود که توسط گروه معماری بیگ طراحی و در سال ۲۰۱۶ افتتاح گردید. این بنا با مساحت۸۶۲هزار فوت مربع، امکانات تجاری و مسکونی، مناظر جذاب را ارائه می‌دهد.

طراحی نمای اصلی این مجتمع به گونه‌ای است که روبروی خط ساحلی رودخانه هادسون واقع شده و همه واحدها به واسطه تراس و پلان منعطف به منظره رودخانه و خط ساحلی هادسون تسلط دارند. این سازه با دریافت جایزه بهترین آسمان‌خراش Emporis در سال ۲۰۱۶، همچنان یک قطعه معماری محبوب است که به عنوان ادغام یک بلندمرتبه سنتی منهتن و یک بلوک پیرامونی اروپایی توصیف می‌شود.

اهرام مصر

کاخ صلح و آشتی

کاخ صلح و آشتی که با نام «هرم صلح و توافق» نیز شناخته می‌شود، یک سازه هرمی ۷۷ متری است که توسط نورمن فاستر در قزاقستان ساخته شده است. این بنا که از ترکیب شیشه و فولاد در سال ۲۰۰۶ به عنوان مکانی برای برگزاری رویدادها در آستانه افتتاح گردید. این هرم که به طور ویژه برای میزبانی از رهبران مذاهب جهانی و سنتی طراحی شده است، امکانات متعددی را برای ادیان مختلف از جمله: مسیحیت، اسلام، بودیسم، یهودیت و غیره ارائه می‌دهد.

این کاخ دارای سالن اپرا، کتابخانه، گالری، مرکز تحقیقات و دانشگاه  است. این سازه از پنج طبقه مثلث ۱۲ متری تشکیل شده است و پارتیشن‌های پایینی با گرانیت کم‌رنگ پوشیده شده‌اند. ردیف‌های بالایی دارای طرح‌های شیشه‌ای رنگی تزئین شده با کبوتر، نمادی جهانی از صلح، آزادی و عشق است. 

اهرام مصر